AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.435

E34 520 avställd obesiktad. vad kan man begära för den?

Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
Jag har en 96as E34 520 som för tillfället är avställd och obes. Den har följande fel.
*handbromsvire av
*Stötdämpare hf slut (som en cykelpump)
*bromsrör bak rostskadade båda sidor
*växellåda 3ans växel som hoppar ur när man släpper gasen
I övrigt näst intill rostfri och fräsch i karossen. Motormässigt går den bra nu när jag fått dit nya tändstift, innan hade jag problem med att den suckade lite vid full gas.

Nu till min fråga. Eftersom jag är i behov av en kombi nu så sitter jag i tankarna om man kan kränga den som den står för 15000 eller om man vinner på att laga den och sälja den besiktad och klar så att säga?

Tacksam för era funderingar...
Du vinner mycket genom att ordna med felen eftersom sååå många fler är intresserade av en hel fungerande bil än en trasig, 3: ans växel ser jag som största stötestenen, jag hade hoppat om jag inte fått den för typ 2tkr med det felet.

Stephan
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
så illa alltså. har inte lust att kasta ut typ 7000 på en bil jag ändå måste göra mig av med. Det är synd att skuffen är så pass liten som den ändå är på e34orna.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
15k med dedär!? Du måste skoja... Max 2k dels drar felen ner men sen är de jo just så att de är en 520 med som är väldigt oattraktiv iaf för mig...

Beemer 4 Life!
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
varför skulle en 520 va oattraktiv för hela sverige bara för att DU inte tycker om bilar som drar i samanhanget lite soppa och är billig i försäkring?
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Bara för att många tänker som jag och att jag aldrig skulle ge 15k för en 520 ens om den inte hade dem felen du sagt...

Beemer 4 Life!
Om du fixar alla fel utom växellådan o dessutom besiktigar den så kan du nog få uppemot 15" för den om du har tur...Min personliga värdering hamnar dock på runt 10" men då är allt utom växellådan åtgärdat, samt att den är besiktigad o godkänd, man får komma ihåg att ett växellådsbyte (som lär vara det billigaste för att åtgärda felet) säkerligen hamnar runt 5" inkl arbete...
25tkr kan du allt få för en bra 520i E34-96 om den har fungande Klima och är attraktiv på andra punkter (Executive + vettig utrustning) om den däremot har massa brister blir det svårare.

För min del tar jag hellre än 520i Executive-96 än en 525i M50 90-94 på grund av dom uppdateringar som gjordes till 95årsmodell, ska jag ha en BMW bruksbil så är 520i 95-96 med på toppen, tillsammans med 518i M43, 525i 95-96 och möjligen möjligen 525td/tds 95-96 + så klart bästa valet 518g Touring.

Stephan
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
på utrustning kan jag lägga till armstöd båda stolar fram, Fungerande acc, lilla färddatorn, elhissar, eltaklucka, inbyggd telefon och Eftermont defalarm. Dessutom en fungerande växellåda som jag hittade på skroten idag för ynka 800kr...så stryk trasig låda i protokollet. men kasta ut nästan 10000 på en bil jag inte kan ha kvar känns oerhört korkat ändå.
Jag letar för närvarande efter en hygglig E34 men främst en 525:a. Av marknaden att dömma, är 15 tkr ett överpris för en bil med så pass mkt fel...

Samtidigt förstår jag dig, lite bittert att lägga ut så pass mkt pengar när du än dock ska sälja bilen. Men väg då in att köparen kommer att behöva lägga ut de 7000 kronorna du pratar om (+ skatt o. besiktning) - utöver inköpspriset... Svår fråga men personligen så skulle jag dumpa priset rejält alt. fixa till bilen...
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
på utrustning kan jag lägga till armstöd båda stolar fram, Fungerande acc, lilla färddatorn, elhissar, eltaklucka, inbyggd telefon och Eftermont defalarm. Dessutom en fungerande växellåda som jag hittade på skroten idag för ynka 800kr...så stryk trasig låda i protokollet. men kasta ut nästan 10000 på en bil jag inte kan ha kvar känns oerhört korkat ändå.
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
Priset jag hade tänkt när den är besiktigad och klar va typ 25000:- alltså 10000 mer än i det skick som den är nu. Ungefär dom pengar det kostar att fixa den. Om man inte kan fixa en massa fina rabatter på delarna som behövs för då har man ju plötsligt tjänat en hacka...
Välutrustad 520i :) Sånt är oerhört viktigt för mig, jag hade som krav när jag letade andra bil 518i, 520i, 525i, 525iX, 525td, 525tds (blev till slut min andra 540i/6) Executive, elhissx4, färddator, värmesitsar, 2xairbag, manuell klima eller klimaautomatik, hittade ingen som uppfyllde, tydligen svårt med färddator och elhissx4. Så jag fick hålla tillgodo med en superfin 540i/6 =) Synd om mig :)

Så jag köper bland annat på utrustning.

Stephan
Det är intressant när man värderar något att veta hur långt bilen har gått.

Även om du hittat en låda för 800 pix så vet man ej skicket på denna men framför allt så är det inte 800 kr innan lådan är bytt, det är inte gratis att byta, så lådan kan man knappt stryka föränn den är bytt.
Stöddämparna är inte direkt billiga.

Lilla färddatorn finns på nästan varje e34 om den ej har den stora, armstöd höjer knappt värdet.

Du har helt rätt i att det är onödigt att lägga ut 10 000kr på något som du ej skall ha kvar.

Prova att sätta ut kan man alltid göra, priset går ju alltid att diskutera.
Visa användare
576
ErikBerg
2002tii -75
1802 -73
Min kvalificerade gissning säger att du får runt 10 kkr för bilen som den står, och runt 20 kkr om du lagar felen.

Varför så stor skillnad?
Jo, det är ganska få köpare som kan/vill meka det som krävs på denna bilen. Och de som kan vill ha något för det, dvs när de har lagat ska bilen fortfarande vara klart billigare än om de hade köpt en fungerande direkt.

Hade det varit en Touring hade priset antagligen varit högre.
153
Häggman
M3 -04
M635CSI -85
320is Italian Style
800 för en låda låter väldigt lite, kan de garantera att den fungerar är det ett klockrent pris. Problemet är bara bytet vilket kan kosta en del.
De rostiga bromsrören är inte heller särskilt enkelt/billigt att fixa till med tillkommande processer....

Jag skulle sätta ut bilen för runt 4-5000kr, hade det varit en 525 hade det varit värt att renovera men en 520 känns lite för oattraktiv tyvärr.

Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
nu finns det ingen återvändå...har köpt alla delar jag behöver och kom över dom för endast 3784:- med lite rabatter och lite momstrolleri. Ska fixa bilen nu i helgen. Till listan med inköpta delar ska tilläggas bromsskivor och belägg runt om.

Bromsrören ser jag inte som några problem då jag har både koningsverktyg och verktyg för att bocka till dom böjar som behövs på rören.

Växellådan snubblade jag över på en skrot och fick ett bra pris på då jag har hjälpt han som äger skroten med diverse transporter. För övrigt i utmärkt skick då ingen växel har nån tendens att vilja hoppa ur eller heller vara trög att lägga i. Den är även fri från missljud.

Problemet sitter mer i att jag inte har nånstans att fixa felen då jag bor mitt i stan och inte har någon egen verkstad.

Får nog helt enkelt ta en chansning och köra hem till min pappa som bor utanför stan och se om det finns plats att greja lite där.
Skall du byta kopplingen när du ändå håller på?
Visa användare
36
Micke Björk
520i E34-96
har jag inte ens tänkt på.
Om man ändå håller på så är den enkelet att byta, glöm utrampningslager om det finns.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.