|
|
|
|---|---|
|
Hämtar nog hem en E46 M3 på torsdag eller fredag, men en sak som är konstigt, de flesta M3or jag kollat på ligger runt 9-10tusen i försäkring, denna ligger på drygt 15tusen, alltså 50-60% dyrare, hur kan det komma sig? Denna är visserligen import, men många andra jag kollat på har med varit import, och det har inte skiljt särskillt mkt.. Kanske man kan ringa försäkringsbolat och få ner det till de andras priser? Eller har nåt fel gjrots vid inreggningen? Så den är "feltypad" där? MVH István | |
|
Antal mil och antal ägare kanske har betydelse? Eller hur pass länge bilen i fråga varit i Sverige om den är importerad? |
|
|
Mil och ägare har nog ingen betydelese, då detta är en av de me minst ägare å mil :) Men de senare kan nog vara sant, då den importerades 2005.. hmm.. Konstigt ändå tycker jag MVH István |
|
|
Jag betalar 14000 per år hos vesta i helföräkring med allt extra som finns o ta. Min e svensksåld och bara rullat 3800 mil, -03a o ja e andra ägaren. |
|
|
Jag hade Sveland första och andra sommaren på min M3:a E46, första året lockade de mig med 7600:- helår helförs, andra året chockhöjde de till om jag inte minns fel 14000:-, bytte nu tredje sommaren till Dina som gav mig en premie på 8000:- helförs, 1500 mil, låst garage, utökat skydd mm, 4000:- självrisk på vagnskadan, det är bra men då är jag ingen ungdom och bor på landsbygden. Min bil importerades när den endats var ca 8 veckor gammal, den har haft många ägare på papperet dock ej så många brukare men det har ingen betydelse för premien, i Sveland eller Dina har det ingen betydelse om bilen är importerad eller inte vad gäller premien, vissa bolag kräver omkodade nycklar, märkta rutor och egen besiktning om bilen inte varit inregad i sverige minst 3 år. Ofta får man en låg premie första året så ett tips är att byta bolag varje årsförfallodag och på så sätt hålla nere försäkringskostnaden. /Micke Länk |
|
|
HEJ! jag har min svensk sålda m3-02 försäkrad hos aktsam och jag betalar 790kr i månaden och då ingår vilt skada och hyrbil om min bil blir stående. jag kollade runt hos en del bolag men inget kunde mäta sig med aktsam, jag kan oxå tillägga att jag har en till bil försäkrad där så det kanske hjälper till på priset. |
|
|
Är det en 01:a? Import årsmodell 01 har jag för mig brukar vara dyrare av nån anledning. ___________ Act as if! |
|
|
Ronny boy: Hur kan du försäkra din M3 på Aktsam när jag inte ens kan försäkra min 530 där? De vägrar ta i bilen eftersom den inte är "en vanlig bil" och då är ju knappast en M3a vanligare. //Lövet |
|
|
Antal ägare och eller mil påverkar inte premien alls. Däremot så kan vissa bilar och då oftast importbilar fått en felaktig klassning från början vilket då gör att den kan ligga rejält högre i premie. Finns en tidig M5 E39 som var en av de första som reggades i Sverige och av någon anledning blev den klassad som en 320. När den för några år sedan var på annons var detta ett av fösäljningsargumenten. Försäkringsbolagen får listor från Vägverket på olika bilmodeller som sedan är grund till deras premier. Dock så finns det fel i denna information. Just tidiga M3 E46 hör man ofta om väldigt olika premier från bil till bil trots att dom är från samma år. Ett annat exempel är 530i E39. Denna modell har Vägverket missat vilket gör att försäkringsbolagen inte kan hitta en den när man vill ha ett pris. Detta verkar enbart gälla importerade 530i. Dom hittar bara 530i E34, 530d E39, 530i E60. Jag brukar ha regnummer på en svensksåld av samma årsmodell som jag ger dom och efter att försäkringshandläggaren kollar lite med andra kollegor så ringer som tillbaks och ger en premie. Sist var den faktiskt 1000-lappen lägre än motsvarande svensksålda... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.