|
|
|
|---|---|
| Tjena. Ska göra ett oljebyte på min 520 men har inte koll på hur mkt olja det går i samt om ni har något tips på vilken typ av olja man bör använda. Tacksam för råd. | |
| Det är en hel del olja tyvärr! 6,5 liter för att vara exakt. Jag brukar använda helsyntet i min (den drar inte en droppe olja mellan bytena trots 18000 mil på mätaren) | |
| tack för svaret! vad kör du på för viskositet? tänkte mig en helsyntet 15-40. | |
|
Använd en bra olja med viskositet 5W40, så fungerar den året runt! 15W40 är alldeles för tjock vintertid och du lär få problem att hitta en bilmotorolja som är helsyntetisk i den viskositeten... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det får bli Maxi oljan ändå då ;) Åttanol är framtidens bränsle |
|
| hehe diplomata', verkar ju som det :) | |
| Johan B >> Thnx, då vet jag! fått för mig att en 5w40 olja är mindre bra under sommarhalvåret men jag är rätt ofta förvirrad så, är ju trots allt vinter snart :) | |
|
Om du skyndar dig imorrn så kanske du får den för kampanjpris Åttanol är framtidens bränsle |
|
|
Femtjugo, båda oljorna har samma "viskositetsklass" (flytbarhet/tjocklek) när de är varma, däremot är 15W-oljan mycket mer trögflytande när oljan är kall, än 5W-oljan. Mycket kort och förenklat: Det är bra om oljan är så lättflytande som möjligt när den är kall (lågt kallviskositsklassning - första siffrorna innan W:et) och bra om den inte är för tunnflytande när den är varm (moderna motorer kan utan problem använda sig av 30-oljor, men äldre maskiner mår oftast bäst av 40 eller 50 i varmviskositet). En olja som är "bred" viskositetsmässigt är oftast dyrare att tillverka än en "smal" dito. 5W40 är en utmärkt åretruntviskositet för nästan alla applikationer och motorer. Observera att SAE-klassningen (viskositeten) inte säger något om oljans övriga egenskaper - den anger ENBART hur tjockflytande oljan är (varm och kall)! För att få rätt kvalitet i övrigt måste man läsa API-, ACEA- och biltillverkarspecifika klassningar (t ex BMW longlife) på oljeflaskan och kolla i instruktionsboken! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| femtjugo: Jag har själv bl.a. en 520 -94 och har aldrig fått i mer än drygt 4 liter motorolja i den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.