AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
916

Elfel navi e38 -94

Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Tjena. Då vart man nybliven ägare till en bmw 730iA -94! Bilen går som en dröm men jag har problem med bland annat navigatorn. När jag köpte bilen visste jag att det var glapp i färddatorn och att höger passagerarhiss fram inte fungerade. I början funkade det med att "dunka" lite försiktigt på trälisten bredvid för att få navin att hoppa igång, men nu svarar den inte längre på det och lever sitt eget liv.

Jag har skruvat isär hela färddatorn efter guiden på sidan och upptäckte något som såg ut att kunna ha vart kabelbrand? Två kablar (en röd, en svart) saknade hölje mellan skärmen och kretskortet. Jag tejpade ihop ordentligt och monterade ihop allt igen men till min besvikelse glappade den likt förbannat, kanske till och med lite "snabbare" än förut.

Igår tog jag och några till bilen till årjäng för att kolla in marknaden där. Då vägrade bilen att svälja navigatorskivan. Jag provade att ha bilen på medan jag körde in skivan, att bara ha tändningen på men den ville inte ha den. Däremot fungerar elhissen på passagerarsidan nu.

När bilen är avstängd och ljuset är avslaget (import) lyser både "P" lampan på lådan och navi skärmen (svart sken). Vad kan det här bero på? Jag är inte speciellt erfaren av sånt här men alla tips är välkomna!

MVH Rasmus
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Det skall lysa vid spaken, bilen är i något slags standby-läge, och efter ca 15 minuter går den ner i sleepmode.

330ix SMG -01
Tack då vet jag vad det beror på.. Ingen som har nån idé om navin?

MVH Rasmus
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
är det monitorn som det är glapp i så är det ett vanligt fel brukar vara bildröret eller kalllödning,hör med Noa brown här på forumet han kan säkert ficksa den.
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Vad innenbär kalllödning? Den fungerar bäst i hög hastighet på landsväg vad jag märkt ;) Kan inte fatta varför den inte tar cdn längre dock. CD växlare och telefon funkar fint oavsett.. Det kan inte handla om dåligt batteri? Tror förra ägaren bytte det 2003 senast..

MVH Rasmus
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Hade en E38 750 med liknande problem fick dunka på sidan på monitorn för att få i gång den .
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Har konstaterat att färddatorn går mer stabilt när den är kall nu. Är detta kalllödning lr? Vad kan man göra åt det?

MVH Rasmus
Ot
705
Otto
750iA -95
M5 -00
335iA cab -08
T-bird Roadster -62
Problemet med LCD monitorn behandlas i denna länken: Länk

Hoppas den hjälper.

MVH Stefan
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Så nu har man med lite hjälp lött om dom punkterna som var dåliga på kretskortet. Skärmen är fortfarande glapp dock bra mycket bättre än förut.

Tyvärr ser det ut som att någon tidigare pucko har vart och lött på kortet och plockat bort en transistor och bara dragit en koppartråd över. Totalt har jag tre transistorer kvar på kortet som det står "101" på. Finns det någon som vet om det finns någon som säljer nåt liknande?

MVH Rasmus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.