AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.759

Bilar i nyskick

RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Har uppmärksammat att det är många säljare som skriver "nyskick" i sina annonser på bilar som ofta gått över 10000 mil?

Hur är det möjligt? Med nyskick tolkar jag som om att man inte ska kunna se att bilen är använd och därmed se ut som om den nyss rullat ut från fabrik. Även maskinellt ska den vara oanvänd, alltså gått 0 eller väldigt få mil.
Bara för att en bil inte har sprucken vindruta eller en massa dörruppslag och repor i dörrarna så är den inte i nyskick. Möjligtvis i bra eller mycket bra skick, men inte i nyskick.
Någon annan som märkt detta?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Irriterar mig fruktansvärt på detta!
En bil är bara i nyskick när den är ny, sen är den begagnad hur jäkla fin den än må vara...

330e Touring -22 Mineral grey
Visste ni inte att alla bilar i annonser är i nyskick + fullutrustade :)

Dessutom om det är en BMW har den uteslutande V6a.

Renoveringsobjekt, brukskick, mycket bra brukskick eller utställningskick är dom korrekta beskrivingarna på fordon som passerat 1000 mil. Bilar som gått mindre kan möjligen beskrivas som nyskick.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
Skulla aldrig använda "nyskick" i en annons för det är ju i stort sett omöjligt efter att bilen rullats ut från fabriken och någon suttit i den.
Håller med dig kaptenlöjtnant om beskrivningarna som håller.

/Micke

Länk
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Nu är väl dom flesta inte dummare än att dom förstår att en bil som rullat 10.000 mil inte är i samma skick som när den var oavsett vad annonsören påstår. Däremot så borde man ju kunna fövänta sig att en bil som beskrivs vara nyskick höjer sig lite från mängden.

Nyskick är ju sagts dumt att använda då det relaterar till ett skick som i princip betyder oanvändt och ej åldrat vilket i princip inga bilar klara att leva upp till efter dom lämnat försäljningshallen för första gången.

Använder man "bra skick", "mycket fint skick" så är ju detta på något sätt en beskrivning av bilens skick med hänsyn till ålder och miltal.

"Bruksskick" har i mina öron en något negativ klang även om beskrivningen i de flesta fall nog är den som är mest korrekt. Jag har aldrig använt ordet i någon annons och kommer nog aldrig att göra det heller.

___
//Ulf
Jag ringer inte på annonser då beskrivningen "nyskick" används, bortsett från bilar som är så nya att dom inte kan vara i annat än nyskick, antingen lever säljare i en drömvärld eller också är inte beskrivningen korrekt. Jag tycker som er att det är dumt att använda ett beskrivning på en bil som omöjligt kan stämma, att använda bra skick eller mycket bra skick är en bättre beskrivning (förutsatt att den är i bra skick!).

/// Erik
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Håller med programmer. Bruksskick borde vara användbart i många fall. Den negativa klangen kommer nog av att det är enbart vrak som får den beskrivningen. Många vill väl locka så många spekulanter som möjligt, men vad hjälper det när de sedan står besvikna. Bättre att locka ett fåtal kanske, som blir positivt överraskade.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Utställningsskick tycker jag är en ännu sämre beskrivning på skicket än nyskick.

Vad är utställningsskick? En bil som är hemstylad av en entusiastisk 17-åring eller en bil som är iordningställd för Stockholms bilsalong av generalagenten?
I fall ett kan det vara vadsomhelst och i fall två är det bättre än nyskick.

Annars instämmer jag med Programmers som vanligt kloka åsikter.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Utställningsskick borde vara en fabriksny bil där man våtslipat bort apelsinskalet i lacken och tokputsat allting plus att man går över bilen med en dammvippa var sjunde minut :)
Undviker också bilar som annonseras ut i "nyskick"..
Tyvärr blir uttrycken som ofta används så "slitna" att de ju oftast inte bokstavligt menas att bilen är precis som ny, men ändå..

Föredrar uttryck som "mycket gott skick" och helst "pedantskött" om det verkligen innebär att bilen skötts enligt konstens alla regler...

Pedantskött/Entusiastbil ställer även det väldigt stora krav i min värld där det betyder att bilen är (näst intill) övervårdad.

En duktigt fotograf kan räcka, utan överdrivna floskler så kan prima bilder på en väl omhändertagen vagn vara nog så säljande. Ja, ni vet en bild säger...

Hur som helst och vilket som kommer samtliga beskrivningar nämnda i tråden att falla på den subjektiva uppfattningen som ligger i ens bagage och dom erfarenheter som man fått när triumfen/besvikelsen infunnit sig och man åkt 30 mil och skruvat upp förväntningarna. Bra, fint och bruks tycker jag ligger tillräckligt nära sanningen för att inte bli upprörd på en annonsör.

Last night i stayed up late playing poker with Tarot cards. I got a full house and four people died.
"Nyskick" öppnar ju för prutning! Ju längre från verkligheten annonsen är, ju lättare är det att pruta. Låter man samtidigt bli att fråga om skicket på telefon så är dörren öppen när man väl är på plats...

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
De som skriver att en gammal bil är i nyskick har troligen aldrig haft en ny bil själva.

__
Min bil:
Länk
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
Tröttsamt och brist på respekt.. blir det till slut !

Jag tittade nyligen på en E90 -08:a i "nyskick" hos en privatperson..
Den hade en duktig inbuktning med djupa repor i plasten på kofångaren bak, ett jack i kofångaren fram och 10cm repa på framdörren...
mmm, visst blir det märken men lura inte ut mig på en visning så att jag själv får göra upptäkten att de lurat mig..
Sen blir de irriterade över min motivering till det pris som skulle vara ok för affär...

Bilar slits på olika sätt och alla är inte pedanter, vilket är helt ok. Men säg INTE att en bil är i nyskick om den inte står kvar i hallen !!
("-finns det kavanker/omlackade delar ? - Neeej, bilen är ju som ny den är bara inkörd. har gått 3000mil nu, det finns inget på den")

Tack, nu fick jag ur mig det :)

RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
En annan rolig grej är när man ser annonser och det står "ej vinterkörd" på en 10 år gammal bil med 14 ägare, bara för att nuvarande ägaren som haft bilen ett år ställde av den i vintras.
Pa
194
PappaPatrick
530d Touring M-Sport -09
japp!
eller de senaste som dikterar regler för hur man ska ringa, när , vad man ska betala och tom. pris för provkörning
weeeman och alla andra; rent språkmässigt är det väl knappast något problem med att använda ordet "nyskick" på en äldre bil med många mil, om nu bilen är (vilket förvisso inte är speciellt troligt!) i skick som ny, nyskick. Nyskick betyder ju inte alls "ny", utan just "i skick som ny".
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.