AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.901

E30 320i Bygger tryck i kylsystemet!

wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Passat 1,8t 3bg -01(Familjebilen)
Hej! min bil bygger tryck i kylaren , tänkte fråga om nån vet vad det kan vara för fel? körde ca 3mil ikväll gasade mkt då och då,,, tempen låg då på mitten under hela resan typ.. sen stannade jag utav att det rykte under huven men tempen låg bra till,det visade sej att det läcker vatten vid kylaren som lägger sej på grenröret och bildar rök... öppnade kylarelocket och kände ett redigt övertryck:( släpte på trycket och satte tillbaka locket. Körde sedan 4-5kilometer och då gick bilen upp till näst högsta strecket och bilen kockade :S..tro jag iaf, det va iaf ett redigt övertryck och det bubblade i behållaren med kylarvätsa..äre det värsta som hänt? Toppackning? oljan och vattnet ser iaf normalt ut..Snälla hjälp mej har nyss skaffat bilen.Kan jag felsöka något själv för att vara säker på att hitta felet?
Tack på förhand.

MVH

Widell
Det skall vara tryck i systemet när motorn är varm, men den ska givetvis inte koka. Att det var ett redigt övertryck när du öppnade kylarlocket vid varm motor är helt i sin ordning...Jag utgår från att bilen inte blandar olja/vatten (kolla tex oljepåfyllingslocket om det är vitt skum där, eller möjligtvis spår av olja i kylarvattnet), isf skulle jag börja med att fixa kylarläckaget,lufta kylsystemet o se hur den uppför sig...
to
112
tomb
BMW 318d F31
Lossa vattenpumpen och kolla skicket på den. Om den inte är bytt tidigare så är det garanterat den som felar, hade exakt samma fel på min 318 E30. Pumpen var helt slut.
wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Okey! Men asså trycket finns där trotts att bilen inte kokar:S hur luftar jag kylsystemet? kylaren läcker inte så länge bilen står på tomgång... men vid gas så verka den bygga upp ett stort tryck så det blir en liten vass stråle där kylaren läcker...kan det vara så enkelt som luft i systemet då?

MVH

Widell
wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Okey Tomb.. Hur kollar jag om den är felande? så din bil byggde upp tryck trots att den inte kokade osv?

MVH

Widell
Widell: Byt kylaren, lufta o du kommer förmodligen rulla vidare utan problem...Min bror har en 535 som hade "ett liknande fel", varva han över 4000 så kom det en vattenstråle ur kylaren...Satte dit ny kylare samt luftade ordentligt o den rullar än i dag...Givetvis kan det vara pumpen som e på G men då borde den koka mest hela tiden eftersom du har ingen/dålig cirkulation...Det är inte "bara" att byta vattenpump, är en hel del jobb, dessutom bör man passa på att byta kamrem om man ändå är där o rotar...
to
112
tomb
BMW 318d F31
widell1111: Du får ta ur hela pumpen, den sitter "bakom" kylfläkten. Kom ihåg när du lossar kylfläkten att den är "felgängad" (åt andra hållet). Sen finns det tre hål på vattenpumpen som är gängade, där ska du sätta in tre M6-skruvar (tror jag) och sen gängar du in dom metodiskt så ploppar pumpen ut sedan. (Skruvarna trycker ut pumpen). Min var gjord i plast så den var helt slut. Och den byggde upp tryck väldigt snabbt osv. väldigt konstigt men efter det bytet gick den klockrent.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Påfyllningslockets övertrycksventil bestämmer trycket. Öppnar vanligen vid 1,7-2,0 bar. Lite olika beroende på modell. Det skall alltid råda ett övertryck i systemet vid körning för att höja kokpunkten till runt 120°C. Ibland kan det vara så enkelt att locket behöver bytas för att det inte håller trycket.
wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Jahapps! idag har jag kollat lite iaf... Bilen fick stå på tomgång i ca 30min under den tiden så kokade iaf INTE bilen=) vilket jag anser positivt,Men man undrar ju fortfarande varför den kokade igår,,, ? kan det vara för att det finns luft i systemet pga läckan i kylaren?Luktar heller inge avgaser i behållaren och heller inga missfärgningar på oljan... det jag också lade märke till va att den bygger inget tryck i kylsystemet heller=/ det går ju en liten slang in upptill på behållaren man fylller kylarvattnet i,i den slangen rinner det LITE vatten iaf är det normalt? Luftnippeln är det den som sitter på termostathuset? finns det fler ? Gaaah vad jag hoppas att det inte är toppackningen som sagt upp sej...Sen undrar jag när en termostat ska öppna? min verkar iaf öppna när bilen gått upp till halva mätaren, för innan det så är slangen på ena sidan kall...För mej känns det lite sent eftersom ena slangen knappt går att ta i och den andra är iskall... efter ett tag steg sedan värmen i den andra slangen men det tog tid..

Tack på förhand=)
wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Oj jag skrev att den inte bygger nått tryck... den bygger upp ett litet tryck så det känns på slangarna iaf.. man känner motstånd när man trycker på dom.

MVH
to
112
tomb
BMW 318d F31
Du ser om det kommer kylvätska tillbaka i kylkärlet, att det "strilar" tillbaka. Då har du tryck. Men även om den inte kokar direkt så bör du kika på vattenpumpen. Jag felsökte allt nästan, den kokade bara ibland, en dag funkade den en hel dag utan problem. Sen samma visa igen, gick upp i tokhög temp och vattnet tröck ut via kylkärlet.
Widell: Det ska ska ska ska ska ska ska ska vara tryck i systemet....Byt kylaren o lufta sedan, om den fortfarande e skum så byter du vattenpump/termostat, passa även på att montera ny kamrem+rulle isf...
wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Okey! Får prova byta kylaren sen lufta då... om inte det blir bättre byter jag vattenpump och termostat! körde bilen förut,körde man normalt gick inte tempen upp... gjorde dock en burnout som enligt tiden blev ca 40sek och under den tiden så började bilen bli riktigt het... Pang så va tempen skyhög,,,PS! ska ändå byta kamremmen pga att jag inte vet hur långt den ha gått..mvh

Widell
wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Hej! tänkte fråga nån fråga till:P.. om man nu har luft i systemet ska bilen funka galant lugnkörning då? och bara gå varm vid hårdkörning? Hur mkt tryck ska det vara normalt i ett kylsystem? äre ett vanligt fel på e30 att vattenpumpen säger upp sej?

Tack på förhand =)

Widell
to
112
tomb
BMW 318d F31
Jag tjatar återigen om vattenpumpen, ber om ursäkt för det. =)
Ja, det är ganska känt fel att den ger upp, eftersom den är gjord i plast. Dom nya du köper på mekonomen är gjorda i stål eller nåt så dom håller mycket längre.
Tomb: Jag skulle vilja påstå att vattenpumpen till en E30 anno -84 högst sannolikt inte har skovelhjul av bakelit, inte original iaf. Sen kan det ju vara som så att reservdelspumpar tillverkade i mitten på 90-talet och framåt har denna del av bakelit...Bytte själv vattenpump på en E30 jag hade, köpte pumpen på Biltema o skovelhjulet vara av....metall. Däremot så stämmer det att nyare BMW (typ -91 o framåt) oftast har skovelhjul av bakelit, bla just M50-motorn (trådskaparen har en M20) är ju "känd" för att ha detta problem med lossnande skovelhjul. Man brukar rekommendera att byta vattenpump på M20 när man byter rem (inte vid varje rem byte men typ vartannat, dvs efter ca 16000mil) mest för att det är behändigt o enkelt att göra detta eftersom remmen måste bort vid pumpbyte. Kan även nämna att när jag bytte pumpen på min M20 vid ca 22000mil (bilen var oxå den en -84:a) så kan jag inte minnas att skoveln var av plast, dessutom funkade pumpen som den skulle men jag blev rekommenderad att byta den ändå...
wi
43
widell1111
E36 328ia M Touring -95

Hej,Hej! nu är kylaren TÄT iaf,det va en liten skada upptill på kylaren på plasten... limmade med 2 komp epoxy lim... och det verkar hålla, har också luftat systemet en gång. Bilen verka fortfarande gå upp i temp vid lek stillaståede,dock inte vid hårdkörning i fart :S. Nån som har nått förslag på vad felet kan vara nu? Bilen har dock inte kokat men mätaren pendlar mellan mitten och strecket före rött... vågade inte leka mer efter det så jag vet inte om bilen går ända upp till kokpunkten... Värme finns det i bilen också=) kan det vara termostaten som knasar? vattenpumpen verkar jobba på bra eftersom det stod som en fontän ur luftningshålet vid lite belastning.

PS! Fan så gott dom låter på lite varv :D

MVH/Robin

Widell
Att tempen "pendlar uppåt" vid "stillastående lek" är normalt, du har ju höga varv o i princip ingen fartvind som kyler (som parantes så står det tex i i-boken till min Passat -95 att tempen kan klättra lååååångt uppåt tex vid långa körpass med kraftiga uppförslut vid varm väderlek utan att det för den sakens skull är något fel, problem är det först när varningslampan för hög kyltemp tänds)...
Det kan dock vara som så att din visko-koppling (dvs kylarfläktskopplingen) eller termostaten har sett sina bästa dagar ...Men min bedömning är att din bil verkar vara någorlunda OK (om man inte leker stillastående)!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.