AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.143

Köpråd E36 (överpriser?)

Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Octavia kombi -13 Miljöbil
Hej.
Har tröttnat på sambons Scenic. Någon som är förvånad?

Har haft dessa Bmw innan som referens så vet ni lite vad jag är van med.

316 -79
*2 323i -82 E21
320/323 -87
*2 525i - 89

Har börjat leta efter en bil som inte behöver rymma en hund, ska vara underhållande osv. 6cyl krav! Bmw är för mig 6cyl, punkt slut

Krav på bilen:
*Minst halvskinn (eller iaf sportstolar)
*coupé
*bes, skattad
*fräscha däck
*mellanblå ner till svart i lacken. Ingen röd eller vit om ni förstår.

Automat är ett stort plus.

Tycker att priserna landar mellan 34-45kkr. Är det inte rätt mycket pengar för en -93:a? Eller är dom faktiskt värda det?

Nästa fråga. är det värt pengarna i andrahandsvärde, körglädje osv att köpa 328 vs. 325 ? frågan är ställt många gånger, men tycker inte jag hittar ett rakt svar.
Själv tycker jag nog du borde få en för ca. 20-30 tkr

T.ex. denna: Länk
den har ju haft en heldel ägare (12 st) men kanske dessa bilar byter ägare ofta, ungdomar som inte har råd att äga en sådan bil...
Du kan ju hitta en 96-98 för kring 45tkr

Länk
Länk

Lycka till!

Mvh Ubbe
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Nämen, den har kommit in sen jag sist tittade. Tack för tipset, även om jag kanske tänkte handla om några månader.

Köpa bil i Huddinge? Leder in på nästa fråga. jag hatar verkligen storstäder, och bilarna där måste må väldigt dåligt. Automatbilar borde va att föredra antar jag?
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Huddinge är inte storstaden om man säger så... (Förort typ 2 mil söder om stan)

Men seriöst, alla bilar i Stockholmsområdet körs inte i innerstaden eller i konstanta köer på Essingeleden. Väldigt många bilar står still i veckorna (eftersom man åker tunnelbana) och används sedan bara på helgerna på lite längre turer.

En automatlåda, likt en manuell, slits mer när den används i köer osv. Det som slits på en manuell är ju kopplingen och den är oftast billigare att byta än en automatlåda renovering.

//Lövet
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Hm. Okej.

Finns det smarta sätt att märka om just denna bil står i 10 timmar bilkö i veckan? Väldigt få stenskott *haha* ?

har aldrig förr tittat på stockholms-bilar just av denna anledning. Själv mår jag illa bara jag tänker på stället :(
16.547
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, det kan du faktiskt inte göra. Men min poäng är att du absolut inte kan avfärda bilar bara för att de gått i stockholmsområdet. Många pendlar mellan olika förorter och då är det motorväg som gäller. Det enda du kan kolla är ju var ägaren bor någonstans men du kan ju inte veta var han jobbar.

//Lövet
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Okej.

Andra tips, förutom begagnatguiden?

Antar att ingen på rak arm har pris på försäkring i småort?

Kanske bara sambon som står mellan mig och en E36 då?
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Ursäkta, en fråga till. Eller två.

1. Utveckla forumet lite snart? Redigera, citera? huh?

2. Känns dom väsentligt slöare med automat? Vill ju så gärna ha det.
T.ex. här kan du ju söka pris på försäkring:

Länk
Sålde min 325ic -95 för 1 år sen för 40... Den var svart, svart skinn, nybesiktad, nyskattad, ny servad osv... skit fin och gick grymt bra... Importerad -99 men vem bryr sig? Leta på så hittar du rätt bil så småning om...
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Ja, typ din gamla jag letar efter.

Hoppas kunna hitta rätt framöver,har ju tid på mig
Köp 323i eller 328i från 97 eller senare (facelift), är mitt tips. Har haft en av varje och varit riktigt nöjd båda gångerna. Fick 44k för min 323i Coupé -97 för en månad sedan ungefär. 13000 mil, svensksåld, skinn, i bra skick. Den var förvånansvärt svårsåld, så det kan ju ge dig en liten indikation om prisbilden kanske!

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
Visa användare
561
Travel-In-Style
330iAT -02
M3 Coupé -01
540iAT xDr -23
Jag fick 40k for min 325i coupe -92 med 28k mil for ett sedan... Priserna verkar ju minst sagt skilja sig at.
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
Ja, det är ju precis det jag säger.
En del tycker sina bilar är värda sitt pris i guld, trots gammal halvtaskig bil.

Andra, ofta lite äldre ägare med orginalbilar tycker dom är värda betydligt mindre.

Tycker ändå inte en 92:a som är "normalt" skick är värd 40k riktigt
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
tjenare

vad tror ni om denna?

Länk
Wm
489
WmBrejzer
Bmw 323i Coupé -98
eller denna?

Någon som kollat på någon av dessa två sista bilar?

Länk
Den sista har väl ett hyfsat pris pga åldern, om miltalet stämmer och allt de andra är det en helt ok affär.
Vet inte riktigt hur priserna ligger på automat sidan men de ska som du säkert redan vet vara lägre än manuella..

Fick min 328a såld för då ca 45K -97a fabr M-paket, M-chassi mm en bekant sålde sin 328a coupe för ungefär samma pris, båda manuella. Så 35 låter ju helt ok, bara att pruta sista 5 tusen :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.