|
|
|
|---|---|
|
Hej Polarens m5a krånglar. Den går dåligt och den har knappt något kraft.Det går att köra med den men bilen går verkligen itne som den ska. Bilen lämnades in på bmw i dag och dom sa att den vänstra vanosen måste bytas! Det konstiga är att vanosen är enligt bmw där han köpte bilen redan bytta. Låter inte det konstigt att en välskött m5-00 som gått 8000 ÄRLIGA mil ska få 2 vanosras? Jag har kollat runt här och det verkar som om bmw ofta nämner den orskaen medans det i själva verket varit Lmm, Vad tror ni? är det värt att byta vanos eller skall man prova med att köpa nya Lmm? MVH | |
|
Jag skull göra i följande ordning: 1: Sök runt här på forumet om orsaker till den tappade kraften, 2: Testa att rengöra LMM med CRC:s speciella spray. (sök) Återkom med resultat. Det finns många fel som i slutändan ger BMW-meken felkod på vanos men jag tror du börjar i rätt ände om du börjar med rengöring av LMM. Det är iofs endast konstgjord andning men du märker om effekten i motorn kommer tillbaka tillfälligt åtminstone. Inga öppna sportluftfilter (med tillhörande olja) monterat på bilen hoppas jag? |
|
|
Oftast räcker det med att byta magnetventiler på vanosen. Dessa kostar ca 3.700 kr /sida. Värt att kolla innan man byter hela vanosen. Lycka till! |
|
| Värt att nämna är att om en magnetventil är trasig får du en väldigt orolig tomgång. syns inte på mätaren men du känner att den bara tuffar riktigt och den vibrerar ganska så mycket plus att det hörs väldigt tydligt. men hur trött är den? finns det inget att hämta eller är det bara effekt förlust? Tycker det låter som lmm. Min lmm va pajj på min m3 och det blev en ganska så kraft full effekt förminskning, men ändå värre med trasig magnetventil. Mvh | |
|
Min bil gav felmeddelande för Vanos på cylinderrad1, vid insugsventilen. Men bilen lade även upp fel på kamaxelgivare cylinderrad1, vid insugsventilen. Som tur var var det bara kamaxelgivaren som strulade, fick även byta vevaxelgivare(lade också upp felmed.) Vart lite förvånad först eftersom min Vanos är också bytt på garanti. Jag frågade på verkstaden(Jarls Bilservice, duktiga på Alpina- och M-Bilar) Enligt mekanikern så orsakades majoriteten av alla Vanosras pga. att föraren varvar vid för låg oljetemperatur. Vid lägre temp är ju oljan mer trögflytande och detta skulle skapa ett för högt tryck, med vanosras som långsiktig följd. Så som svar på din fråga, bilen kanske är välskött i övrigt. Men han kanske har varvat lite tidigt? |
|
|
Det finnes flera angreppsmöjligheter. Om man går ifrån kostnadssyn och att bilen inte nyttjas såsom där den äro konstruerad och byggd för, Autobahn så kan man göra följande. Koks och slagg orsakar att finmekanik inte fungerar och såsom nämns i tråden, varvad motor och icke genomvarm olja gör att trycket ökar och kokset sätter igen de ställen där smörjoljan skola ta sig fram. År efter år... Ett oljefilter renar metallpartiklar ned till cirka 20 My. De skadligaste partiklarna äro 5-15 My stora. De löses upp enligt receptet nedan. Lösning. Engine Flush primärt. Sök inlägg för dess effektivitet eller se kalles reportage. Alternativt OMEGA 907 hälles i bilen när den är varm. Köres på tomgång i 10 minuter innan oljebyte. När den gamla olja är utbytt, slå i en liter frisk olja för att skölja ut det som ligger i botten utav tråget och äro samlat alltsedan ny. Byt även bottenpluggen såsom äro magnetisk. Med tiden avtar magnetismen. Nu kommer den nya oljan att transportera och lösa upp(genom additiver) ev kvarvarande koks. Motståndet minskar medans man kör.... Tillika äro det väsentligt att köra på tomgång 10-20 sekunder före samt efter man sätter bilen i rullning. Detta för att en fräsch smörjfilm skola kunna nå samtliga belastningspunkter inuti motorn. I Svea Rike äro icke bensinen lika högkvalitativ såsom i Tyskland. En full tank 99 oktan samt STP ST-1(rengörare, finnes på mekonomen) tillhör avdelningen förebyggande underhåll. Inte för att det har med vanos att göra däremot med en klockren gång för en högpresterande motor såsom M5:s. Sist men inte minst, fullgod spänning äro viktigt och vid kall väderlek faller batteriets kapacitet med cirka 50%. Lösning? ctekladdare. Hoppas att den samlade kompetensen i denna tråden kan lösa något. Mvh Asken |
|
pg_ice |
ingen lunarstorm slang där inte. bra skrivet! det där med att låta bilen stå på tomgång några sekunder innan man stänger av gör jag alltid. jag tror det sitter i sen man hade turbo. |
| P.S Borde inte jag sova nu? D.S | |
|
SORRY.... tredje gången ovanstående text automatiskt postas |
|
|
"Asken" Hej! Personligen är jag lite skeptiskt till motor rengöring. Inte för att jag kan/ vet hur den funkar men jag inbillar mig att oljan som koksat kanske kan sätta igen nån olje kanal eller liknande. Finns inte den möjligheten? |
|
|
Fritte525: Hej. Egentligen om alla skötte sina bilar och läste instruktions/ serviceboken så skulle inte additiver osv behövas. Nu är det få som gör det. Därför finnes bland annat forum för diskussioner osv osv. Om du vet att just din bil äro skött såsom föreskrivet samt inte tokvarvat kall alltsedan ny då finens ingen anledning till oro. Om du inte vet hur bilen äro skött. 150kr OMEGA 907 äro småpengar i jämförelse med ny metall inuti motorn. 2-3kkr i ett Engine Flush likaså. Resten äro skräp enligt min mening. Nu finns det många åsikter. Jag äro ingen expert, tvärtom. Däremot haver jag följt forumet ett par år. Använd gärna sök inlägg funktionen överst för respektive Omega 907 resp Enginge Flush. Sålänge skräpet i motorn(småpartiklar) är förbundet i oljan äro det ingen fara. Det är när kall metall möter kall metall( kör gärna tomgång några sekunder för färsk smörjoljefilm) slitaget sker. Läs även gärna i tråden vilken biltemaolja skall jag välja? Mvh Asken |
|
|
"Asken" Hej! Tack för att du tog dig tid till att svara. Iom att man inte har någon aning om hur andra kört med bilen så är det ju omöjligt att sia hur slitaget ser ut i motorn. Man vill ju nästan alltid vara steget före när det gäller m3 maskiner. Minska slitaget till max och förebygga framtida ras. Jag använder allt sökfunktionen ofta bara att jag tyckte det passa så bra att fråga dig iom att du rekomenderade OMEGA 907/Engine Flush. Tänkte om du har några erfarenheter av det. Mvh |
|
|
Fritte525: Hej igen igen. Tack för ditt svar. Såsom du nämner, om bilen var skött såsom den borde vara skött, då behövdes knappt något forum. Då kunde vi alla jobba, åka och dricka en "stupid chocholate drink, görs i danmark numera hehe" samt en kokt med bröd och prata minnen vid korvmojjen istället. Ju snarare ju fler får uppmuntran att sköta sina bilar, desto mindre utsläpp dessutom som bonus förutom lägre förbrukning och mindre mekaniska reparationer. Jag rekommenderar köpare utav begagande bilar med osäker servicehistorik; Engine Flush samt Omega 907. Det första istället för ett ordinarie oljebyte och första åtgärd. Är bilen därefter försedd med smutsig olja på säg 2000km, slå i en Omega 907 vid nästa oljebyte eller gör oljebytet så snart du anser det lämpligt själv. Då är du 100% garanterad att motorn ser ut så bra som det går invändigt då den inte är fabriksny. Däremot lär bilen bara behöva ordinare service i framtiden. Mmodeller bör man dock kontrollera den oljetryckstyrda kamkedjespännaren vid cirka 10 års intervall. Ingen dyr åtgärd. Mvh Asken |
|
|
"Asken" Tackar för svaren igen ;) Jo jag ska allt byta kamkedje spännaren snarast möjligt faktiskt. Innan den ger upp helt och skrotar hela motorn. Mvh |
|
|
Fritte525: du behöver inte ha bråttom. Det hörs ett tickande ljud och då kan en slackande kedjespännare vara en punkt att kolla. Som alternativ till rapsolja, ta en valfri toxifierande dryck även om jag själv nyttjar det ytterst sällan. Det blir sånt "hasso-skick" på mig då... Mvh Asken |
|
|
"Asken" Hej igen. Nja bråttom och bråttom, har tänkt byta den ett tag nu då jag har fenomenet att den rasslar lite vid kall start. Relativ länge också,så jag misstänker kedjespännaren. Är nästan likadant när motorn är varm så den klarar nog inte att spänna kedjan fullt ut. Tror mig även misstänka att vanosen tystnar endel med ny spännare. Mvh IronIsHard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.