|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Eftersom jag själv kör diesel så är mitt råd kanske något förvånande: ta 325an. I varje fall om båda är manuella. Du kommer inte ångra dig. Med dina låga mil per år så är valet inte svårt, gångkulturen, ljudet och responsen i bensinsexan är Underbar. 270nm räcker helt ok för lite segdragning det med. För mig som kör 3-4000mil per år är valet självklart dieseln. |
|
| Men jag får hålla med Gunnare m fl att dieselns avslappnade karaktär är väldigt trevligt till vardags, man kommer på sig själv att utöva äkta tantkörning då och då. | |
|
ett PS till: att "automatlåda förtar både prestanda, körglädje" håller jag verkligen inte med om, snarare tvärtom med dagens moderna automater. |
|
|
Nja, en automatlåda är väl inte särskilt "rolig" oavsett om den är bra eller mindre bra. Körde en ny Volvo XC 3,2 med automat nyligen och vilken j-vla skitlåda rent ut sagt. Men men... Jag tycker samtidigt att en 325i med manuell låda inte blir så där jättespännande hur som helst. En 330 med manuell skulle jag kunna tänka mig. Valet mellan 320d och 325i oavsett låda blir för mig dieseln. Valet mellan 325d/330d eller 330i skulle för mig vara svårare. Ja, båda mina bilar är automat idag. För 5 år sen hade jag aldrig kunnat tänka mig en.... :) Men som sagt, för att jag ska byta till manuell låda i framtiden krävs en ROLIG bensinare. Där ingår inte 325i. |
|
| Jag kanske inte nämnt det men jag är "35-plussare" och kör väl inte speciellt aktivt större delen av tiden. Så en automat hade varit kalas då man med stigande ålder tenderar att gå från sport till komfort ju längre det lider. Samtidigt så läser man mycket om automaters ogillande av högt vridmoment. Därför upplever jag kombinationen diesel och automat som ett litet orosmoment. | |
|
Om du låter din diesel vara otrimmad är det nog inga problem med automatlådans hållbarhet. Vissa modeller av BMW har haft automatlådor som inte varit specade för särskilt mycket högre vridmoment än vad motorn levererade i originalskick. Då kan en box eller liknande medföra problem i längden. Hur det är med just 320d vet jag inte. Fast inte behöver man väl "gubba till sig" som 35-plussare. Jag passerade den åldern för ett decennium sedan och har fortfarande lika tung högerfot som förr om åren. |
|
|
Automatens vara eller inte vara handlar väl till stor del hur jag använder bilen till vardags. Kör i princip bara fram & tillbaka till jobbet och då mestadels från förort in till storstad, dvs. mycket trafik och ganska måttliga hastigheter. På helgerna när det ska handlas med familj åker vi i sambons bil. Så automat lockar med sin komfort, självklart är det mer inspirerande att växla själv om man åker mycket ute i landsbygd eller på såna tider då körningen tillåter lite extra gasande. |
|
| Jo, hade jag bott kvar i Stockholm och tragglat i köerna skulle jag mycket väl ha kunnat välja automat till min bil. Och på en diesel tycker jag att automat ofta passar bra, eftersom man ändå inte kan varva dem särskilt mycket. | |
|
Jag har haft diesel ( S60 d5 ) men har återgått till bensin igen, saknaden av motorkaraktären blev för stor. Sanningen är den att jag körde inte tillräckligt långt per år för att ekonomin skulle gå ihop och när jag räknade på det så insåg jag att jag hade råd att köra motorstarkare bensinalternativ för exakt samma pengar. Men skulle jag köra 3000mil om året skulle jag absolut överväga diesel igen. Men smaken är som baken, vissa gillar vridmomentet och vissa gillar lite "toppiggare" karaktär, jag tillhör den sistnämnda gruppen. Jag ser det som att de som väljer diesel gör det pga ekonomi i de flesta fallen, dock har ngt undantag framkommit i denna tråden. Jag hade valt 325an |
|
Gunget |
Jag hade valt 325an. Kör själv en 325 Xi Touring med automat och ett skäl till motorvalet var att den enda dieseln med X-drive då jag köpte bilen var 330Xd. Den kändes dock för dyr (både i inköp och skatt). Om vi bortser från fyrhjusdrift så har jag har provkört 320d flera gånger. Visst är det trevligt med vridet och en väldigt "tillgänglig" kraft, men jag tycker dock att motorkaraktären känns lite "platt" utan spets och entreprenadmaskinsljudet gör ingen glad...Så med den korta årliga körsträcka du uppger så skulle jag satsa på bensinsexan. En sexa är alltid en sexa vad det gäller ljud och mjukhet! |
|
entreprenadmaskinsljudet Roligt sagt, men allting beror väl på vad man associerar till. Jag skulle hellre säga att det påminner om det mäktiga ljudet i en FH16, vilka som nu måne vet vad det betyder ;-) |
|
|
De flesta håller på sitt "lag" här men det var ju inte helt otippat kanske! Jag tycker inte att man skall köpa en Diesel/bensinare pga ett estimerat marknadsvärde vid eventuell försäljning om x antal år. Denna bil skall du kanske/förhoppningsvis leva med och bruka i många år framöver. Bil skall köpas med hjärtat, annars blir det ångest. Jag har inget emot diesel men hade endast köpt av ekonomiska skäl. Over and out.... Hur var det här då. |
|
|
Ja det var inte det lättaste detta. Man oroas ju lite av hur det kommer att se ut framöver. Folk i största allmännhet får ju lite hybris när dom läser om något eller ser vad grannen gör. Det räcker man tittar på miljöbilar, är dom så billiga att köra med, kort serviceintervall, hög E85-förbrukning osv. Men det skrivs ju så mycket så folk tänker "jag måste ha en sån då". Det är ju samma sak med dieselbilar idag, försäljningen har ökat lavinartat, och även om det inte är det billigaste alternativet om man kör som Svensson så verkar det ändå blivit nån form av anti-hysteri mot bensinbilar som tar mer än 0,5L/mil. Jag som gärna har mina bilar i 4-5 år blir ju lite fundersam då. En 325 som ligger uppåt litern i förbrukning kanske är lika iskall om 5 år som en BMW 750 är idag pga. den höga förbrukningen? |
|
|
Må hända att många "håller på sitt lag". Till MITT försvar får jag väl framhäva att jag faktiskt äger båda motorerna om än dom icke uppdaterade. Har en 320d och en 525i, båda med automatlåda. Ingen av bilarna skulle jag välja manuell låda till. För att välja det skulle det till en 3 liters sexa, i 3-serien! För MIN del för att vara tydlig. Och som sagt, valet faller tveklöst på lilla dieseln gentemot lilla bensin-6:an i den här frågan. |
|
|
AnderS.>> Stämmer åldern i din profil? Upplever det som jobbigare och jobbigare att sitta och koppla och veva runt i bensinen med spaken. Det är nog värt den extra kronan milen som det handlar om i förbrukning att slippa behöva växla. Prestandamässigt så tycks man ju inte tappa så otroligt mycket. Klarar man köra 320D'n på under 0,7 med automat vid blandad körning? |
|
|
Profilen stämmer. :) Under 0,7 absolut. Då "har jag ganska bråttom" oftast. 525:an tar cirka eller strax under litern, den körs dock lite lugnare vill jag påstå. Och visst, med åldern så försvinner väl lite av intresset att veva runt i lådan. Men som jag sa, med en rolig motor i en 3-serie skulle jag mycket väl kunna tänka mig en manuell låda. Dit hör dock inte 325i. |
|
|
Tomas, går det att köra den över 0,7 l/mil? Skämt åsido, min erfarenhet av bränsleförbrukningen med automat är följande 1,22 l/mil med 325:an ("gamla" 218 hk) och 0,62 med 320d. Detta gäller blandad körning från Stockholmsförort till och i city i rusningstrafik. Så det enda råd jag kan ge dig är att köper du bilen med hjärtat välj 325:an, köper du med plånboken välj 320d. Söder |
|
|
Känns nästan som att det lutar mer och mer åt 320D med automat. Bilbytet blir till våren och det blir en 06-07, får se vad pengarna räcker till. Har jag rätt när jag tror att 320DA T är mer vanlig som tjänstebil än som privatköpt och att man normalt byter tjänstebil vart tredje år? Det finns nämligen inte överdrivet många 320DT med automat till salu på blocket från 06 i dagsläget. |
|
|
lite väl mycket tjöt om att välja efter hjärtat eller hjärnan här. Alla som köper BMW väljer väl mer eller mindre med hjärtat eller? ;-) Hade jag köpt bil helt efter känsla hade det blivit en M3 E46, vilket för övrigt var snubblande nära att jag gjorde. Med plånboken i beaktande hade det blivit inköp av en fabriksny basutrustad Volvo V50 flexifuel för betydligt mindre pengar än vår begagnade 320D kostade. |
|
|
Hej Just för att man väljer BMW med hjärtat så föredrar jag bensin framför diesel. Eller som tyska ams resonerade i testet mellan 335i och 335d: Wenn BMW denn richtig. Dvs bensinaren:) Förövrigt så är värdeminskningen den stora kostnadsposten på hyfsat nya bilar. I min nuvarande leasingkalkyl räknas det med ett restvärde på 40% efter 2 år (!!??). Då spelar kostnaden för drivmedel mindre roll. I min värld har 325i det som krävs av en kul motor dvs skönt ljud, jämn gång, linjär kraftutveckling med en spets på toppen som belönar förare som gillar att varva. Dessutom är 7 sekunder till 100 åtminstonde tillräckligt snabbt för mig. Att den är lite tamare under 3000 varv stör definitivt inte mig. Karaktären på 325i och 320d skiljer väldigt mycket. I en bil som uppmanar till bus som trean så passar enligt mig en bensinsexa betydligt bättre än en dieselfyra. Om man inte utnyttjar buspotentialen i chassit så kan kanske dieseln vara intressant och man kan stå ut med ljudet, vibrationerna, det korta registret och avsaknaden av högvarvsglädjen. Jag menar att den körkultur som jag tycker är det "unika" med trean i mångt och mycket försvinner med 2-liters dielsen. Lycka till med ditt val! Mvh Arese |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.