|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Högre konkurrens, inga industriarbeten kvar i Svea Rike som förser Riket med försörjning enligt formeln 1 Industriarbetare ger 3 underleverantörsarbete samt så ges 4 familjer mat på bordet samt en fysiskt tillverkad produkt äro redo för export och generera fint klirr i stadskassan. Mvh Asken |
|
|
Den dagen någon mer än jag samt mina grannar vågar prova att applicera raps/ solrosolja på billackeringen och sedan automattvätta då vet man hur kostnadseffektivt ett bra lackskydd såsom grund äro. Mvh Asken |
|
|
Asken: Du bör läsa på om komparativa fördelar istället för att mumla om protektionistiska åtgärder. Länk //Lövet |
|
|
andreas/starre: Iofs tänkte jag inte i första hand på brunvaror men jag har mycket svårt att tro att man betalar till på några varor som man levererar ut regelmässigt. Möjligtvis enstaka lockvaror som man oftast inte på känt manér har i butiken, "men vi har den här istället..." Isf har man har man ändrat mönster sedan tiden då jag själv var i branchen. Rea förekom givetvis då som nu, men allt reglerades i samtliga led. Man (Philips t.ex) krediterade till och med handlaren för ev. exemplar av t.ex TV-apparater osv som han hade köpt hem innan prissänkningen osv. Om inte annat så kommer företagets revisorer snabbt att sätta käppar i hjulen för t.ex ett aktiebolag som säljer varor med minusmarginal, det finns regler även för handel...) Ett klassiskt undantag kan vara t.ex läskbacken hos ICA eller Konsum för 19:90 som ofta förekom tidigare, å andra sidan har man ett par hundra % på varje plastkasse som man säljer. Och de är några stycken... FP |
|
Transocean |
Andreas: Länk Du får gärna förklara din länk och hur du menar den passar in här. Vad har Usa:s produktionskapacitet/kostnader att göra med kinesisktillverkade tullbelagda varor jag köper i USA och sedan jämför med samma varor köpta i Sverige/Norge? Även absolute advantage teorin snackar effektivitet, däremot inte om produktivitet. Man utgår ifrån att produktionskostnaden är den samma i alla länder. Man utgår också ifrån att labourforce storleken är den samma? Nu vet ju alla att detta inte stämmer. Tänker igen på Kina. Förklara gärna vidare. |
|
"Iofs tänkte jag inte i första hand på brunvaror men jag har mycket svårt att tro att man betalar till på några varor som man levererar ut regelmässigt. Möjligtvis enstaka lockvaror som man oftast inte på känt manér har i butiken, "men vi har den här istället..." Jag är inte riktigt med på vad du menar här, verkar som det fattas ett ord någonstans. Det jag med 100% säkerhet kan säga är att flertalet produkter som annonseras av de större elektronikvaruhusen är negativ marginal på. Naturligtvis inte allt, men flertalet av de lockvarorna är negativ marginal på. Där jag jobbade så hade vi tillgångsgaranti på reavarorna så att hänvisa till någon annan vara som man tjänade pengar på för att den andra var slut gick inte. Däremot så naturligtvis så är säljarna fullpreppade med argument varför den andra varan är så mycket bättre än reavaran. En revisor har knappast med affärsmodellen att göra utan endast att du redovisar dina affärer på ett korrekt sätt. Det hela är ju självreglerande annars, drar du inte in tillräckligt med pengar så går du i konkurs. Men marginalpressen i konsumentelektronikbranschen kan visas ganska tydligt genom att både Sibas och Onoffs finansbolag tjänar mer pengar än vad försäljningen gör. //Lövet |
|
|
folke: Jag jobbar i branschen och har mycket bra koll på vilka marginaler som är på några av varorna. Utan att nämna några namn på kedjor så vet jag att några av rea/annons varorna säljs med minus marginal. Det kan handla om allt från Tv för flera tusen till en Navi för strax under 1000kr. Kan lägga till att man numersa rear ut helt nya produkter bara för att dra in kunder till butikerna så desperat är man att få ut varor. |
|
|
andreas: Det fattas inga ord vad jag kan se, vad specifikt tänker du på? Kanske "Att betala till på" = att man betalar mera i inköp än man får ut vid försäljning. Kanske ett lokalt talesätt som inte är så utspritt. Vad jag försöker komma in på är t.ex de ständiga utskicken från de olika kedjorna, flera gånger i veckan är ju inget ovanligt. Det finns alltid olika anledningar till att locka med rea och kampanjer osv: Vi fyller år, det är jubileum (även om det är t.ex 14 år) det är skolstart, det är jul, det är vår och höst osv. Datorvecka, TV-vecka, sommarrea, sportlovsspecial, you name it, det finns många till att välja på. Vi säger väl att de säljer flertalet produkter med förlust då, märkligt ändå att de tjänar pengar eller hur? Jag var kanske lite otydlig med revisorerna, affärsmodell är givetvis fritt att välja men inte att medvetet sikta på en konkurs. Aktieägare och styrelse brukar inte vara sena att nagelfara lågmarginalförsäljning, för att inte tala om förlustaffärer, det är ju inte några enskilda firmor vi talar om här precis. Klart att det är nya, friska varor som "reas" ut, nåt annat har vi inte diskuterat just nu. En navi kan mycket väl ha ett kostpris på några hundringar i Asien där 99% av dem alla masstillverkas osv. Vestel (Turkiet) är europas största TV-tillverkare, fast märket på apparatens framsida givetvis är något annat och mera namnkunnigt. Kostpris: Lågt. Nu pratar vi givetvis inte om de olika "märkenas" toppmodeller, dessa reas sällan. I många brancher planerar man för de olika reorna lång tid i förväg, bokrean är ett klassiskt exempel. Försök gärna komma bakom kulisserna hos kedjorna för t.ex vissa kläder och modeprodukter. Hur många tror att den årligen återkommande mellandagsrean är en förlustaffär? Man kan inte ens hålla sig tills mellandagarna infaller...) Jag menar att det är lite tröttande med det ständiga bruset att lursas att tro att det är extra förmånligt denna veckan osv.. FP |
|
|
Av vad jag förstår av en bekant som är verksam inom en av elektronikjättarna så uppvisar alla större elektronikkedjor förlust, och vissa av dem med betydande belopp. Blir intressant och se om alla av dem kommer att överleva kommande konjunktur, själv tror jag att skalfördelarna kommer att bli avgörande samt hur finansiellt uthålliga och tålamodiga ägarna är. Ang det Folke skriver om det tröttande bruset, jag håller med. Vem tror att det är rea vecka efter vecka? |
|
|
folke: Om vi tar en stor kedja i kläd branschen där jag oxså har stor insyn där har man ett påslag på 800%. Så när de kör en rea har de fortfarande en god margin. När det gäller brunvaror branschen Navi som jag tog upp som ett exempel. Där köpte en viss kedja in den av direkt av General agenten och sålde den vidare för samma pris till konsument ex moms. När samma kedja för ett tag sen sålde en 19" av ett stort märke sålde man tv till en förlust av 70kr/tv. När det gäller Vestel så har jag mycket bra insyn då vi har köpt varor från dem under året. Nej alla varor gör butikerna/kedjorna minus marginal på utan de flesta är bra marginal dvs runt 12%. Men flera av de idag stora kedjorna har varit illa ute flera gånger tänker inte berätta vilka som ligger risigt just nu. Men med tanke på Media Markts ingång på den svenska marknaden så blir det tufft för flera vilka säkert flera har märkt. |
|
|
Ok starre. Lite lustigt det här med Media Markt. Förutsätter att de har likartad prissättning överallt liksom de övriga stora kedjorna. Var inne hos dom (Lund) för några månader sedan men backade nästan ut igen, allt kändes relativt dyrt och låg över nivån hos de andra tyckte jag. För att runda av utvikningen från grunddiskussionen, kollade lite på de fyra stora i brunvarubranchen. Kassalikviditeten ligger iaf runt 70-80% hos alla utom en som landar runt 40%, helt barskrapade verkar de inte. Eftersom jag själv började i samma branch runt 1970 så får jag väl påstå att jag också har och har fått en del insyn genom åren. Jag förvånas för varje vecka hur länge de skall hänga kvar, det kan knappast finnas bärkraft för dom alla på vår relativt lilla marknad. FP |
|
|
"Lite lustigt det här med Media Markt. Förutsätter att de har likartad prissättning överallt liksom de övriga stora kedjorna" Faktiskt inte alls. MediaMarkt varuhusen är helt fristående och köper in vart och ett till de olika varuhusen separat. (Detta vet jag) Det låter korkat att inte utnyttja sin stora storlek kan tyckas men faktum är att ett enda MediaMarkt varuhus omsätter lika mycket som ett helt gäng Elgiganten/OnOff/Siba så de får väldigt bra priser ändå. Sedan ska man inte underskatta den mycket snabbare respons du kan ha mot marknaden om du köper in direkt från leverantör till varuhuset jämfört med att tvingas hålla sortiment som alla andra varuhus i Sverige. Framförallt inom Data och Tele är detta en rejäl fördel eftersom sortiment och modeller byts så ofta. Att tvingas rea ut centrala felköp är ingen barnlek och detta slipper man genom MMs modell. //Lövet |
|
|
"hålla samma sortiment" ska det stå. //Lövet |
|
|
OK, det förklarar kanske varför mina kollegor i Stockholm menade att det var himla billigt där när MM hade öppnat portarna, medan jag tyckte snarare tvärt om vid min koll i Lund. Ändå lämnar de ju lägsta pris-garanti mot andra butiker i närområdet, hur kan detta funka om de andra (som har samma pris jämnt över) finns på samma ort? FP |
|
|
En fördel som amerikansk försäljare torde vara lite drygt 300 miljoner tänkbara konsumenter på "hemmamarknaden" (plus resten av världen). Walmart är väl inget annat än en kopia av Ingvars livsverk med samma filosofi att billigt är inte bara bra, det är bättre... Hur många småländska möbelsnickare som firman skjutit i sank står väl skrivet i stjärnorna, detsamma gäller Walmart som utmanat den inhemska produktionen så pass hårt att Kina är största leverantör av kvalitétsprodukter och allehanda fåmansföretag fått på tafsen i det förlovade landet i väster. Nä, jag är inte bitter, endast inmundigat Jämtlands President Lager. Ett par tre (som golfaren skull sagt) så har jag snart somnat... Ja ja, free market i all ära men räkningen får vi betala med jämna mellanrum av recession. Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
folke: jag håller med dig om priserna på MM i Lund. När någon elektronikpryl ska införskaffas så kollar man i regel MM, Elgiganten, OnOff, SIBA och Expert Stormarknad och jag har än så länge inte köpt något på MM. Jag var på MM den dagen dom öppnade och det roliga var att alla konkurrenter snabbt hängde med och bjöd på korv samt sänkte sina priser, om än temporärt. ___ //Ulf |
|
|
Folke: Den enda fördelen med MM är att det oftast har allt som respektive varje tillverkarekan erbjuda den extra servicen har ingen annan åf i Sverige. Ja det stämmer varje Butik köper in varan från resp leverantör men det ska/måste finnas ett visst grund sortiment i varje butik. Allt är inte billigatse bara för att en kedja säger att vi är billigast:)) Flera av det stora kedjorna tjänar sina pengar på annat än att sälja kapitalvaror till konsument. många av kedjorna har en annan syssla där de stora pengarna kommer in:)) |
|
|
Anledningen till att jag besökte MM i somras var just för att jag trodde att de hade det bredaste sortimentet. Jag sökte efter nätverksanslutna kameror, men de hade inga alls. Det tog dessutom en bra stund att övertyga två olika säljare om skillnaden på webbkameror (vilket de hade ett antal olika) och nätverksanslutna kameror. Men dyrt var det, och mitt första intryck av MM blev därmed inte det bästa precis. Jag kollade lite djupare på bolagsuppgifterna idag på de stora kedjorna. Det stämmer att de ligger nätt och jämnt med näsan över vattenytan, och i något fall klart under ytan. Det är en sjuk marknad därute, jag är rätt glad att jag inte lever på att sälja brunvaror och telekom längre. FP |
|
|
folke: Som jag skrev tidigare så lever många av andra affärer som har mycket god lönsamhet. Det kanske inte framgår av bolagsuppgifterna? |
|
|
Visst är det säkert så i några fall, man får söka runt och pussla ihop en del. Vi har rätt bra tillgång till företagsuppgifter via mitt jobb, även sånt som inte syns på de "fria" sidorna på nätet. Marknad och business blir inte mindre sjuka för det, det är länge sen man kunde gå in och göra en affär på det gamla hederliga sättet i en brun eller vitvaruaffär. Allt är förbestämt rent modell och prismässigt, reor och diverse jippon är vad som gäller. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.