AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.760

Varför olika profil bak som fram?

to
112
tomb
BMW 318d F31
Hallå.
Jag undrar varför man kör med t.ex 225/40 fram och 225/35 bak? Märkte att jag har det på den 330 E46 jag köpte och även sett fler ha samma komination. Är det rekomendationer att ha lägre profil bak eller?

Tack på förhand.

to
112
tomb
BMW 318d F31
Har nog 235/35 bak kom jag på. Men det spelar kanske ingen roll i frågan. =)

Varför det är så kan man undra, för så ska det defintitvt inte vara! Det borde bli problem med DSC med så mycket lägre däck bak?

Original är det ju 225/40 fram och 255/35 bak. Har man bredare däck bak så måste ju profilen vara lägre för att det ska bli samma höjd på däcken/omkrets på hjulen, eftersom profilsiffran anger höjden i procent av bredden.
zo
33
zod
320i Touring -89
Förmodligen för att diametern på hjulet ska vara så lika varandra som möjligt. Jag vet inte vad du har för tum på däcken men om du surfar iväg mot exempelvis www.nordicaudi.com -> FAQ -> Fälg&Däck så kan du lätt räkna ut det och kolla om jag har rätt :)

Anders-72
525i Touring -01
I detta fall med bara 10 mm breddskillnad blir det mindre skillnad på diametern med 40-profil både fram och bak.
Varför inte stanna på den här eminenta sidan?
Länk
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
På bilar med M-paket brukar det vara 225 fram och 255 bak. M-bilarna har ibland 275 bak har jag sett.

Anledningen är ju att mer bredd ger mer gummi i marken som hjälper till vid acceleration. Förbättrar ? även spårkänsligheten har jag läst nånstans.

Har man "smala" däck runt om fungerar det bra, vill man ha breda så blir det väldigt tungstyrt om man skulle ha 255 fram. Sen tycker jag att det ser snyggare ut med bredare däck bak. Däcket kommer längre ut i hjulhuset. Kan lösas på alternativa sätt.

Niklas

Fransosen
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Förmodligen har tidigare ägare bytt, och då till en dimension som normalt inte monteras på din bil. Är det 18" du har så brukar man normalt köra 225/40-18 eller 255/35-18 (bak).

Fördelen med bredare bakdäck är få och handlar snarare om en snyggare approach. Bakifrån ser det lite roligare ut enligt mig.

to
112
tomb
BMW 318d F31
Som ni säger är det nog 255/35-18 bak och 225/40-18 fram.
Anledningen till att jag frågar är för den är lite spårkänslig har jag märkt. Men det verkar vara ett allmänt problem för många har jag läst. Dock finns det många saker som kan spela in. Ska montera på vinterdäcken och se om den är lika spårkänslig då också. Är den inte det får man väl kosta på sig nya däck till nästa sommar.

Tack för era svar!

Du har samma rullomkrets fram som bak med de dimensionerna, det är inget fel alls att ha lite bredare bak om bilen driver bak. De dimensionerna du nämnde i första posten blir ju galna men de du skrev nu är helt normala och används väldigt ofta!
sn
583
sneable
325 tds 94

M3 E46 CP -05
Varför man har olika profil är för att profilen är angiven i % av däckets bredd. Bredare däck bak har alltså lägre profil än däcket fram trots att avståndet är lika från fälgkant till däckkant så att säga
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.