AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.954

Tändkablar E28 535i -87

Sida 1 av 2
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Hej!
Jag undrar om det finns någon som vet vilken Ohm stryka det ska vara i tändkablarna och tändspolekabeln till 535 -87?

E det någon som vet hur en 535i-87 uppträder om man har fel Ohm värde i tändkablarna, skillnad om den e chippad?

The Dude
Om du har resistorkablar så kan de mäta 1-5 kOhm, vanliga kopparkablar nära noll ohm. Resistorkablar har inte evig livslängd,är känsliga för böjning osv, byt om du är minsta tveksam.

FP
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Resistorkablar?? De heter Beru i a f... :-)

The Dude
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Har kollat med BMW Mölndal, pratat med en gammal mekaniker där, som jobbat där i många år. Han sa att motståndet i kablarna ska vara 6 Ohm och 2 Ohm på tändspolekabeln.

The Dude
Paap Reeder
Hej!
Mina kablar har följande värden:
Tändkablar: 5,47 - 5,80 Kohm
Tändspole: 2,15 Kohm
MVH /// Paap Reeder
M 535iA - 86 / E 28
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Det låter ju som att dina kablar verkar ok. då??
Vad heter kablarna?

The Dude
Dude:
Prata med gubben igen och förklara skillnaden mellan kiloohm (Kohm) och ohm. Kan bli fatala fel annars.

FP
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Ok. det kanske ska vara kilo ohm, vet inte det. Men jag har sett ett par gammla kablar o det stod på de olika hattarna 1 o 5 ohm(ev. Kohm?) vilket ger 6 ohm (Kohm?) så siffrorna stämmer i a f tror jag. Jag har beställt nya Bosch kablar, vi får se vad det står på dem.

The Dude
Saken är klar.
Måste vara Kohm, det är alltså resistorkablar för radioavstörning.
Rena kopparkablar skulle mätt under 1 ohm, men pga mätfel kan enkla digitalmultimetrar lätt visa runt 5 ohm, därav min kommentar, men vid lite högre resistans visar de rätt.

FP
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Tror inte det e såna där resistorkablar faktiskt...? och jag tror de e på 6 Ohm (Kohm?) ändå. Men jag vet inte...
Bosch kablar e tydligen kopparkablar, men motståndet ska vara 6 ohm eftersom orginalkablarna har det motståndet (enligt BMW).

The Dude
Om det är kopparkablar så blir verkliga resistansen långt under 1 ohm för de längder som är aktuella i bilen. Däremot kan resistorn sitta integrerad i tändhattar/anslutningspluggar. Resultatet blir som för s.k. resistorkablar, dvs någon/några Kohm. Ett annat alternativ är resistorstift där själva tändstiftet innehåller ett motstånd. Oftast märkta med ett "R" i typbeteckningen, men inte alltid. I detta fallet är alla kablar och anslutningar utan extra resistans (ren koppar). Alla bilar skall enl. lag vara radioavstörda så nån form av resistans ingår. Det gäller bara att se upp så man inte kombinerar resistanser i kablar/tändhattar med resistorstift, då kan det bli lite för bra.

FP
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Jag fattar nog inte riktigt det här...om man beställer tändkablar till sin bil, så får man väl vad man ska ha??
Ska jag välja om jag ska har res. kab. eller ej?!?!?

The Dude
Med största sannolikhet skall du ha resistorkablar, du får säkert rätt om du beställer för din modell.
Som sagt kolla då bara så att inte även stiften är av typ resistorstift.

FP
Paap Reeder
Hej!
Jag tror inte att man kan byta till kopparkablar på en Motronic. Skall den fungera bra måste tändspänningen ligga på 14 Kv vill jag minnas. Kolla i vstboken. Tändspänningen beror av bla gapet i tändstiftet, gapet i fördelarlocket -är locket slut ökar tändspänningen- samt på motståndet i kablarna.
MVH /// paap Reeder
En undring: Hur mäter man tändspänningen, och var?
Med normala gap i stiften sker överslag vid 4-8 KV (med hänsyn till kompressionen). Med öppen krets sticker spänningen lätt upp till 80-100 KV. Det finns rätt mycket utrymme för resistorkablar samt gapet i fördelaren.

FP
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Jag förstår precis, sa han som ingenting begrep... :-)
Jag har Bosch W8DC (tror jag de heter, bytta vid en service på Wölkes, en auktoriserad BMW verkstad), vet någon om de är resistorstift, eller ej. Vet någon om Bosch kablar som ska enl. rykte vara koppar kablar passar till de stiften?

The Dude
W8DC är ett stift utan resistor, du bör ha resistorkablar eller avstörningsmotstånd i tändhattarna. Naturligtvis funkar det med rena kopparkablar och utan avstörningsmotstånd också, men störningsnivån på TV och radioapparater (inkl egna bilens) blir för hög och är faktiskt olagligt. Inte många bryr sig kanske, de flesta har nog inte en susning om detta.

FP
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Nej, förmodligen inte! Inte ens besiktningen bryr sig ju!!
Menar du att jag ska ha resistor stift o kablar alltså?
Men om orginal e utan då?

The Dude
Paap Reeder
Hej!
Tittade i mina gamla testpapper. Tändspänningen skall vara 14 Kv. Jag hade 19 Kv. Det berodde på att locket var slut. Efter byte åter 14 Kv.
Tändspänningen vid 1073 v/m var 14, 13, 13, 14, 14, 15 Kv. Stift 6 hade 0,9 i gap mot 0,7 på de andra stiften.
MVH /// Paap Reeder
Dude:
Som jag skrev tidigare: Resistorstift ELLER kablar/tändhattar med inbyggda avstörningsmotstånd.

FP
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Det blir Bosch kablar och Boschstift, WR78X tror jag de heter?? Såna där med 4 elektroder...ojojoj vad han kommer att gå sen... :-)

The Dude
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.