AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
480

Dåliga luftfilter

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Kan dåliga luftfilter göra så att bilen tar mer bensin?

//Schnitzer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du menar att de är igensatta, Ja!

Mvh
Nissen
Ja det gör en väsentlig skillnad, jag före språkar sportluftfiltret för att det är tvättbart, och om man skulle få någon extra hk så är väll det bra men inte så troligt att man skulle märka det, nisse
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Filterna är ganska så svarta och det är en del skit i det också. Jag hoppas att det kommer att märkas skillnad. Däremot vet jag inte om det kommer att påverka HC-värdet något? Man önskade att det skulle gå ner en del. Men finns det en chans att det blir en märkbar skillnad på bensinförbrukningen om jag byter ut de dåliga luftfilterna mot sportluftfilter?

//Schnitzer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Du kommer nog att märka en märkbar skillnad reda vid byte till fräscha originalfilter. Sedan kanske (men inte säkert) det blir ytterligare en förbättring vid byte till sportfilter. Tänk bara på att de flesta sportfilter har sämre filtreringsförmåga och därför sliter mer på motorn genom att fler förorenande och slipande partiklar följer med insugningsluften in i cylindrarna.

Mvh
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Tänkte investera i K & N Sportluftfilter. Är dem bra? Märks det av att det sliter på motorn tydligt? Vet många andra som har sportluftfilter som inte har några problem, men det måste kanske vara under ett bra tag?

//Schnitzer
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Slitaget kommer inte med en gång utan sker gradvis. Du märker säkert inget på ett par tusen mil men livslängden på motorn minskar med sämre filtrering. Att det sker gradvis gör också att du har svårt att märka slitaget om du inte gör regelbundna effektmätningar.

Om du köper erkända märken och sköter dem enligt anvisningarna tror jag inte att slitaget blir extremt mycket högre än med originalfilter, men dock ökar det.

På denna sida står en del om luftfilter:

Länk

Mvh
betriebsanleitung
Med Open air filter i en 750 så låter den som en kossa vid gaspådrag och förlorar några hästar.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Jag har gött ljud i min, och förlorade faktiskt inte en enda häst. Jag kör med BMC:s dubbelkonade.

Jeppe
Nissen
Jag skulle nog vilja påstå att slitaget skulle vara som störst när man har satt i ett nytt sportfilter, med tiden sätts det igen och filtrerar mer pågrund av partiklar som fastnat.
Nisse
jag kör också med BMC:s dubbelkonade,visst e det gott ljud vid gaspådrag eller hur Jeppe?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Dunderbart!

Jeppe
Fe
264
Felix
320dA M Touring -08
Jeppe/djm@sterboy: Lät intressant med dubbelkonade luftfilter. Det borde se rätt bra ut under huven om inget annat. Blir det någon rappare karaktär vid gaspådrag eller låter det bara bättre? har någon av er bilder på hur denna anläggning ser ut?

Felix
Axel
Sportfilter är tvärtom bättre för motorn,för trots att det släpper igenom mer luft så renar det efter en annan princip,nämligen att partiklarna skall klibba fast på oljehinnan.Är bara filtret ordentligt in oljat så rengör det minst lika bra som ett pappersfilter men med lägre motstånd.
MVH Axel
PS det är pappersfilter som rengör bättre efter ett tag inte sportfilter DS
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Mina syns inte så mycket, har kvar större delarna av original luftfilterboxar som avskärmning. Helt ärligt tror jag inte det blir rappare, men man vill gärna tro att det känns bättre. Ljudet är inte jämförbart med originalfilter.

Jeppe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.