AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.716

Varför är bilvårdsartiklar så dyra i norden jämfört med USA?

Sida 3 av 3
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad är det för typ av affärer du saknar när du säger "business blir inte mindre sjuka för det, det är länge sen man kunde gå in och göra en affär på det gamla hederliga sättet i en brun eller vitvaruaffär." ? Sitta ner och prata skit med försäljaren och pruta? (Sådant kallar jag inte hederlig business i alla fall)

Eftersom elektronik i och med intåget av de stora kedjorna blivit otroligt mycket billigare och tillgänglig för alla så kan jag inte se några nackdelar med dem. Survival of the fittest, låt dem slåss tills någon dör, prispressningen drar ju konsumenterna bara nytta av.

En av MMs fördelar på tal om en annan sak är att de ska ha samtliga produkter igång och redo för tester. Sådant existerar inte på Onoff eller Siba (Elgiganten har det i vissa varuhus) utan kör bara plast dummys exempelvis på mobiltelefoner eller ännu värre, låser in grejerna i glasskåp.

//Lövet
Verkar som du har lite dålig erfarenhet av jobbiga kunder??
Det man kan sakna idag är möjligheter att göra individuella affärer hos oberoende handlare som inte är toppstyrda av sina kedjor. Förstår du hur jag menar?
Betänk nu att jag var i branchen redan innan du föddes, det ger en viss möjlighet till jämförelser...)

FP
Transocean
Andreas, du har låtit bli att svara på frågan jag ställde. Eftersom jag endast läst 20 p ekonomi och inte jobbar inom detaljhandeln är jag inte bekant med begreppet du serverade i din länk; annat än det som stod i länken. Jag hittade dock ingen röd tråd som skulle förklara de kinesisktillverkade produkternas relativt billighet just i USA jämtemot t ex Sverige?

Detta är alltså inte illa menad utan jag vill veta varför? Själv anser jag att globalisering är bra så länge det är Pareto-effektivt vilket det oftast är. Sen att den lokala tillverkningsindustrin blir lidande behöver inte betyda att ekonomin i sin helhet måste lida, det är ju egentligen endast en fråga om anpassning till nya rådande förhållanden.
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Länken var inte menad till dig Transocean utan till Asken som kom med gamla betongargument från 70 talet om att egenproducerat inom landet är en förutsättning för arbetstillfällen. Eftersom detta är ytterst gammalt tänkande och direkt felaktigt så fick han en länk att läsa på.

Min länk förklarar inte alls varför kinestillverkade varor är billigare i USA än i Sverige (eller Norge) utan varför det inte fungerar för amerikaner att förhindra dessa att säljas i USA för att istället produceras inom landet (vilket var det som Asken antydde) för då försämrar du för ekonomin som helhet. Komparativa fördelar förklarar varför det är mer fördelaktigt att tillverka det som man är relativt sett bra på (trots att man alltså är sämre i absoluta termer) och sedan byta till sig de andra varorna från andra länder. Länken förklarar detta på ett bättre och tydligare sätt än vad jag kan.

Folke: Jag kan tacka min lyckliga stjärna för att jag inte i nuläget jobbar inom försäljning för mycket riktigt så avskydde jag prisförhandlingar osv med kunder. Där jag jobbade så hade vi bra priser (eftersom vi gick runt i de andra butiker rent fysiskt och jämförde vad det stod på deras prislappar) och ändå skulle det prutas. Prutning med dåliga argument har jag aldrig sett positivt på. För att förstå min irritation så bör man alltså veta att våra marginaler var mycket små (jobbade inom data/tele) och vi också hade full koll på vad våra konkurrenter gjorde.

Dock så skiljde sig affärsmodellen rent radikalt mot vitvaror för där lämnade man sig alltid en bra marginal på prislappen och sedan förhandlade fram "paketpriser" osv. Jag gillade aldrig detta sätt att göra affärer på, varken när jag stod som säljare (för jag kunde inte ducka alla gånger mot att stå där) eller nu som köpare. För egen del så har jag personligen i allt större utsträckning börjat köpa varor på nätet eftersom jag då kan göra prisjämförelser i lugn och ro och sedan köpa där priset och villkoren är bäst.

Varför vill man behöva anstränga sig om att förhandla fram individuella priser om konkurrensen redan har gjort jobbet åt en?

En annan kommentar måste jag bara göra också, det är absolut inte så att kedjorna har samma priser på alla varor över hela landet. Som jag nämnde ovan så görs lokala prisjusteringar för att möta konkurrenter. Det som man kör samma priser på är annonserade varor, inte hela sortimentet.

//Lövet
Jag är helt med på hur du menar Andreas.
Märk dock väl att jag aldrig nämnt pruta eller förhandla i sammanhanget, bara att göra affärer på annat sätt än på det ibland trista vis som sker idag då man i princip är idiotförklarad och mindre vetande när man kliver in i butiken. Undantag finns, men inte så ofta, tyvärr.
På "min" tid skulle man skämmas om man inte erbjöd hemtransport av TV:n eller ett större stereopaket utan att ta betalt för detta, iaf inom rimliga avstånd, 20-30 km eller så. Även en enkel installation av en tvättmaskin kunde ingå i köpet, osv Att det fanns service lokalt, antingen i egna butiken eller iaf på orten var inget man ens ifrågasatte, det skulle finnas. Man värdesatte helt enkelt riktigt kunnande, inte bara sälja-sälja-sälja...
Tid till snack idag finns inte, som du själv skriver.
Sen att man kunde få ett individuellt pris, eller kanske ett extra bra pris om man var trogen kund osv var ju bara bonus.
Idag är det ju inte så lönt att åka omkring och jämföra priser som ändå är mer eller mindre fastställda från högre ort så att säga.
Ja,ja, slutgnällt om detta för stunden iaf...)

FP
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Utan att mena något illa så är min syn på den typen av affärer bara att de är ineffektiva. Prisnivån blir garanterat högre om varje handlare måste erbjuda service osv i butiken istället för att outsourca sådant till fristående serviceverkstäder som servar åt flera varuhus (eller kedjor).

Grejen är att numera om jag handlar en TV så vill jag inte ha ett stereopaket på köpet utan jag vill ha lägsta möjliga pris för en viss produkt. Eftersom "mitt" sätt att se på inköpen delas av rätt så många så har varuhusmentaliteten vunnit. Detta innebär att det blir opersonligt att handla men själv är jag inte ute efter något längre förhållande med säljaren utan endast att få rätt produkt till rätt pris. Vill jag ha servie så går jag någon annanstans. Jag förstår vad du menar och fördelarna som du ser dem, men i nuläget är det ett ganska "omodernt" sätt att göra affärer på. (Enligt mig och ganska många andra)

//Lövet
Tror du missuppfattade det där med stereopaket. Det handlade om att erbjuda hemtransport av grejorna, inget extra "på köpet", detta är ett mycket senare påfund. Typiskt när inte produkten går att sälja utan att locka med nåt extra osv, sånt sysslade man inte med förr...) Vet inte om du var med under åren med kampanjen med "lurar på köpet"? Det kunde tolkas på ett par olika vis, och utnyttjades helt riktigt som motreklam också..
Enligt mig bör man inte alltid se kortsiktigt och bara titta på prislappen just vid köpet, utan kostnaden över några år osv, om grejorna nu varar så länge. Det kan vara bra att ha nån att gå tillbaka till osv, service hos ett fristående företag leder absolut inte till lägre pris för just den tjänsten iaf. Jämför gärna med bilar, vitvaror eller andra kapitalvaror osv.
Vill man prompt bara köpa på lägsta pris så finns ju alltid näthandel nu för tiden, även från utlandet som ofta ligger lite lägre i prisnivå som bekant.
Nu finns det ju tyvärr knappast några alternativ, de små frifräsarna är så gott som bortträngda precis som du önskar, men det gör det knappast trevligare att handla. Som alternativ hade de gärna fått fått finnas till enligt mig.

FP
Jag köpte idag en trådlös router i butik, på nätet var lägsta pris på denna 779:- så jag kollade in OnOff (då jag har några bekanta i butiken) och dom ville ha 759:- plus en frakt på 69:- på en internetbeställning och nu över till det hysteriskt komiska.

Jag tog min eminenta långfärdscruiser åkte 1.5km till butiken där ovan nämnda vara betingade det facila priset av 799:-!

Summasumarum slantade jag upp 800 bagis fick en finfin påse att bära eländet med ut i bilen samt att jag har någonstans att gå med mina eventuella frågor och krav då jag ansåg att 20 pix kan det ju vara värt att ha några ansikten att ge onda ögat om maskinen upphör att fungera tillförlitligt.

Jag har förvisso nyttjat inhemsk näthandel men är numera på den nivån att jag uppskattar en direktkontakt, må så vara att OnOff är en koloss men i just detta fall kändes det bra med ett personligt bemötande.

Så värst mycket handlingar i utlandet via nätet har jag inte gjort då mina bekanta bosatta utomlands har givit mig fullständigt godtagbara priser när jag bett om varor och tagit den vägen istället.

Just nu går jag igenom TurnerMotorsports Länk sortiment om det finns något lattjo att köpa innan dollarn är på Euronivå...

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Sv
782
Svekke
540iM 6vxl -97
Lite styggt av Media markt?

Länk

Svekke
16.550
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är en del av spelet numera. Ju fräckare man är desto mer marknadsandelar får man. Inget hindrar ju Elgiganten att göra samma sak. Handlandet indikerar hur pressad marknaden är i nuläget.

//Lövet
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Med risk för att halka in på ett politiskt spår går det att komplicera räkneövningarna ytterligare. Lövet har rätt, men det finns en annan avgörande post: Arbetsgivaravgift. Sug på den karamellen. Det är dyrt att ha personal i Sverige jämfört med USA, vilket gör att priserna måste tas ut någonstans. Och det blir på prislappen.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Bäste Hr Lofgren!
Får jag såsom dels DIHM marknadsekonom samt även aukt. marknadsekolog dela med mig utav det jag undersökt lite för att kanhända ge en lite bredare bild utav en annars rätt enkelspårig tråd?

För att förstå dagens ekonomiska situation valde jag att bege mig tillbaka 100 år i tiden först.

Där fann jag 1908 års ekonomiska kris. Det politikerna inte löste till fullo då följde med till 1920-30 talets, enkelt benämnda "Kreuger-kraschen". Vid denna tidpunkten var automobilerna på frammarsch. Därtill ökade Europas oljeberoende. Samt sårbarhet.

Tillika nästa bränslerelaterade kris 1967-75. Då hade Svea Rikes elförsörjning medelst kärnkraft nått halvvägs.

Tillgången på goda råvaror, kompetent arbetskraft samt en gemensam inställning att bygga något bra var det såsom "folkhemmet" grundades på.
Icke dagens relativt stora medvetenhet samt även materiella välfärd.

Svea Rike var förskonat från krigets fasor och vedermödor samt hade alltsedan ransoneringen innan kriget varit tvungna att bli näst intill självförsörjande på allt som idag kan köpas och säljas nästan överallt på detta klot.

Alltså kunde det byggas upp en stabil exportindustri, baserad på skog, verkstad samt teknisk spetskompetens. Det gav finfina inkomster. Alla fick såsmåningom tillgång till telefon, skola, tandläkare, sjukhus rent vatten och goda livsmedel. Många arbetade hårt inom basnäringen.

Det gav också möjlighet till att bygga upp en såsmåningom enorm administration för att styra och ställa med allt som alla kunde tänkas behöva.

Samt alla kunde gapa om allt, stort som smått, utan att veta om att basindustrin och dess engagerade personal stått för +60% för kostnadstäckningen, direkt och indirekt såsom beskrivet innan.

Kullagret, kylskåpet samt trepunktsbältet, en svensk uppfinning för att bara nämna två utav tusentals som påverkat världen. Samt kunnat exporteras ifrån grunden svenska naturråvaror genom en tillverkande industri, i Svea Rike samt utomlands.

Alla dessa till sammans har gjort att politikerna kunnat skapa dagens svea rike vi lever i idag, samt en generös inställning till anländade personer ifrån många delar utav världen såsom äro eller har varit drabbade utav krigets fasor. Vart i världen förutom här försöker samhället förse samtliga innevånare med husrum, kost samt adekvat sysselsättning? Bekostat via skattemedel? Kanhända lyckas de inte alltid fullt ut, däremot så finnes grundinställningen för gästfrihet.

Just för att några haver betalat alla kostnader ingen tänker på...

Nu haver knapptryckande kvartalsekonomer och politiker dykt upp de senaste 20 åren. Jag haver varit en del utav detta. Maskiner till öst, billigt billigt kunna man "köpa" röster. Oavsett regeringens färg så är det mer elelr mindre det samma. Inte för att det är fel, inte alls. Däremot kanhända kan man ventilera och se hur framtidens beslut kan fattas annorlunda.

Transporter ifrån ett fabrikationsställe äro en väsentlig del både utav en kostnad samt för naturreserser. Även de som är unga skola få del utav allt gott vi har idag anser i alla fall jag.

Unga går utan jobb i Svea Rike idag. Fler och fler. Det äro konsumenten som avgör genom sina inköp vart omsättningen, vinster och skattebetalandet hamnar. Ingen haver gjort något fel i sig. Det äro mera tidens trend som skapat detta vi lever i.

Mvh
Asken

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Korrigering: DIHM marknadsekonom 9/10 terminer genomförda, den 10:e, statistik äro ingen som jag äro övertygad om. Arbetet gick före. Statistik kan nästan vem som helst förstå att det äro enbart siffror.

Tillika vissa stavfel samt syftningsfel. Ni förstår själva när ni läser.

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Pengar byggde inte Svea Rike eller världen efter andra världskriget. Det var snarare SIS/ DIN-normen. I mina enkla ögon haver Förbundsrepubliken Väst-Tyskland, sedemera Förbundsrepubliken Tyskland vunnit det fredliga 3:e världskriget genom just automobilindustrin. Alltmedan de haver betalat huvuddelen utav notan för Kol&Stålunionens uppbyggnad(Sedemera Europeiska Gemenskapen, EG) Nu saknas egentligen bara ett land såsom medlem. Detta land borde gå med och ger oss även extra säkerhet nu när Putin menat att det skola placeras ut kärnvapen i Kaliningrad. Nära Svea Rikes relativt oskyddade kuster.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det enda jag kan välja att kommentera äro att om nu Media Markt sänder sin personal att köpa upp OnOffs sortiment såsom Hr Svekkes länk visar. då haver de väl dåligt självförtroende och knappast lika bra inköpsvillkor såsom Onoff. Om jag vore brigadgeneral och regemente MediaMarkt stod uppställd framför ett prima Svenska Pansarregemente utrustade medelst strv 121/122 mittemot varandra vore det så enkelt istället. Ta upp den prima nordiska uppfinningen mobiltelefonen, trycka in kortnumret till Pentagon samt bomba skiten ur dem. Funkade 39-45, funkar än idag:)
Mvh
Asken
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
För att försöka ta tillbaks tråden till ursprunget: Transocean, vi svenska konsumenter är LURADE! Det beor skillnaden på. Jag köpte tex Bosch Platina för 31 kr/st, mekonomen skulle ha långt över hundringen. Rimlig skillnad? Naturligtvis inte. Samma sak med olja, det går att köpa märkesolja i USA för 10 kr/litern, i Sverige kostar samma minst 60 kr. Inte heller rimligt. Men frågan är vem som tjänar pengarna?

Mvh Johan
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Staten och kapitalet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.