|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Jag har varit och provkört en m5 e60 -05 som jag är intresserad av, körde ut bilen från garaget lät den gå på tomgång och när tomgången sjönk efter en stund så kom dieselljdet fram. Så ni som har en m5 e60 eller har hört en, knorrade vanosarna på tomgång???? MVH Roger | |
| Jag såg och hörde en som jag nästan var övertygad om att _var_ en diesel. Mitt lilla tickande i motorn på E39 M5:an kommer inte i närheten fast jag tycker den också låter rätt mycket. | |
| Upphetsande låter den ju inte direkt på tomgång, men i mitt fall så dränks ljudet lite från fjortisavgas ala Eisenmann | |
|
-01an som jag ägde tidigare lät ungefär lika.tyst när den var kall och sen började knorrandet. Så då behöver jag inte bekymmra mig om de.. Är Eisenmann systemet störande i motorvägs fart? |
|
| E90 m3 är inte direkt heller någon fröjd för örat vid kallstart vad jag hört. Lyssnat på ngt varmkört ex som kört förbi sakta sakta och det lät lätt "oljudigt" där med. | |
| Tycker inte det är särskilt störande i motorvägsfart alls, men allt är ju relativt. I gämförelse med min Saab 9-3 SC V6 Aero med Ferrita cat back som jag hade för ngt år sedan så låter detta inget alls i lugnt tempo... | |
|
Har hört en M5 E60 på tomgång ett par gånger och jag var helt klart besviken. Har också hört en med uppgraderat avgas och det var något helt annat... Såg nyligen ett äldre inspelat avsnitt av Motorjournalen där M3, C63 och RS4 testades och både Audi och MB hade klart mulligare ljud än M3. Dock så vann M3 testen... Lite trist att dom inte kan få till ljudet i originalutförande... ___ //Ulf |
|
|
Om man håller idsär motorljud med avgasljud, så är min uppfattning att M3 E9X och M5 E6X låter ungefär lika mycket diesel som senaste gen 6cyl BMW-dieslar som kom 07, vilket kanske inte är en vidare smickrande jämförelse. Detta kanske pga vanos-enheternas tolleranser, vad vet jag. Körde en M5 E61 med rejält sportsystem och med det drunknade vanosljudet i avgasljudet - problemet löst! :) |
|
|
Hej! Jag äger en M5 E60 och den låter faktiskt lite som en diesel på tomgång, dock har det inget med VANOS att göra utan den låter bara så. Jag blev medlem här för att kunna få svar på vart jag kan köpa Tubi Rumore avgassystem till min bil. Detta system: Länk |
|
|
Den här firman kan nog hjälpa dig Länk MVH Roger |
|
|
Tack för länken klroha! Hur är denna sida annars? Någon som har erfarenhet från detta företag och köpt saker därifrån? |
|
|
Tycker BMW (med flera) har gått för långt i sin jakt på vikt. Motorerna är så viktoptimerade att mekaniska oljud gör sig gällande. |
|
| farsan har en m5 e60. jag tycket inte alls den låter som en diesel på tomgång(varken varm eller kall). tycker snarare den låter rätt häftigt. väldigt speciellt ljud. | |
|
larpan: Jag äger en M5 E60 och den låter faktiskt lite som en diesel på tomgång, dock låter den häftigt som fan när den är kall! Det ska jag råda bot på när jag byter system till Tubi Rumore :D |
|
|
M5an låter som satan i början nån minut sen lugnar den ner sig, ingen aning varför. Tror inte att det är något fel på den du kollat på, du är säkert bara ovan, men man vet ju aldrig. Miltal? 1337 |
|
| M_86 du råkar inte vara kenni från ett annat forum? I vilket fall som helst; välkommen :) | |
|
Printscreen: Det stämmer, det är jag :) Kom inte på vem du var först men nu vet jag ;) |
|
| Har m5an några speciella fel och brister jag bör se upp med?? | |
|
Ett tips Klroah, gå in och läs på www.m5board.com. Står iofs på engelska men ska inte vara något hinder? :) Oändligt mkt information där. |
|
|
klroah: De fel som kan bli är att du kan få felmeddelanden ibland. Jag har inte fått några alls men vet om andra som fått. Det är lite som med allt annat...vissa får medans andra inte får det. Det du bör tänka på förutom inköpspriset är såklart att hålla igång bilen, kunna använda den. Jag fick höra att den itne var dyr men den ÄR dyr att äga. Bara en sån enkel sak som bromsbelägg byte fram och bak samt oljeservice går på nästan 11.000 kr hos BMW. Är du spekulant så ska du fråga om växellådan. Bilen har ju Launch Control, man kan aldrig se hur många gånger den använts men har den använts ofta så är risken stor att kopplingen säger upp sig. Överlag så är det att bara tuta o köra, en supersedan i ordets rätta bemärkelse! |
|
|
11.000 kr för belägg och oljebyte ?? Var det utan skivor? Inte kul, men en fantastisk bil ! BMW - Freude Am Fahren //Simon |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.