|
|
|
|---|---|
|
Hej, Min ASC lampa lyser (ej ABS). Jag misstänker att det är något fel med ASC spjället eller styrningen av det. Det är en E36 323 -96 det gäller. Är det nån som vet om det extra spjällhuset (för asc) rör på sig när tändningen slås på? Om man har huven öppen kan man se spjällhuset när man slår på tändningen innifrån bilen. Mitt spjällhus rör sig inte när tändningen slås på! Tacksam för hjälp! | |
|
Har samma problem på min E36a. Har än så länge kollat säkringarna och att ABS funkar som det ska, men inte hunnit längre. Vart sitter det spjälhuset du skriver om? Sen går din bil lite ojämt nu när ASC är sönder? Min började gå ojämt och tveka lite på gasen i samband med att asc lampan började lysa, finns kanske ett samband nånstans? //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Jag har också kollat säkringarna och de är hela allesammans. ABS fungerar då ABS lampan inte lyser och när man bromsar hårt så aktiveras ABS normalt. Har själv kollat att ASC knappen inte är sönder också. ASC Spjällhuset sitter på insugsröret, det är en liten vajer som går till en spjälhusmotor som sitter i närheten. Detta spjällhus skall bara strypa luften i händelse av att ASC aktiveras. Dvs trots att du har full gas kan detta spjällhus stänga och begränsa motoreffekten. Min bil går helt normalt förutom att ASC inte fungerar. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vajern är ju det vanligaste problemet när enbart ASC lampan lyser. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Men min vajer är inte trasig, och den är justerad så den inte är för spänd (har testat olika inställningar). Har även kollat upp ASC reläet som sitter i säkringsdosan och det verkar fungera korrekt. För att "ASC datorn" skall veta om vajern är trasig måste ju ASC spjället försöka röra på sig tex vid uppstart, vilket det inte gör när jag vrider på tändningen... Vet dock ej om det skall röra på sig vid tändningstillslag. Någon som vet? Det sitter även en spjällägesgivare som kan vara trasig, den talar ju om läget på ASC spjället. Dvs det fungerar som "feedback" på att spjället verkligen rör på sig. Men som sagt, spjället rör sig aldrig utan lampan förblir lysande efter att tändningen slås på. ASC lampan lyser under lampchecken för att slockna under några tiondels sekunder och sedan lyser den konstant. Jag kan höra ett klick från säkringsboxen eller i närheten av den då ASC lampan slocknar och sedan tänds. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Den kan splitta sig i höljet och kärva och även vara av, funkar ställmotorn i andra ändan ? Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Jaha, vet vilket spjäll du menar. Min bil beter sig likadant. Ska försöka kolla upp detta spjäll idag och se om det rör sig eller inte. //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Min ASC är också död. Vajern helt nybytt och justerad men inte ett liv från ASCn. Den började med att lägga av vid motorbroms och när man kom ner till ca 2200-2500 varv. Nu är det ändå värre då den tänder lampan direkt vid tändning. ABS funkar som det ska och varnar inte heller. ///BMW - Was sonst! |
|
| Någon som tagit reda på eller vet om ASC spjället rör sig vid tändningspåslag när ASC fungerar korrekt? | |
|
Tyvärr inte, men jag testade om systemet arbetar trots att lampan lyser, däckskrik och 2 svarta sträck betyder nej va? ;) //Bjersér BMW - over 300 (s)miles/hour |
|
|
Många som verkar har detta fel men ingen som lyckats reparea det? |
|
| Lyfter lite, ingen som har bot på detta fel? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.