|
|
|
|---|---|
|
Hade kanske 10 liter bränsle kvar i tanken och bestämmer mig för att köra in på en mack för att tanka. Tankar tills spärren för kortet går i (800 kr), då har jag fått i ca 62 liter 98 oktan. Direkt när jag rullar ut från marken och ska gasa upp märker jag att något är annorlunda, bilen känns svagare och rycker till hela tiden under acceleration. En gång hände det dessutom att motorn efter ha varit i tomgång ca. 30 sekunder bara dog, innan de så var tomgången jämn och fin. Ibland går den bra men det brukar vara kortvarigt och efter ett tag rycker det till igen, efter ha kört upp en del av tanken bestämmer jag mig för att tanka fullt igen (på en annan mack) för att se om det hjälper, vad det nu är som hamnat i tanken bör spädas ut då. Fick i ca 22 liter 98 oktan men det hjälpte inte särskilt mycket, om inte annat kändes det som det bara blev värre. Är det symptom för att diesel/vatten har hamnat i tanken att den blir orkeslös och ryckig (några gånger fick jag växla ner från femman till fyran för att klara branta backar med bibehållen hastighet). Kan det ge skador på motorn om det blandats vatten/diesel i tanken? Tankade på macken i lördas och tänkte ringa några samtal imorgon för att kolla upp om dem fått klagomål från andra osv (obemannad mack). Men att något i bilen gått sönder precis när jag besökt en mack är väl mindre sannolikt? Har inte haft såna här problem innan. | |
|
Skulle rekommendera felkodsavläsning, min gissning är att något fallerat av en slump samtidigt som du tankade. ______________________________ Min bil: Länk |
|
|
En del bränsledepåer kan få in fukt i sina stora tankar. Prova att hälla i lite k-sprit! _ ***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.*** |
|
|
Prova att hälla i en flaska STP ST-1(finnes på mekonomen) samt tanka fullt med 99 oktan. Båda äro rengörande. Om du vill säkerställa dig inför vintern, byt båda luftfiltret, torka ur luftfilterboxena med något alkoholhaltigt så de äro dammfria samt spraya ytterst lite elektronikrengörare in i luftintaget vid luftfilterboxen så att LMM får en rengöring den med. Mvh Asken |
|
|
Har ringt lite samtal idag och det är inte troligt att någon diesel lagts i 98 cisternen (då volym-nivån i cisternen har varit oförändrad de gångerna diesel levererats dit de senaste gångerna), när jag var där och tanka var dessutom cisternen på macken i princip full så man bör kunna utesluta att de var någon större halt vatten i den. Så det verkar som det bara var ett sammanträffande att bilen börja strula då, tyvärr. Men bilen har gått ryckfritt hela dagen (1 mil tur och retur till jobbet), dock så dog den när den hade stått i tomgång ca 1-2 minuter vid ankomst till jobbet. Tomgången är alltid jämn och fin annars. Får köra upp det som finns i tanken och göra som ni säger antagligen, kan ju ha samlats fukt i tanken på sistone då temperaturen i vår omgivning har sjunkit en del, och jag har den dåliga ovanan att köra i princip tomt på tanken mellan varje tankning vilket inte ska vara så himla bra om man vill hålla fukten borta :/ |
|
| Skulle tro att antigen kam eller vevaxelgivare är paj. Hade samma fel på 523iT -99, gick muggit och kunde dö när som. | |
|
Jag hade liknande problem med vår 523, bytte vevaxelgivare och sen har den funkat perfekt. Kostade 1500:- på BMW-verkstad. Mvh Peter |
|
| 1500 kr inkl arbete eller bara för själva givaren? | |
|
Det var 1500:- för givare och arbete. Mvh Peter |
|
| Diagnos gjord på bilen, det är vevaxelgivaren. | |
|
Hoppas det löser sej då, tala gärna om vad du får betala. Mvh Peter |
|
|
Har fått prisförslag på det, 900 kr för givaren och 500-600 för arbetet. Men jag tänker faktiskt på att försöka ge mig på det själv, speciellt efter den hutlöst dyra diagnosen. Var nära att krocka idag pga felet, skulle ut på en tungt trafikerad väg och när jag precis rullat ut så tappar motorn all kraft och jag sitter där som en idiot mitt på vägen, inte kul :/ Verkar bli som värst när man ska rulla iväg på ettan, dippar ofta helt i varvtal då. |
|
|
Jag hade också problem med igångkörning, ibland hjälpte det att stänga av tändningen och sen starta igen, sen kunde den gå rätt vettigt ett tag. Bilen stannade aldrig för mej, men den tvärdog under körning när tanten hade den men startade efter någon sekund, därefter tog jag bilen till BMW-verkstad. Lycka till med bytet av givare. Mvh Peter |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
DavidT86: Anledningen till att felet sammanföll med tankningen, går en vev eller kamaxelgivare sönder under drift, så fortsätter motorn att gå på inlästa värden, tills man stänger av den, och då upptäcker man felet när man startar den nästa gång ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Konstigt att bilen blev och gå så dåligt med trasig givare. På min 318 byttes både kam och vevaxelgivare. Kan inte påstå att bilen gick speciellt dåligt när de var trasiga, men det var ju en 318... På min 530 bytes kamnaxelgivaren, då gick bilen ganska dåligt när man körde iväg, men det som märktes mest var att man fick väldigt lätt kärringstopp på bilen. Enl mekanikern tar bilen signal från kanaxelgivaren om den inte får signal från vevaxelgivaren och vice versa |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
p950nlu: det stämmer att respektive givare lånar signal från varandra enbart för att bilen inte ska stanna utan att du ska ta dig hem, men det blir oftast nödkörning, bilen går inte som den ska så funktionen blir inte helt funktionell. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Vad kostade diagnosen? | |
|
550 kr för en diagnos på Need For Speed i Malmö. Fick upp felkod "(083) 53 Crankshaft Sensor" Givaren 915 kr på Förenade bil i Malmö Bytet 875 kr på Ysta Bilcenter (fick först höra 1200 kr men det gick jag inte med på med tanke på vad andra verkar få betala här) Jag gav alltså upp då jag trots mina väldigt smala armar inte lyckades nå kontakten till givaren, det är ju sjukt trångt där. La tiden på att tvätta bilen istället :) Körde bilen till ystad då det började bli så illa att jag knappt vågade köra längre sträckor med bilen (den började dö under färd, den gick igång ganska snabbt igen men för en kort stund var man utan styrservo och bromsservo vilket inte är så kul). Nu verkar den iaf funka som den ska. Jag la märke till att verkstaden inte har buntat ihop vevaxelgivarens kabel med kamaxelgivarens, vilket betyder att kabeln nu står rakt upp i luften, nästan emot insuget. Finns det nån risk för värmeskador på kabeln där? |
|
| min syrra körde så jävla ruttet med kopplingen vid ett rödljus så att denna vevaxel sensor pajja på farsans 525 -01. | |
|
Hej, vevaxelgivare här: Länk "... If you think things are under control, then you're not driving fast enough..." (Mario Andretti) |
|
|
Eller här: (denna köpte jag till slut, billigare frakt) Länk "... If you think things are under control, then you're not driving fast enough..." (Mario Andretti) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.