AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.061

oljebyte 520 -94, vilken olja och vilken mängd?

Tjena. Ska göra ett oljebyte på min 520 men har inte koll på hur mkt olja det går i samt om ni har något tips på vilken typ av olja man bör använda. Tacksam för råd.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Det är en hel del olja tyvärr! 6,5 liter för att vara exakt. Jag brukar använda helsyntet i min (den drar inte en droppe olja mellan bytena trots 18000 mil på mätaren)
tack för svaret! vad kör du på för viskositet? tänkte mig en helsyntet 15-40.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Använd en bra olja med viskositet 5W40, så fungerar den året runt!

15W40 är alldeles för tjock vintertid och du lär få problem att hitta en bilmotorolja som är helsyntetisk i den viskositeten...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Det får bli Maxi oljan ändå då ;)

Åttanol är framtidens bränsle
hehe diplomata', verkar ju som det :)
Johan B >> Thnx, då vet jag! fått för mig att en 5w40 olja är mindre bra under sommarhalvåret men jag är rätt ofta förvirrad så, är ju trots allt vinter snart :)
Di
41
Diplomaten
330ix SMG -01
Om du skyndar dig imorrn så kanske du får den för kampanjpris

Åttanol är framtidens bränsle
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Femtjugo, båda oljorna har samma "viskositetsklass" (flytbarhet/tjocklek) när de är varma, däremot är 15W-oljan mycket mer trögflytande när oljan är kall, än 5W-oljan.

Mycket kort och förenklat: Det är bra om oljan är så lättflytande som möjligt när den är kall (lågt kallviskositsklassning - första siffrorna innan W:et) och bra om den inte är för tunnflytande när den är varm (moderna motorer kan utan problem använda sig av 30-oljor, men äldre maskiner mår oftast bäst av 40 eller 50 i varmviskositet).

En olja som är "bred" viskositetsmässigt är oftast dyrare att tillverka än en "smal" dito.

5W40 är en utmärkt åretruntviskositet för nästan alla applikationer och motorer.

Observera att SAE-klassningen (viskositeten) inte säger något om oljans övriga egenskaper - den anger ENBART hur tjockflytande oljan är (varm och kall)!

För att få rätt kvalitet i övrigt måste man läsa API-, ACEA- och biltillverkarspecifika klassningar (t ex BMW longlife) på oljeflaskan och kolla i instruktionsboken!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ph
66
ph
S60 D2 -13
femtjugo: Jag har själv bl.a. en 520 -94 och har aldrig fått i mer än drygt 4 liter motorolja i den.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.