AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.197

E38 eller E65. Vilken är driftsäkrast?

Sida 1 av 2
ja
6
jarpemo
525iA Touring -03
Jag har idag en E39 -03 med M-paket, touring samt automat. Den fungerar utmärkt.

Jag har länge sneglat på en lyxbil i prisklassen 150 tkr.
Mitt förstahandsval har hela tiden varit E38 facelift från 99 men ser nu till min glädje att priserna på E65 har sjunkit rejält. Tänkte mig en från -02.
Den är visserligen lite fulare bakifrån men ändå nyare.

Så min fråga är. Driftsäkraste bilen. Är det E65 eller E39
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
E38 lär vara mer driftssäker. De sista årsmodellerna av en modellserie är nästan alltid bättre än de första av nästa. E38 är också byggd av väldigt mycket äldre och beprövade delar jämfört med E65. Är det bara driftssäkerhet du vill ha är E38 självskriven i mina ögon.

Vill du ha en bra bil är det dock E65 som har överhanden.

//Lövet
ja
6
jarpemo
525iA Touring -03
Tack för ett bra svar.
Min 525 IA har under 11 000 mil fungerat klockrent förutom ett byte av tändspolar (förlängd garanti). Vill samtidigt ge en eloge till Per Larsson i Huddinge som servade bilen sist. Vilken service och mottagande.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
En E38 för 150.000 kr låter ju rent spontant som en väldigt dålig affär...
En tidig E65 är naturligtvis bättre på varje punkt och känns som ett väldigt mycket vettigare köp tycker jag
Jag har svårt att se att det "generellt" skulle vara bättre driftsäkerhet i en E38 än en tidig E65, när bilarna börjar bli 6-7 år handlar det mer om hur bilen skötts och servats tidigare, eventuella barnsjukdomar borde ha blivit botade för flera år sedan

BMW CS #5139
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Inte för att smutsa ned nåt, men jag har sett reportage på youtube bla. om en limousin-firma som helt enkelt hade fel på alla sina e65-e66 av årsmodellerna runt 02-03. Nu var det ett tag sedan, men jag skippade mina fantasier om att skaffa en 760.
Sök runt lite och kolla där.
Jag gillar fortfarande min e38:a med v12:a och jag har inte provat eller sett antydan till nåt rappare, säkrare och bekvämare.

/S
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Jag kommer bara köpa sista årsmodellerna i fortsättningen efter min E38 facelift. Kontra 740in är det en helt annan bil i så gott som alla avseenden.

Köp hellre en ruskigt fin E38. Men jag tror inte du behöver ge 150tusen för en sådan - då ska den vara one of a kind =)
Jag åkte med Asken i en E65 745iA-02 för knappt 2år sedan, körde den med. Och detaljkvaliten var under all kritik, instegslisterna var slut efter 7-8000mil (färgen släpper) jämfört med E38/E39 som inte har några problem på den punkten.

Jag vet även att han fick den BILLIGT och tänkte tjäna lite på den, men lyckades dåligt eftersom det fanns så mycket att fixa och det på en fd 900tkr som rullat ca 8000mil så jag tror/är övertygad att det krävs mindre pengar att fixa en genomsnittlig E38-00 med 18000mil än en E65-03 med 10000mil.

Kvaliten har sjunkit för varje generation av både 5 och 7serien E34-E38-E60, E32-E38-E65 tyvärr är det så...

Stephan
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Har haft många E38or men inte tycker jag att de är nå sämre kvalite på den jag har.Länk
ja
6
jarpemo
525iA Touring -03
Hej igen. Jämförelsen i kvalité låter nästan som en liknelse med gamla och nya Mercedes. Modellerna på E class fram till 1995 var välbyggda och stod emot rost på ett utmärkt sätt. Sedan kom nya modellen 1996.

Glim
HJ
78
HJH
Opel Ascona 19Sr-73
Jeep Grand Cherokee -00
BMW M6 -06
Köpte för ett drygt år sedan en e38 730 -96 som "slängbil". Har använt den i arbetet o på långtur sedan dess o kört ca. 4500 mil med den, problemfritt! Har nu valt att sälja 745:an till förmån för en 735-740 -00 el -01, inte beroende på kvalitet i första hand utan faktiskt för att både jag, sambon o barnen tycker e38:an är "mysigast" att åka i, (va de nu é)! E65 är en bättre bil i många avseenden men vi föredrar "gamlingen" på långtur, trots brist på utrustning. Båda är fanatastiska bilar, men visst märks åldersskilnaden mellan dem i olika bemärkelser. Positivt och negativt för dem båda. Titta på båda modellerna, e38 00-01, facelift (skillnad), provkör dem och njut av dem, vilket du kommer att göra ;)! Bestäm dig sedan!

JHbimmer
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
E38 facelift äro en speciell vagn. Det jag kunna tillägga äro att så bra bilar rent kvalitativt sett( där DIN-normen = kvalitet) det bygges icke längre utav människor. Däremot kan ISO-producerade pryttlar vara = TV-spel:)
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Denna vagn haver det mesta, sv såld, väldokumenterad osv. Länk Bara att göra ett m-test och ha som bas för ev prisjusteringar så slipper man diskussion.
Mvh
Asken
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Det värmer en förstagångsägares, av 740iL -99, hjärta at läsa det ni skriver om E38 facelift, för -99 är väl just facelift den med?

Jag tror nog att den nya sjuan på många sätt är just en bättre och modernare bil, men även om jag numera har vant mig lite mer vid dess exteriöra design, som börjar bli riktigt trevlig på de senaste årsmodellerna, så har jag väldigt svårt för inredningsdesignen. För mig så känns den alldeles för stel och kal om man ser formerna på instrumentbräda och mittkonsoll. Likaså har jag väldigt svårt för den där inåtbuktande trenden på instrumentbrädan som kom efter E38 och som även Merca kör med, alltså att brädan har en bågform som skjuter in i kupén mot mitten. Jag tycker det känns mer harmoniskt ombonat och naturligt om det är mer tvärt om som det var förr. Speciellt på ljusa inredningar tycker jag den nya formen blir så väntrumskal på nåt vis.

Likaså har jag svårt för lyxbilar som på baksidorna av framstorlarna har tidningsfickor i vanlig rynkade resårfickor som vilken småbil som helst. Jag vill att exklusiviteten ska synas och kännas även där, med rejälare rediga formade luckor integrerade i designen som fack, ja t ex som det är i E38.

Hur är förresten åkkomforten ljudnivån vindbruset i jämförelse mellan en frisk E38 740-750 och den efterföljande sjuan?

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
ol
649
olja
Merca med skruvad sexa.
Asken: Valet av kvalitetsnorm talar inte om hur bra bilen är. Bara att det blir lika bra/dåligt varje gång.

/Johan

Riktiga män kör sedan, fjollorna åker kombi.
WA
2.343
WAN
Åkkomforten är mycket bättre i e65an ,inget vindbrus lågljudnivå.Länk
Hur skiljer vindbruset på bilar med och utan dubbla rutor? Är en E38 med dubbla tystare än en E65 med enkla? Eller är ens E65 tystare än E38? hmm får kolla i tester från Tyska Auto Motor und Sport:)

Stephan
WA
2.343
WAN
Den e38 jag hade var det dubbla rutor i ,o den var inte tystare.
Visa användare
ProPro-medlem
712
maverick_750rr
E38 750iL -00
individual
F02 760Li -15
individual
E36 323Ti -99
individual
Däcken spelar störst roll när det kommer till ljudnivån. Jag har dubbla rutor i alla men halvtaskiga framdäck på 740in och den väsnas mest. Ingen aning om hur det hade låtit med enkla rutor. Varför en E65 skulle vara tystare har jag svårt att se då den 745Li jag körde hade dubbla rutor men upplevdes inte tystare än mina E38or för det.
E38 valdes till världens bästa bil en gång i tiden och det måste den gjorts av ett par bra anledningar. Att nå upp till den nivån igen brukar oftast vara väldigt svårt - det var det också tydligen...
WA
2.343
WAN
e38 jag hade satt det 20tums alpina hjul på ,å den bilen jag har nu sitter det 21tum på det är den jämmförelsen jag menar e65an går tystare det är bara så.Länk
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99

Det vore ju närmast konstigt om inte en nyare generation av en bilmodell vore ett snäpp tystare än den gamla, men helt klart så är det ju mycket svårare att göra en bil som redan är väldigt tyst ännu tystare i nästa generation. Så jag tvivlar inte på att en E65 är mätmässigt tystare eller upplevs tystare (det går inte alltid hand i hand) än en E38.

Sen detta med dubbla rutor.

Dessa sitter inte där i första hand för att isolera från ljud utifrån, utan för att isolera från kyla/värme utifrån så att klimatanläggningen får lättare att hålla jäm temp i kupén, och vi inte får så mycket kallras från fönstren. Den ljuddämpande effekten är liksom bara en bisak som bonus.

För de som inte visste det, och det verkar vara ganska många, så är på bilar med dubbelglas (E38 i alla fall) alla sidorutor och även bakrutan dubbelglas. Vindrutan är en enkelglas.

Dr Tinnitus

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den stora skillnaden i ljudnivå mellan E38 och E65 ska ligga väldigt högt i fartregistret ungefär 160 km/h och uppåt. Detta då E65ans kaross är väsentligt mer aerodynamiskt korrekt utformad än E38.

//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.