|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla bmw freaks :) Mitt första inlägg här på forumet alla talar om. Jag undrar om ni som äger eller har ägt en bmw850/840 har lust att plita ner några kommentarer om ägandet av en 8-serie. Det jag vill veta är om det generellt är väldigt dyrt att äga en 850 när det gäller driften, dvs reservdelar,reparationer om saker som går sönder ideligen, ja allt som inte är normalt eller nåt sånt. Svårt att sätta finger på vad jag menar, men efter att jag kikat på en del bilar och utifrån det jag läst på forumet ang 850 serien och lite 840 med så verkar det som att pengarna formligen rinner ur skinnet på de som äger dessa modeller, eller tolkar jag allt fel ?? Jag gillar modellen,men som sagt jag är ingen krösus och är lite reserverad pga det man läser i en del trådar här. Så hjälp mej och skriv ni som kan & vet något om ägandet av dessa skönheter. | |
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Hej Alex84 jag har ägt min bil i 6 år och kör ca 500 mil om året, ibland mera i bland mindre. Jag har lagt ca 6000 kr på min bil på utbyte av bränslepump sedan jag köpte bilen. Men förslitnings grejor som tillkommer på varje bil är däcksbyte varannan säsong, har bytt alla bromsskivor runt om för ett år sedan, 2 omgångar bromsklotsar, och motorolja varje säsong, övriga oljor har jag bytt två gånger sedan jag blev ägare till bilen. Nu har min bil rullat ca 13000 mil och i vinter ska jag ta och lacka om nosen eftersom den har fått lite för mycket stenskott för att vara riktigt fin. Så summerat på sex år : Byte bränslepump 6000 Kr Däck 20000 kr Bromskivor 8000 kr bromsklossar 3000 kr Olja 6000 kr --------------------------------- Summa 43000 kr Skatt: 16500 kr Försäkring 30000 kr Diplomerad av leathermaster |
|
Alex84: Har du följt dessa länkar det borde ge dig en mkt bra uppfattning vad det kostar att driva en 850 Länk Länk |
|
|
Tack BMW-Båstad för ditt inlägg, bra detaljerad beskrivning av dina kostnader. starre: tackar även dina länk inlägg. Söker fleras erfarenheter av 850 eller 840 modellen. Ju flera desto mer fakta om livet runt en 8-serie. Har läst en del på forumet ang dessa bilar och problemet är att hitta en som är värd att satsa på. Priset kan man inte gå på som en del menar,man behöver mer kunskap än så för att avgöra om bilen är shysst. 43000 kr för 6 års ägande tycker jag är ett bra pris när allt är inräknat. Du verkar ha hittat en bra bil BMW-Båstad. Har läst om värre bilar här på forumet oxå. Så ju flera som bidrar för mitt ev beslutsfattande destå gladare blir jag :)) |
|
|
Hej och varmt välkommen! Du är nyfiken på en bil såsom har en själ. Det som äro kostsam äro de fel du får ta hand om såsom de tidigare ägarna icke hava brytt sig om, nämligen kontinuerligt fortlöpande underhåll samt att bilen behöver rulla några mil varje månad. Det sistnämnda för att packningar och dylikt icke skola torka ut i förtid. För att göra det enkelt. En bra bil talar för sig själv när du provkör den samt haver fakturor såsom vidimerar undergållet. En mindre bra bil äro det tvärtom med. Jag skulle uppskatta att om du avsätter 20.000kr per år under 5 år till underhåll/ reparation så har du en bil såsom alltid ligger i ovankant utav marknadsvärdet. Löpande kostnader såsom skatt, försäkring bensin mm beror ju på hur du nyttjar bilen. Lycka till! Asken |
|
BM 683 BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70 BMW 635 CSI -79 BMW 850 ia -92 BMW M3 (325)-93 BMW 530 Touring -94 BMW 745 -02 Alpina B12 5.0 #243 |
Jag letade bil i två år och kollade nog på en 30-40 bilar, samt M testade 5 stycken innan jag köpte just denna. Diplomerad av leathermaster |
|
Jag har visserligen bara ägt min E31 i ett par månader, men intrycket är att delar går att köpa till förvånansvärt resonabla priser, i många fall till och med billigt, även hos aukt ÅF. Bensin blir en icke föraktlig kostnad. Visst, dessa bilar GÅR att köra relativt snålt, men då är ju hela poängen förlorad... Det enda jag just nu bävar inför är den vandrande sprickan jag fått i vindrutan, eftersom det med BMW-originalförsäkring är 35% självrisk på glas lär det kosta en bra slant att få rutjäkeln bytt. Blä. Personligen köpte jag en 840 mycket för att jag var skraj för risken att en V12 drar förmögenheter ifall det blir fel på den. V8:an är en simplare historia. |
|
|
Hrrmm... Jag avser med detta inlägg inte att stressa Herrn utan endast upplysa om att jag väntar (som en fyråring på julaftons eftermiddag) med glittrande ögon på en E31 guide då den stora drömmen, trots eller på grund av min aktningsvärda ålder är så pass nära verklighet att jag nu på allvar börjar rita överlevnadskalkyler för ett liv med en hellrätt skönhet i garaget och framför mig kan jag se strålande väder och långa mil runt om i mitt fagra landskap. Väl mött! Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Eller så tar man en titt lite längre bak i modellkatalogen och finner den linjesköne e24 i dess olike kostymer. Skurna av såväl Motorsportavdelningen som Alpina. Förvisso 6 cylindrar kort men med karaktär som skapar begär :-) vacker förare ska ha vacker bil:)Länk |
|
|
J de Koof: kan vekrligen rutan på din 840 vara så dyr? Jag fick bytt på min M5:a och det var en sk klimatkomfortruta (=dyrare än standard) och det blev ändå bara dyrgt 2000 i självrisk. Glaskillen sa att min var bland de dyrare rutorna, han hade dock någon till MB som låg på ca. 9000kr (drygt 3000kr i självrisk). 2000 kr för en ny som jag betalade var det helt klart värt för att bli av med alla små stenskott...Nu hade jag inget val då min ruta sprack när x kg snö trillade ner från ett hus.... ___ //Ulf |
|
|
Jag har inte vågat kolla opp kostnaden för vindrutan ännu..... onödigt att spä på den allmänna höstdepressionen heh... Men jag har en stark känsla av att detta är en av de delar specifika för E31 som kostar "mer än vanligt", i likhet med P-lys/blinkers/extraljusenheten. Angående E24 som nämnts i sammanhanget, jag övervägde högst seriöst att inhandla sådan som söndagsbil istället för E31. Emellertid hade jag krav på omodifierad sen årsmodell, manuell låda, M-sprottinredning och INGEN ROST............ varpå utbudet blev så att säga begränsat. För att uttrycka sig väldigt diplomatiskt. Jag är och kommer att förbli en oförbätterlig E24-dräglare men bilarna som finns har dessvärre varit med om för mycket. |
|
|
Jag har nyligen bytt min ruta på egen bekostnad och det var inte så dyrt som jag trodde. Har för mig att jag bytte den för ca.5000kr inkl.motering och material och ruta. Förvisso så är polarn glasmästre så det gjorde nog sitt. Å andra sidan jag var nöjd, han tog vad han behövde ha betalt med material och tid så mer än så ska det inte behöva kosta. |
|
|
Letar så det knakar efter ett vettigt objekt. Men frågan är nu......850 eller 840 ? Förstå mej rätt nu,givetvis är det kanske manligare med en 12.a än en 8:a men driftsäkerheten verkar tala för 8:an dvs då 840. Oljepumpsbultarnas gissel med att gänga upp sej verkar drabba 12.orna med i lika utsträckning som 8:orna vad jag läst den senaste tiden här på forumet så för den delen ligger det lika mellan motoralternativen. När det gäller strulet med diverse motorstörningar så verkar 12:an ha sina mindre ljusa stunder eller?? Skiljer det mycket prestandamässigt mellan motorerna ? Jag menar så mycket så att man helt lackar ur om det är en 8.a under huven istället för en 12:a, eller är driftsäkerheten så mycket bättre med 8:orna så det inte är värt de extra kusarna för en 12.a ? jaja ja vet att jag tjatar om mit ev köp av en 850,men jag vill verkligen veta om jag går i graven om jag köper en? Har inget annat forum som jag kan vända mej till då kunskapen är så enorm på detta ställe.. |
|
| Det dök ju upp ett trevligt exemplar på powerbörsen idag ... | |
|
Alex84: Jag svarar på din fråga på mitt lite speciella sätt ;)>>>Jo,det är oftast dyrt att köra en BMW 850 året runt,sedan beror naturligtvis mycket på tidigare ägare HUR dyrt det blir.. En gammal BMW lyxcoupé med tolva KAN inte bli billigt!..Oops,får man skriva såhär utan att ha ägt en dylik? ;) Seriöst: Bensin,försäkring...bara det drar iväg en smula+sedan så är det ju så att en som funderar på en BMW 850 inte vill köra en "rishög" så uppgraderingar till närmast perfektion kommer att kosta slantar...ÄVEN fast du skulle göra "allt" själv.. Sedan kommer säkert en del "pöjkar" som nu menar motsatsen eller har andra uppfattningar om var "brytgränsen" för dyrt är, men det kan jag bjuda på ;) Är själv otroligt förtjust i den modellen av 850 som har tilläggsbeteckningen CSI... Min absoluta drömbil som jag SKA ha råd med innan jag dör :) Mvh Janne. |
|
|
Tack Janne T för ditt uppriktiga svar;) Är liksom dej sjukt frälst i E31 serien. Men rädslan för att bli ståendes med en bil som inte kan brukas för alla problem+pengar det kostar tar självklart död på drömmen. Därav mina funderingar på alt 8:an istället för 12:an ?? Att bara äga en E31 innan man gräver ner sej 2m skulle vara ett lyckligt sorti från denna plats i universum :) Tror att en 8:a genererar mera glädje i långa loppet än 12:an kusarna till trots. Sen är önskan en manuell låda istället för automaten, men man kan inte få allt här i världen heller. Sökning fortgår.................. |
|
|
Köper du en BMW 850CSI ingår den manuella lådan :) En tolva är en tolva och en åtta är en åtta ;) Jo,det blir säkert "billigare" med en åtta,men visst ska en BMW E31 ha en tolva...egentligen. Mvh Janne. |
|
|
Hur mycket skillnad är det egentligen på 850 och 840 i driftskostnader? Om jag köper en bil utav den kalibern så måste det vara med hjärtat och knappast med plånboken som bestämmer om det blir 12 eller 8 under huven. Herr Asken har väl plöjt ner en och annan tusing i sin fordonspark och det skulle vara intressant och få en "kall" redogörelse på dom rena driftskostnaderna. Även jag är hopplöst förlorad till E31, jag har aldrig rattat en men sett tillräckligt många för att veta att jag måste ha en. Förr eller senare... Jag föredrar tolvan utav den enkla anledningen att den är fläskigast. Bekanta till mig tar åttan 7 dagar i veckan, valet är helt individuellt och bör inte, då jag antar att vi kan betrakta detta som ett entusiastfordon, väljas på grund av plånboken. Om den ska användas som bruksbil? Tja, vilket som kommer att bli en hysterisk resa för hushållskassan... Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died. |
|
|
Nu är jag partisk i målet och tydligen har min blogg påverkat mer än 1 persons intresse för E31... Undras varför, det var faktiskt inte meningen så.. Det bara blev att det skola byggas en ny bil... Det äro mången undran, jag skriver det såhär. Jag mötte en finansvalp på lyran på Stureplan våren 2006. Han bjöd på skumpa, jag på en åktur dan innan. Vad han inte visste var att jag är intelligent och lyssnar... Nyttjade uttrycket fånigt med fonder resten av det året och investerade i ett rött nybygge bland annat:) Inga fonder kvar, inga större förluster då, ingen förlust i bilen då den inte säljs till förlust... Beträffande driften på en 850. 4st fler tändstift vid varje inspektion2(vart 5:e år på en entusiastbil) dubbla luftfilter, dubbla av lite annat som inte är dyrt. Drivmedel. Kör man en 850 värdigt så drar den som sin namne ifrån Göteborg med beteckningen 2.5SE... 0.9-1.3 liter per mil beroende på körstil och längd. Det som kostar är de som inte skött om bilen innan. Något så enkelt som att åka till en BMWverkstad varje höst, byta olja och filter samt nödvändigt.. När just den bilen du skola äga dyker upp då inser du, livet är en resa och den börjar vid tolv cylindrar... Man föds, himmelen gör man inifrån sigsjälv, ut till andra, i små portioner. Helvetet, det äro det människor gör gentemot varandra, varje dag, omedvetet, även jag äro en sådan... När liksvepningen sluter ögonen då finnes det inga fickor. Tillika under jorden finnes inga känslouttryck. Det äro synd att icke nyttja livet, var och en efter egen förmåga. Min förmån att få åka 850, försöker jag dela med mig utav. Det haver blivit 2½ dussin provkörningar i år utav olika personer som varit nyfiken på 850. Riktig man skola hava riktig bil, tillika så tror varje riktig man på jultomten:) Mvh Asken |
|
|
Den som kom ut på börsen skulle jag gissa äro ett fint exemplar. Jag köpte om hösten, då hade jag kontanter och säljaren illvillig, han sa, ta bilen och kör ett par veckor... E31 är sjukt felprissatt enligt min åsikt. När man väl sitter bakom ratten förstår man hur en tysk direktör åkte från kund till kund på Autobahn och sedan till någon tysk vingårdssekt för att dricka sekt varje helg. Gniessen är ett bra tyskt uttryck. Det står för njutning. Om mannen njuter blir sedan damen i familjen bestrålad utav njutningen för att sedan hon bestrålar barnen. Enkel värdegrund, inget konstigt i Tyskland så och i Svea Rike. Bilen har en själ. Kostnader går att prioritera bort. Kassabok är en bra ting. Mvh Asken |
|
|
Vingård minus sekt, däremot drack han nog gärna 2 flaskor sekt utan problem:) Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.