AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.124

Irriterande ljud !

Hej!

Har ett irriterande ljud i min E38..

låter från övanför navin/stereo ungefär där vid fläkt utblåsen.
Tänkte först om det var stereon men den låter fast den är av.

Låter ungefär som en gammal matriskrivare som slumpmässigt knaprar..

Någon mer som hör detta ? ?
Dr
2.410
Dr Tinnitus
02 tii
740iL -99
Kan det inte vara regleringen av luftspjällen som hörs då? Det sitter ju små stegmotorer inne under panelen som sköter detta. De låter alltid lite men oftast drunknar det i andra ljud när man kör, men om de börjar bli slitna eller nåt så kanske de kan höras mer? Eller så kanske det är fläktmotorerna du hör om kolen skapar ljud mot rotor/kommutator eller vad det nu heter.

Dr Tinnitus

Min bil
Länk
Visa användare
4
jennyhoff
728ia-98
Hej, jag jag hade möjligt samma prob på min e38. jag kom på att det var gummi/plast listen i underkant av framrutan (sitter fast med ett antal plugar under huven mot torped veggen) Jag kjöpte ny (400-600skr) o byte ,så var ljudet borta sen! mvh jennyhoff.

`Drive fast, have fun and take care!!`

jennyhoff
Tack för tipsen!

ska kolla om ja hittar något misstänkt!

Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm..
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hej hoppet i Mora!
Ett tips är att lägga in lite bilder på maskin och inredning.
Jag har en OK friskluftsgrill i brun/begie (jag har helt skinn/läder inrett och därav färgen) köpte ny pga att den gamla inte var kopplad (kolla in min bilblogg på e38:an).
Jag är ingen pundare, så priset blir moderat om Du övertygar mig att Du behöver den.

/S
Hej

Min bil är helsvart inredning.

Ska lägga upp några bildernån dag.

Klima,Navi,Tv,Elstolarfram+bak+minne,Xenon,svart nappa mm..
jo
90
johan6504
- 740iA -98
Jag har samma fel som du och det är inte listen under ruten. Bytte prescis ruta med list och jag har ljudet kvar. Jag tror på stegmotorerna...
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Mr_Hope:

Det verkar som om det var när du startade denna tråd som allt sket sig mer och mer?

/Robban
Hmmmm.... knaprande ljud från ovanför navin? hmmmm... Slumpmässiga elfel lite här och där? (regnsensorn, innerbelysningen) som om avgnagda elkablar? hmmmmm....

Undar om det inte flyttat in en hamster under instrumentpanelen??? :)

Strunta i BMW:s felkoder, köp jordnötter (OBS ej saltade) i stället och lägg på golvet. Om jordnötterna är borta nästa morgon så vet vi - det är en hamster!! Man får köpa hamsterfälla, rigga den i bilen med jordnötter och sätta sig och vänta. Ett sätt att skynda på hamstern, att få den att våga komma fram, är att spela dragspel. Spela en schottis om det är en mellansvensk hamster... något av Kalle Jularbo om det är en skånsk hamster.

Med vänlig hälsning /Lasse (ursäkta skojandet, jag är visst lite trött här :))
Hehe...

tror jag lokaliserat felet till tändplattan bakom tändningslåset !
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.