|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Transocean |
Hadde en fin semester i USA och köpte massa kläder och skor från olika outlets som finns överallt och till slut behövde jag en resväska för att kunna transportera allt hem. Färden gick till Wal-Mart. Hittade en billig resväska, men även andra grejor. 25-pack med RAIN-X wipes för 2.78 $ , en wipe - en behandling. Michelin 24" torkarblad knappa 7 $ styck. Made in China by Pylon. Så jag köpte även Pylon torkarblad, 3,40 $ styck. En quart (knappa litern) 0-40 Mobil 1 syntet för 6 $ nånting per flaska. Samma quart-flaska har jag sett här i Norge på Europris (motsvarar svenska ÖB) för 99 nok vilket motsvarar 17 dollar! Michelin och Goodyear däck i Amerikanska storlekar från 50$ styck och uppåt med milgaranti (från 50 000 miles till 80 000 miles). Måste vara en *ävla vinstmarginal på mekonomen, micro och dylikt eller? Visst, Dollarn är billig just nu men även om den skulle dubbla sig i värde framstår svenska/norska butiker som svindyra? |
|
Jämfört med svenska biltillbehörsbutiker så har WalMart ungefär en miljard gånger högre omsättning. På grund av detta får de en otrolig förhandlingsposition mot sina leverantörer. Genom den höga omsättningen behöver de inte heller samma marginal på varje enskild produkt. Utan att ha de exakta sifforna skulle jag gissa att Walmart lever på en marginal runt 10% medans Mekonomen/Micro/osv sannolikt har runt 50% om inte mer. Den låga dollarkursen gör också att det för oss svenska framstår som ännu billigare än vad det gör för amerikaner. //Lövet |
|
|
Tillägg: Walmart ska egentligen inte alls jämföras med Micro osv utan snarare med ÖB och liknande. Om man tycker att personalen på svenska biltillbehörsbutiker ibland är okunniga, testa gå fram till någon på Walmart och fråga... Tro mig, det enda de kan/vill/får är att slå in dina varor i kassan. Svara på frågor existerar inte (och det behövs inte heller normalt för de produkter som säljs där) //Lövet |
|
Transocean |
Det du skriver är helt riktigt. Dock framstår frågan, varför acceptera en vinstmargin på 50%? Har din lokala ICA-handlare också en margin på 50%? Nej!!! |
| Jämför svensk moms mot USAs dito så är man också en bit på vägen... | |
|
Kan inte skriva den exakta formeln just nu men anledningen varför Micro behöver mycket större marginal än ICA eller WalMart beror på lageromsättningshastighet. Säg att både Walmart och Micro har ett avkastningskrav på eget kapital på 15%. Walmart har en lageromsättningshastighet på 15 ggr och Micro 2 gr. Om båda har 100.000kr i eget kapital som är investerat i produkter (naturligtvis har Walmart väääldigt mycket mer än så) vilket kräver ett resultat på 15.000kr per år. För att nå detta behöver alltså Micro ha en marginal på 7,5% eftersom man säljer av lagret två gånger per år. (100' med 7,5 marginal x 2) WalMart å andra sidan behöver bara ha 1% eftersom man säljer av sitt lager 15 gånger under samma år. Genom att göra detta når man fortfarande 15.000kr i resultat men gör det genom att sälja sitt lager mycket oftare. Samma resonemang förklarar varför klädaffärer kräver så otroligt mycket högre marginal än livsmedel osv. //Lövet |
|
|
Istället för "vilket kräver" borde det stå "som kräver" Avkastningskrav sätts av ägarna och anledningen till att det är högre än banklåneräntan beror på att lån är en mer prioriterad fordran vid en konkurs. Högre risk med eget kapital = högre avkastningskrav från den som bidrar med kapitalet. //Lövet |
|
Transocean |
Endast en bit...jag fattar inte det verkar nästan som om ni gillar höga priser samtidigt som ni handlar olja från MaPoDo??? Smaken är som baken... Körde förresten 11 dagar med denna monstern, Länk fy fan vilken 50-tals upplevelse! |
| Är väl ingen som har en vinstmarginal på 50% av detaljhandlarna, däremot påslag på 50% - 100% är inte ovanligt. Vilket för dom flesta ger en vinstmarginal på ca 10% i slutändan. | |
|
Med marginal menar jag bruttomarginal dvs [(försäljningspris-inköp)/försäljningspris] inte vinstmarginal. Gillar du inte Mercury Grand Marquis alltså? Själv blev jag skjutsad en hel del i baksätet på systerbilen Lincoln Town Car när jag var i USA senast. Jag måste säga att från baksätet var bilen riktigt skön att åka i. På grund av den mjuka fjädringen och den höga däcksprofilen var det som att åka i en mysig båt. Väldigt befriande att åka på det sättet ibland jämfört med våra tyska autobahn monster som har stenhård fjädring under 150 km/h och stenhårda sportstolar. //Lövet |
|
|
Vadå 50-tal Transocean? Plattformen har ju bara varit med sedan 1978? Länk ;-) //Lövet |
|
Transocean |
"Gillar du inte Mercury Grand Marquis alltså? Själv blev jag skjutsad en hel del i baksätet på systerbilen Lincoln Town Car när jag var i USA senast. Jag måste säga att från baksätet var bilen riktigt skön att åka i. På grund av den mjuka fjädringen och den höga däcksprofilen var det som att åka i en mysig båt. Väldigt befriande att åka på det sättet ibland jämfört med våra tyska autobahn monster som har stenhård fjädring under 150 km/h och stenhårda sportstolar." Näj, den var si så där, känns mest som om man kommer att tappa all kontroll i farter som överstiger hundra km/t samt vid varje vägbygge eller bro. Totalt orkeslös 4.6 liters V8 med uråldrig automatlåda, plastträpaneler...äktä grejor på min 93 års 530...törstig som en kamel. Plus för de stora framsäten...designade för folk som väger från 180 kg och uppåt. Nu snackar vi inte om sidostötte här. Aldrig, aldrig i livet skulle jag köpa en sådan dinosaurier. Tyvärr. |
|
Eftersom du faktiskt själv körde bilen förstår jag att din upplevelse är lite annorlunda. Jag satt ju bara som nämnt i baksätet där man upplever fördelarna av att åka runt i en totalt avdomnad körupplevelse. //Lövet |
|
Transocean |
3300 miles hann med bjässen, hadde honom i elva dar. Den hade gått 550 miles då jag fick den. Körupplevelsen kan bäst sammanliknas med en E 32:a som har gått 50 000 mil utan silentblock och stötdämparbyte... Fast Bmw:n skulle ändå kännas mer upp to date...come on, denna var en 2009 års modell ULTIMATE EDITION!!!! |
Transocean |
Blev lite ivrigt i mitt förra inlägg, det saknas visst ett "jag" i första meningen, men what the heck, jag är ju en finne...tråkigt med ännu en skoltragedi med många döda...fy fan! |
|
Den som funderar på marginaler och pålägg hos diverse svenska handlare och varor, oavsett branch, behöver bara kolla på reapriserna, vilka som bekant förekommer då och då (läs: nästan alltid). Hur mycket är det nu de brukar kunna sänka priserna...? Tro bara inget annat än att de fortfarande tjänar pengar på varje affär och avslut, välgörenhet bedrives icke...) FP |
|
|
Ovanstående gäller icke elektronikvaruhusen, tro mig (Onoff/Siba/Elgig.). Nästan varenda vara inom TV och Data som annonseras då säljs med negativ marginal. Men det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna eller vad det nu heter. (Har själv jobbat med prissättning i ett av dessa varuhus för ett par år sedan) //Lövet |
|
|
andreas_lofgren: Som leverantör inom brasnchen kan jag säga att det är lika illa nu som för ett par år sen. Flera av handlarens produkter som reas säljs ut till netto och ibland under netto priset. |
|
|
Att tänka på när det gäller priser i USA just nu är ju framförallt den billiga dollarn som inte gör prisjämförelsen helt rättvis. Jag har sedan 1985 varit i USA ett dussintal gånger och bl a bott där under totalt 3 år. Priset på en dollar har varit allt från 5 SEK till ca. 11,50 SEK. Generaliserar jag lite så kan jag tycka att köpkraften på en dollar nästan alltid motsvarat 10 SEK. Sen finns det ju självklart vissa varor som är betydligt billigare eller dyrare än hemma pga av olika anledningar. Som även nämnts ovan så ska man inte heller glömma momsen som i många stater är kring 7% jämfört med 25% här hemma... ___ //Ulf |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
För Innan EU så fanns det sidoimport från USA på tex Mobil olja och NGK stift till halva under halva normal priset hos Biltema tex.Sen bidde det förbjudet med sidoimport. Ett tändstift som kostar 150 kr st hos Mekonomen kostar i USA 45 kr. bara ett exempel av massor. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Högre konkurrens, lägre moms, högre omsättning som tidigare nämnts förklarar till största delen prisskillnaden. //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.