AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.128

320D vs 325i-E91

Sida 1 av 3
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Dom två bilarna i touringutförande kostar ungefär lika mycket. Jag kör ungefär 12-1300 mil om året. Om man tar allting i beaktande som ekonomi, körglädje, komfort, vilken bil är då att föredra?

Mina tankar kretsar så här:
320D
+Drar lite bränsle
+Avslappnad gång med mustigt vridmoment
+Bättre andrahandsvärde med tanke på dagens dieselbilsförsäljning
-En viss rädsla för dyra högtryckspumpar & turboaggregat som ska rasa
-Högre skatt

325i
+En sexa är alltid en sexa
+Lite vassare prestanda
+Billigare att reparera än dieselmotorn
+Lägre skatt
-Större bränsletörst än diesel
-Aningens dyrare försäkring
-Lite sämre andrahandsvärde

Är skillnaden i ekonomi löjlig om man ser till bensinmotorns högre körglädje i förhållande till hur lite jag kör? Eller är dieseln såpass rolig att köra att den är att föredra?
Hur resonerar ni?
Jag har aldrig haft en dieselbil men däremot flera BMW's med sexor. Men nu skaffar ju varenda kotte dieselbil så frågan är om man ska hoppa på den trenden oxå eller hur man ska göra?
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag tycker det handlar om hur man kör och hur mycket.

Dieselns vridmoment är riktigt skönt på långtur, medan gångkulturen för bensinsexan är överlägsen. Dels så går en bensinare mindre rått och i detta fall spelar även cylinderantalet in till fördel för 325i.

Ang ekonomi så tror jag skillnaden är försumbar mellan varianterna.

Om du inte redan har provkört så tycker jag att du ska göra det och jämföra varianterna mot varandra.
Diesel !!! Tveklöst ! Men ta en 325 dA !
Du kan gasa och köra som en vilde och den drar inte speciellt mycke.
Prova och gör det med en bensinare... :(

Eftersom du frågar. Diesel !
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
DLC>>
Jag kör som sagt 12-1300 mil per år, i princip bara mellan jobb & hem plus nån nationell semesterresa en gång om året, kanske för lite för att en diesel ska kännas motiverat?

Leffe6>>
325D faller tyvärr bort pga. att den kostar 30.000 mer i inköp. Annars hade jag gått på 330i eller 330D istället.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Det beror på hur man definierar körglädje
0-100km/h på 6,5sekunder eller 0-100km på 6,5 liter diesel ;-)
Har tidigare haft en A6 Tdi och jag gillar motorkaraktären skarpt.
Mycket vrid på låga varv tycker jag är skönare än mycket effekt på höga varv.
Eller så köper man en 300 hästars V8 med överskott av allt *haha*
Mvh
Marin
Provkör ! bara du kan avgöra själv.

Provkör du 325 D e du såld, så gör inte det...
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Marin>>
Jag har idag 300hk framhjulsdriven bil. Visst är det trevligt att varje gång man svänger in på tappen konstatera att bilen inte vill ha mer än 0,9L/mil och ändå ha M3(E46)-prestanda ute på motorvägen. Men trots effekten infinner sig inte körglädjen. På BMW slipper man ju krampmässigt hålla i ratten när man gasar och drivningen på rätt ställe gör att man klarar sig med ganska modest motoreffekt för att ha kul. För min del så känns det som att runt 8s till 100 är lite av måttstocken för att man ska ha accelerationsresurser att klara säkra omkörningar och lite mera krydda än en "vanlig" bil.
Därför ligger 320D och 325i närmast till hands där ekonomi och prestanda möts ganska nära vad som är rimligt för mig.

Min tanke var att få kommentarer som "sexan är ljusår mycket skönare än en tråkig diesel så valet är solklart även om det kostar 1:- mer per mil"... Men åsikterna tycks inte helt självklara.
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Leffe>
Jag kan provköra en 335i och jag blir garanterat helsåld på en sån, men det egna förnuftet har ju satt sina begränsningar, som tur är för övriga i familjen som man ska försörja:-)
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Som 320d-ägare är jag visserligen partisk, men jag röstar på dieseln alla gånger!
Visst har BMW-sexorna en ljuvlig gångkultur, och är faktiskt hyfsat bränslesnåla relativt sett. För vardagsbruk slår dock dieseln bensinsexan på fingrarna rejält - förutom bränsleekonomin, så är dieselns effektkurva klockren för avspänd men rask körning. Att förbrukningen är låg är inte bara en ekonomisk fråga, det är dessutom bekvämt och praktiskt att komma 100 mil på en tank. För övrigt är dieseln inte det minsta tråkig, inte ens i jämförelse med bensinsexan - och vill man ha ännu bättre fart i sin oljebrännare, är det enkelt och billigt ordnat med en effektbox eller om-mappning. Effektökning på en bensindriven sugmotor ställer sig väsentligt mer komplicerat och kostsamt.

Men, som sagts tidigare i tråden - provkör bägge ordentligt, det är bara du själv som kan avgöra vad du trivs bäst med!

Och - om du väljer dieseln, ta för all del en manuell. Automatlåda förtar både prestanda, körglädje och bränsleekonomi i kombination med dieselfyran!
so
10
soeder
320dA -08
Jag hade tidigare en 325iA -05 och valde med viss tvekan en 320dA när det var dags att byta. Nu är jag helnöjd att jag valde en diesel, särskilt när jag tankar, förbrukningen är i det närmaste halverad och sett till värdeminskningen tror också jag att dieseln står sig mycket bättre.
Men visst saknar jag det underbara ljudet från bensin-6:an!

Söder
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Tomas,

Jag vill bidra med ytterligare ett argument för 325i, som varken handlar om prestanda eller kostnader, och som kanske för dig är helt oväsentligt.

325i har ju den fantastiskt snygga aluminiumlisten som ringar in fönsterpartierna, något som jag tycker lyfter framförallt touringmodellerna designmässigt. Den listen får du inte på 320-modellerna, utan de har "shadow-line" tror jag det heter.

Själv köper jag bil väldigt mycket för designens skull och kan få riktig "hang-up" på vissa detaljer :) Men smaken är ju som baken, och jag vet att en del inte gillar listen ifråga.

Ar
262
Arese
F11 535iM
Volvo XC60 D5 R-Design
Porsche 997 GT3 CS
Hej

Motorkaraktär bensin kontra diesel diskuteras flitigt. Som tidigare nämnts så är det en smaksak vad man föredrar. För mig är maxacceleration, gångkultur, ljudupplevelse, linjär kraftutveckling viktigigare än bränsleeffektivitet, därför väljer jag bensinsexan i jämförelsen 325i vs 320d (och 32dd också för den delen).

Vissa uppskattar högt vrid tidigt i registret och hänvisar till accelerationstider från 80-120 på hög växel som ett argument för diesel. För mig är det lika intressant som hur snabbt man joggar 100 meter.

Jag väljer bensin trots att jag kör 6000 mil per år och att det därmed blir några kronor dyrare. Det lägger jag gärna på nöjeskontot.

Ut och testa vad du trivs med. Min erfarnehet är att det är bättre att köpa bil med hjärtat än hjärnan. Man ska inte snåla, det ångrar man bara i längden.

Mvh
Arese
To
935
Tomas
Honda CR-V 2008
Mazda 323P 1998
Tack för svaren, detta var inte så självklart som jag trodde!

Gunnare>> Dina argument låter förnuftiga när det gäller dieselvalet. Mina tveksamheter ligger dock i turbon samt bränslepumpens känslighet för fukt i bränslet. Ekonomironden förloras ju ganska snabbt om bränslepumpen havererar. Jag vet inte hur vanligt förekommande det är men jag har läst en hel del om 120D's bränslepumpar.

Söder>> Automat lockar väldigt mycket då det är suveränt komfortmässigt. Frågan är hur lådan mår av vridmomentet i längden.

Joofa>> Den där listen har jag inte ens lagt märke till:-) Jag har vissa små krav dock på bilen, vet inte om det är designmässigt men. Xenon har jag vant mig vid så det är ett måste. Sedan vill jag ha kliman med restvärmefunktion, sportstolarna känns självklara, och farthållare, sedan spelar inte det övriga så stor roll.

Arese>> Det är nog så som du skriver. Jag får nog prova och känna mig för vad som känns bäst.
Tomas!
Tycker Du skall välja bensinsexan! En 3-litersspis med "lagom" effekt..
Både Du och jag kör så lite att en diesel känns som en "overkill", har inte skatteuppgifterna i skallen, men ganska dyrt är det väl.. Kör man dubbla körsträckan mot vad du gör, ja då har man väl passerat brytpunkten för när dieseln lönar sig.. Nu är ju inte allt ekonomi, men gångkulturen i BMW.s bensinsexor har alltid imponerat på mig!
Ut o provkör och sedan räkna på hur ekonomin slår..
co
1.144
coldhex
BMW M135i
Har tidigare ägt en 330i och har nu bytt till en 320d. Och med tanke på min mestadels avslappnade körstil (varvar sällan ur max) så känns dieseln minst lika pigg och rapp som min tidigare 231 hästars maskin.

Men det som gör mig riktigt nöjd med bilen är att sambon gillar den! (eftersom den är mer miljövänlig). Alla är glada :-) Att jag sedan endast kör 1000 mil per år stör mig inte det minsta, bilen är underbar och komforten en njutning. Jag har helt lagt sexcylinder fixeringen bakom mig, även om jag håller med om att ljudet är härligare, men det är inget jag lägger nån vikt vid längre.

Jag röstar alltså något partiskt på diesel, dock har jag ju ägt en 330 så jag anser väl att jag ändå vet vad jag pratar om.

bertronny
BMW 330d (E90)
förbrukning 320d?
ni som har 320d (sedan/touring ,automat/manuell) samt även chippat (vilket ?) får gärna svara ,för jag har för en vecka sedan skrivit på för en 320dxa sedan (automat/x-drive/diesel)hade innan (nu oxå tills den kommer) en E90 330d (-07) ville ha x-drive så det fick bli en kompromiss ,valde (=ganska mycke lullull)/bert

No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Om 320d känns minst lika rapp som 330i är känslan minst sagt bedräglig, för 3-litersmaskinen är betydligt kraftfullare. Måhända luras man av en mer fördelaktig utväxling hos dieseln.
co
1.144
coldhex
BMW M135i
320d känns rapp, men den har naturligtvis ingen suck vid en rödljuskörning eller 0-100 eller liknande. Och jag var tidigare väldigt skeptisk till diesel just pga prestanda siffrorna, men tittar man på effektkurvan så inser man varför den upplevs som nästan lika pigg om man har en körstil som de flesta har.

Jag gillar när det finns tryck under huven på låga varv. Med andra ord visade det sig att diesel passade min körstil väldigt bra.

coldhex
BMW M135i
Kan tillägga som jag redan nämnt att diesel fyran självklart inte är något prestanda monster, hade jag fått välja helt och hållet utan kompromisser hade jag nog valt en 335d eller nått, men 320:an är en ganska bra kompromiss om man beaktar ekonomi och prestanda plus att sambon ska vara nöjd såklart. Det var ruskigt nära att jag köpte en Saab, men med miljöbilstänket i bagaget blev jag plötsligt helt fri att välja bilmärke :-)

NiKeMaN
Volvo V90cc D4 AWD Polestar 2020
BMW 118d 2008
Jag hade tänkt att köpa en 320d Coupe först.... Men efter provkörning av en 330d så Fick det bli en sådan. Trodde jag iallafall. Hur mycket jag än räknade så blev den för dyr... Shit. Vad gör man då? Jo man väljer självklart en 325d och snålar in på iDrive eller helskinnet istället så har man ju 6-cyl dieselmotor.

Nu slutade det iofs med både 6-cyl, iDrive och helskinn för min del. Ångrar jag mig? Inte en chans. Men jag hade nog gjort det om jag tagit en 320d.

///Niklas "NIKEMAN" Johansson
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Jag tror man lätt luras av att referensramarna blir olika. När man kör 330i aktivt ställer man snabbt in sig på den prestanda som levereras vid urvarvning och då framstår inte prestandan vid segdragning som lika bra som den i verkligheten är. Dieseln däremot, ger inte alls samma prestanda vi hårdkörning, vilket gör att sinnena så att säga ställer in sig efter detta. Då framstår draget på låga varv som mer imponerande.

Rent krasst är det så att om man i bägge bilarna väljer en växel som t ex räcker upp till 200 km/h och därefter ger full gas från 80 km/h kommer 330i att kliva ifrån dieseln enkelt.

Men visst är tvålitersdieseln en lyckad motor, som jag tycker fungerar bra tillsammans med automat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.