|
|
|
|---|---|
|
Hej på er alla BMW-ägare/freaks! Köpte igår en BMW-320I årmod 1994. Gått snart 22 000 mil. Var riktigt nöjd. Plus att den är pigg och har bra väghållning! F ö så är bilen riktigt fräsch. Men den hade stått ett tag och var riktigt skitig, både ut & invändigt. Så jag åkte iväg till en tvätthall och tvättade bilen. Men sen så har jag nog gjort bort mig *skäms lite* Bilen var riktigt skitig i motorummet. Så jag sköljde av med avfettning och sen högtryckstvätt. Blev som ny. Men sen så gick bilen ryckigt och ojämt. Och det förstod jag eftersom det var blött i motorummet. På min förra bil så försvann det efter ett tag, men ibland så fick jag lossa på fördelarlocket och torka. Sen så rullade det på. Men sen idag när jag skulle ut och köra så var bilen nästan sämre än efter tvätten. Bilen har stått i solsken hela dagen och var pottvarm inne i kupén. Men när jag kör så skjuter ekomoni/bränsleåtgången-mätaren i höjden och bilen verkar gå på 5 eller 4 cylindrar. Och den blir inte bättre. Jag åkte ett par mil, lät den stå på tomgång, hade motorhuven öppen så att det skulle vädra ur. Men utan resultat. Visst, ibland så märkte jag att det högg till och alla cylindrar var i gång. Ska nu säga att jag är helt ny på BMW. Känner mig inte hemma alls...än! Kan jag ha fördärrvat nåt rejält här? Jag hittar inte fördelaren, Kan det vara så att databoxen har blivit blöt? Jag har varit ägare till bilen i mindre än 24 timmar. Hoppas ni har överseende för mina korkade frågor och kan hjälpa mig. För övrigt så undrar jag vad som kan vara bra rent servicemässigt att göra så här vid 22 000 mil? Tacksam för svar och hjälp! *Känner mig bra fånig och klantig* | |
| Det enda du kan göra är nog att låta den torka. vänta ett dygn till, starta den sedan och låt den gå en stund, så kommer fukten att dunsta. | |
| Kan väl vara så att det har kommit ner vatten i tandstiftbrunnarna eller vad det nu heter. | |
|
De är garanterat vatten i tändstiftbrunnarna ja, ta loss plastkåpan, ta bort tändspolarna och torka där så går den riktigt igen BMW CS #5139 |
|
| Som rikrules säger kan det komma fukt under tändspolarna. Jag har för mig att farsgubben råkade ut för samma sak på sin gamla E36'a. Någon större fara ska det nog inte vara utan ge det lite tid bara. | |
|
Ja det är så va? Kom ju på att det är separata tändspolar, tror tusan att jag inte hittade tändspolen. :-) Man blir ju bra hispig, haft bilen en dag så händer det här! Schysst forum! Återkommer med rapport om läget senare! Tack som tusan för hjälpen! // Leonid :) |
|
|
Tänk på att om det är mycket vatten i tändstiftsbrunnarna, se till att torka upp så mycket som möjligt innan du lossnar tändstiften. Så det inte rinner ner dvs, vet inte om det är överkurs eller inte men det hade känts bättre för mig i alla fall ;) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
| Nu har jag aldrig gjort det här på en BMW, men på andra bilar brukar det fungera att ta bort tändkablar/tändspolar och sedan blåsa ned i brunnarna med tryckluft. Tändstiften låter man sitta kvar. Får bilen sedan stå över natten i varmgarage brukar det vara torrt. Har man inget varmgarage eller tryckluft kan hårtork vara ett alternativ. | |
|
Östra Aros: Helt rätt recept på felet! ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
*pust* Jag har vart ute och kört ikväll och bilen går bra nu. Jag behövde inte torka rent. Det dunstade av sig självt. Men, jag tror jag ska lossa och göra rent ändå. Sen har jag lite följdfrågor, har inte fått med nån instruktionsbok än. Får den så fort polaren jag köpte bilen av hittar den. 1.-Jag tänkte göra ett oljebyte, har köpt filter och olja. Nåt man bör tänka på där? Nån speciell skruv/plugg vid oljetråget för att tömma? 2. -Vänster vindruta (förarplatsen) åker lite som den själv vill när man trycker på knappen. Den högra funkar, nästan, den går inte upp efter att man stängt dörren. Nåt knep där? 3. -Mer oljebyte, växellåda. Tänkte byta där med när jag ändå har bilen upphissad. Urtömning/påfyllning. Nåt att tänka på där? 4. -Tänkte göra samma sak med diffen bak/axel, byta olja där med. 5. -När jag ändå är igång med att torka rent vid tändspolarna så kanske det vore på sin plats att byta tändstift? 6.-Sen hur är det med kam-remmen? Eller är det en kam-kedja? (320I, E36) Det måste väl bytas med jämna mellanrum/milantal? Jag vet inte hur noga förra ägaren var med byten. Men det kan ju inte skada. Vill ju inte skjuta toppen åt skogen! Hoppas ni har idéer och råd att komma med. Mycket tacksam för svar! Mvh// Leonid |
|
|
Hej! 1. Oljepluggen sitter på oljetrågets högra sida i färdriktningen, den syns tydligt. Akta dig för varm olja, jag brukar köra så kort som möjligt innan jag byter olja. Det rinner en snygg parabel från hålet när man öppnar, ställ uppsamlingskärlet "till höger" om hålet i bilens färdriktning. Passa på att byta (koppar-?)packningen på pluggen, den ingår i filtersatsen. 2. Antar att det är sidorutan du menar. Låter spontant som om switchen man trycker på är sliten, eller något inuti dörren. Sök efter det på forumet, finns en del att läsa. 3. En grundregel lär vara att man skall se till att påfyllningspluggen går att lossa innan man tappar ut oljan, men här är jag inte så erfaren. Någon annan kan säkert berätta mera. 4. Se svar ovan. 5. Japp! Inte Biltema, köp riktiga grejor, typ NKG. 6. Du har kamkedja i din bil som skall hålla bilens livslängd. Man byter normalt sett aldrig kamkedja. Däremot kan det vara bra att byta kamkedjespännaren. Sök om det på forumet. Ha så kul med bilen! |
|
|
1. Tänk på att byta filter före oljan. När filterlocket skruvas av kommer den gamla oljan som hålls i filterhuset att rinna ner i tråget. |
|
|
Skönt att det löste sig då =) Var försiktig nästa gång, kör handtvätt. 1. Vanlig plugg.. Tänk på att köpa ny bricka och kanske plugg om du ändå är på gång. (Som vanligt), ptja annars är bytet lättare än på de flesta andra bilar på grund av filtrets lättåtkomlighet=) 2. ---- Inget konkret svar men relän brukar ju strula på E36orna. 3. Hum, gick att byta för min egen del utan problem, tänk på att ha en pump. Ny bricka är alltid bra (som vanligt). Var dock noggrann med vilken olja du ska ha, det skall finnas en färgmarkering vid lådan som ska hjälpa dig välja typ. 4. Samma som ovan? Kolla dock så du inte har bromsad diff, detta ser du genom att det finns ett "S" på differentialen alternativt att det ena hjulet inte går att snurra om det andra är blockerat. Har du det så behöver du en anpassad olja. 5. Ja varför inte! Har de inte byts på länge så skadar det aldrig! 6. Kam-kedjan (som det är på alla BMW-sexor och 318is med m42 motorn) säger BMW ska hålla motorns livslängd, Det som bytas lite oftare är kedjesträckaren som blir lite dålig efter ett tag. Dock har det skett incidenter med lossad kedja och topp-ras så helt immun blir man aldrig. .... Byte av kedja och spännare är det nog inte panik med om det inte rasslar, men ännu en grej som är mycket bra att vara garderad mot! Givetvis... Sen var där ju problem med vattenpumpen på E36orna, den hade ett hjul av plast som splittrades och spred sig i vattensystemet. Köper man en ny är hjulen av beständigare metall. |
|
|
Haha travel, du vart fortare denna gången! Vi kom fram till samma saker så det skadar väl inte =) // MVH Jocke |
|
| ;) | |
|
Tack som tusan till er alla för all hjälp! Jag har fått några "Aha?!-upplevelser" Verkligen nyttiga och bra att veta! Tack! |
|
|
Välkommen till forumet förresten =) // MVH Jocke |
|
|
Starta nya trådar om dem andra frågorna så får du garanterat mer svar. Denna tråden handlar ju om motortvätt. :-) ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.