|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Den kostar ett par kronor mer för hushållskassan, ja. Är inte pappa värd att ha kul då?:) Nu haver jag inte fru eller barn själv, däremot haver jag en guddotter som hoppar högt då hon blir körd till dagis i en röd julsläde..... Hade man inte kul som barn får man göra det som vuxen, i varje vuxenförpackning finnes ett litet barn oavsett ålder:) Mvh Asken |
|
|
Till Asken! Du äro en man med kunskap.Fortsätt med denna informativa utlärning så åker nog alla snart E31 850/840:0)....kan säga att jag börjar bli sugen efter mina 2 E34 540iA 1 E34 M5 3.6 1st E39 528iA AC Schnitzer och min nuvarande E38 740iA. Keep up the good work! Nyvaxat går fortast:) |
|
|
Asken: Din maxförbrukning på BMW 850i,dvs 1,3l/mil indikerar nog att du kör väldigt värdigt med dina vagnar ;) Tankade min 735:a häromdagen då hade den dragit 1,44l/mil på sista tanken(mätning medelst>>>kör tomt, tankar fullt ,kör tomt s.a.s.),men jag kör nog inte speciellt "värdigt" med min stackars E32:a :/ Hm...undrar vad jag skulle ha för förbrukning på en 850 med min "körprofil"...2l/mil!? :) Mvh Janne. |
|
|
En får bocka och tacka. Mycken av kunskapen finnes faktiskt här på forumet och jag haver däremot tagit till mig av många trådarna grundtes i många år. 7 serie äro en Helmuth Kohl gniessen wagen(det syntes att karln hade råd med mat, såsom med mig och sjöström ungf, el såsom potentater för hundra år sedan). Får jag rekommendera herrarna att överlägga ett alternativ till löpande bandet köra+tanka fullt. En körjournal, tanka 98 oktan samt fundera på om Ni inte har en trevligare bil än många utav de i Er bekantskap. Kanhända inte lika ny, däremot producerad med högsta klass.... Egentligen spelar det ingen större roll vilken BMW man åker. Det är hur den framförs, utan jämnförelse med andra i trafiken utan just värdigt. Stress tömmer själen känner de flesta till? Hur fyller man på den då? Svenne-skogspromenad då man får tillgång till Naturens egen läkande Alfaenergi. Rita streckgubbar(synnerligen effektivt). Njuta utav att även om dagen tekniskt sett saknar några cylindrar så finnes det alltid någon jäkel på andra sidan jordklotet som inte sett en BMW:) Mvh Asken |
|
|
Nå... jag, som i likhet med många andra har familj (3 tonåringar) och allt annat än svulstiga marginaler, vill bestämt avråda från att köpa E31 "med hjärtat och inte med plånboken". Det skall till en mycket hardcore V12-fanatiker till att lämna hela förnuftet hemma... och på köpet öppnar man för risken att snart stå med en obrukbar bil för att man har inte råd till felsökning ens. Frånsett att jag pluggat bilar i hela mitt liv ägnade jag ett halvår av specifik E31-instudering innan mitt köp blev av. Jag bedömer att hjärta och plånboksförnuft var inblandade i lika delar ungefär. Och det där med att V12 skulle vara mer manligt än V8.... well, i så fall kan jag säga att behovet av manlighetsuppvisning kan få utlopp i många andra delar av livet (till exempel när det gäller själva underhållet av bilen i fråga). Jag vill till yttermera påstå att det är hart när omöjligt att närmare få en uppfattning om ägandekostnader för bilar i denna nisch, med mindre än att man gör en jätteenkät bland tusentals bilägare. För det första är varje bil en självständig individ som lever sitt eget liv, vissa bilar går det troll i och andra bara går utan att något går sönder, och allt däremellan. För det andra har alla ägare väldigt varierande uppfattning om hur en bil nödvändigtvis måste vårdas, det går knappast att nå konsensus om ett exakt objektivt rättesnöre härvidlag. Min Saab 9000 CD 2,3 Turbo -96 har jag ägt i flera år, och den har vårdats som en bebis, putsats och tvättats, förvarats i garage, stått avställd under saltsäsongen och fått delar utbytta kontinuerligt utan att de nödvändigtvis varit söndriga (kanske bara lite skitiga) med följd att bilen har varit totalt bekymmersfri hela tiden och går perfekt. Trots att den under en period varit kraftigt trimmad och körts därefter. Missförstå mig rätt; en V12-bil med automatlåda kan säkerligen vara ett bra och alldeles genomtrevligt köp (den nämnda på powerbörsen verkar välhållen), men man bör inte låta sig helt förledas från sitt förnuft in i ett äventyr större än nödvändigt bara för att somliga tycker att "bah, det är ju bara en V8 och handvevat... omanligt". |
|
|
J de Koof: Låter som vi tänker samma låt ;) Bara känslan att äga en E31:a oavsett om det fattas 4 burkar är nog värdigt för mej. Min rädsla att som Du skriver "stå med en obrukbar bil för att man har inte råd till felsökning ens" börjar gnaga i mej. Sladdar ut med en kommentar eller fördom till ang BMW´s följetonger om Automatlådekrångel. Jag har studerat det jag kommit över om ev brister och liknande inte bara på E31 modellen utan även dess syskon om man får kalla dom så ? 7-serien samt 6-serien av äldre snitt liknande 8-serien dras ju med liknande saker som 8:orna antagligen. Vilket som så är detta forum verkligen värt massor då jag når Er alla med kunskap om modellen ifråga och även Er som har synpunkter och vill dela med Er av dessa. Börjar hitta rätt nu med mina funderingar,återstår bara att hitta densamme? |
|
|
Ojdå, det var inte min avsikt att förringa något utan mer skriva om själva känslan. V8 eller V12 har inte så mycket med manligheten att göra utan just känslan. Jag är ju personligen förtjust i den större motorn bara för att den är just större, det kan ju vara därför som det gapar tomt i mitt garage just för att samla ihop en uppstartsbudget... Jag ska vara försiktig i jämförelsen V8a då jag har fler kamrater i kretsen som föredrar just detta i sina jänkefordon och tillika benämner dessa som manliga men betänk då att V12or från Amerika är riktigt sällsynt och 6or finns i parti och minut, störst går först. E31 är iaf en sagolikt vacker bil! Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Vi får icken förglömma att en "riktig bil" den är byggd i münchen. När det gäller E31 så är det till 87% skicket man får minimalt med problem, 23% hänger på motoriken. Så kul blir ekvationen för det är en bil med en själ. Jag tror varken J De Koof eller någon annan BMWförare för den delen köpte en BMW för den är lika förnuftig som en Skoda. Alex och alla andra: Vi E31-tomtar vill givetvis att Ni också skola erhålla förmånen att åka E31. Så bra(och krångliga bilar som alltid plingar lite charmigt) byggs helt enkelt inte längre. Valet utav antal cylindrar är nog väldigt personligt. Jag t ex har åkt M62 tidigare och då kände jag att jag kunde den biten. Samt att M70/3 har en viss annan gångkultur. Det står jag för och M70/3 har de facto fått mig att köra mycket lugnare i trafiken. SAAB är också en liknande typ utav bil såsom BMW, man upptäcker alltid något kul som en ing. med kluriga sinnen ordnat till så det fungerar på ett annorlunda trevligt vis. Jag har 900t16 Aero-90(ankdamm på bagageluckan samt K2000 lackskydd,huvva:)) samt 9000T16 Auto 87 i bagaget bakåt. Därav ler jag då JdK avslöjar sin garagebaby:) Damer har sitt rödvinsskvallrande om män, vi vuxna pojkar har AP:) Väl mött på nästa års träffar, vi får nog organisera oss. Mvh Asken |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
V 12:an är nog en av de mest driftsäkra motorer som BMW byggt. Detta diskuterades när vi hade Europeiskt E31 möte i Skåne i somras. (Tack Hannes för en mycket trevlig tillställning). Det var ca 50 exemplar från hela Europa som träffades, visst part i målet men det var få av dom medverkande som vissste någon som hade eller har haft problem med själva motorn i BMW 850. Däremot så fanns det en hel del utbytta luftmängdmätare, bränslepumpar, servopumpar och styrservo som hade gått sönder. Diplomerad av leathermaster |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.