|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag har lite bekymmer med min 330D från tidigt 01. Bilen går jämnt och fint på tomgång samt om man varvar utan belastning. Den går även klockrent när den är kall och jag skulle gasa på men så fort den blir varm och gasar på så tänds DDE lampan och bilen blir kraftlös. Dock så går den att köra men den är grymt slö. Om jag vrider av tänningen 1sek när jag kör och startar igen så går den helt normalt tills nästa gång jag gasar på ordentligt då tänds lampan igen och bilen blir åter slö. Tillläggas bör att jag har haft ett liknande bekymmer tidigare och det löstes med ett nytt diesel filter, jag har även bytt diesel filtret mot ett nytt denna gång men det hjälper inte. Jag resonerar att om det skulle vara något problem med diesel tillförsel pga pumpar eller spridare eller dylikt så borde inte bilen gå bra när den är kall men tända DDE lampan och tappa kraft när den är varm, eller? Jag har haft en del smuts i tanken tidigare men det är fixat. Några förslag på felorsak? Har ni några förslag på saker som jag kan prova själv innan jag lämnar den till BMW verkstan? Jag skulle vara mycket tacksam för hjälp i denna fråga, det känns som om jag måste köpa aktier i vår lokala BMW handlare om problemen fortsätter. | |
|
Tippar på LMM/MAF, prova att rengöra den med: Länk Annars kanske denna tråd hjälper?: Länk Mvh |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Läs av felminnet, svårt att gissa sig till vad det kan vara. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej på er. Nu har jag fipplat lite med bilen för att försöka göra en felsökning. Jag har lossat på utgående slangen från dieselfiltret och vridit på tänningen. Det kommer diesel men det är inget jämnt flöde utan först kommer en rejäl stråle sedan så kommer kanppt någonting för att sedan komma ett rejält sprut igen och så upprepar det sig. Jag körde bilen till i princip tom tank idag och då så hade jag vissa startsvårigheter efter att jag tankat, men efter ett tag så gick bilen som den skulle vid lätt acceleration men om jag gasade på så tändes dde lampan i sedvanlig ordning. Startproblemet är nu borta. Om jag har en trasig pump i tanken eller under bilen är den digital dvs antingen så går den eller så lägger den av helt? Vad tror ni är det fel på pumpen i tanken eller den under bilen? hur gör jag för att utesluta någon. jag har läst några trådar i ämnet men inte hittat någonting som exakt beskriver hur frammatningen av diesel uppför sig på min bil. Kan det vara skit i någon av pumparna? Min spontana känsla är att det är något fel på pumpen under bilen. Jag har tid på BMW i Örebro på måndag men det skulle vara kul att hitta felet själv för att slippa verkstadsbesöket. |
|
|
hur länge kan du som ge fullt när bilen är varm innan den dör av? fel på luftmassa har du definitivt inte, då blir bilens acceleration pulsig. skulle du ha fel på pumpen i tanken så skulle ett liknande fel uppstå, då får inline pumpen dåligt med bränsle och hinner inte hålla högtryckspumpen med bränsle då den slukar väldigt mycket för du har inte mängdreglering. annars kan du ha fel på injektorerna. men kolla pumpen först. |
|
|
Tja. Ex på några olika senario då lampan tänds. Bilen går bra att köra i princip hur länge som helst utan att lampan tänds så länge jag inte gasar på hårt. jag kan smyga upp den i 200 om jag vill så länge jag inte gasar fullt. Om bilen är kall kan jag göra fullgasaccelerationer tills tempmätaren ligger strax under mittensträcket om jag då gör ytterliggare en cceleration så tänds lampan. Kör jag bakom en bil och växlar ner för att köra om så tänds lampan så fort jag gasar på Jag har kollat och gjort rent filtret på pumpen i tanken, om jag vrider på tändningen så surrar den. Pumpen under bilen surrar också. Man får värkligen hoppas att det inte är högtryckspumpen som är på G att ge upp, någon som känner till hur bilen uppför sig när den kastar in handuken? Jag ska in med bilen på BMW i örebro på måndag, det ska bli riktigt intressant att höra vad dom säger. Någon som vet om dom är duktiga på Diesel bilar på Carlsson Bil i örebro? |
|
Ghost Rider |
Ett tips kika på www.dieselclubsweden.com Christer Andreasson BMW 120D |
| jag håller på med en bil som beter sig precis som din 530dA -03. det som ska göras härnäst på den blir nog att skicka injektorerna på koll. | |
|
Det låter inte så roligt att behöva skruva bort injektorerna, vad gör man med dom när man skickar iväg dom, är det en provtryckning som gäller? Finns det något bra ställe att mäta bränsletrycket efter högtryckspumpen? Innan du kom till slutsatsen att skicka injektorerna för kontroll, vilka övriga delar har du redan kollat upp? |
|
|
mäta trycket efter högtryckspumpen kan bara bmw göra, tror inte det finns manometrar som går upp mot 1600bar;) det som kan vara felande i spridarna är sprutbilden. ev igensotad. det jag kollat upp hittills är luftmassa, programerat om DDE och EGS, rengjort turbon, kollat magnetventilen till turbon samt vaccumslangarna. det sista jag ska göra innan injektorerna blir nog att kolla inline samt förpump, se så dom leverar rätt mängd vid fullbelastning av motorn. men det som skiljer den här lite från din är att jag kan hålla fullt till 150km/h sen tvärdör den, går smyga upp den i 200km/h. |
|
|
Jaha nu har bilen varit inne på BMW för felkodsavläsning. Bilen har felkodat på DDE1190 railtryckjustering samt avgasåterföringsfel "minns inte felkoden just nu men det hade vist med AGR ventilen att göra "tror jag". Enligt BMW så är enda lösningen på mitt problem att lämna in bilen för högtryckspumpsbyte samt rengöring av hela systemet. Pumpbytet skulle komma att kosta ca 12000Sek om jag rengjorde systemet själv, om jag lämnade in bilen och BMW ska "rengöra systemet" så byter de det mesta i bränslesystemet vilket skulle komma att kosta en hygglig slant. Då kostnadsbilden börjar bli ohygglig så kontaktade jag Dieselmeken på El och diesel i Aneby för konsultation samt prisförfrågan på ny pump. Och vilket suveränt bemötande jag fick, det är inte varje dag någon tar sig tid att förklara hur saker och ting fungerar för en hyfsad novis som en annan är + att priset på en ny pump är avsevärt mycket bättre en på BMW. Om jag förstår det rätt så är det inte alls säkert att det är högtryckpumpen som felar, det kan visst även vara läckage på injektorerna som kan orsaka samma typ av störning i mitt dieselsystem med efterföljande DDE felkod. Så innan jag beslutar mig för att byta pump kommer jag nu göra en returmängdmätning på injektorerna för att se om de läcker. Dock så har några frågor dykt upp som jag hoppas att den samlade kompetens på forumet kanske kan svara på. Hur jäkligt är det att byta högtryckspump själv om jag blir tvungen att göra ett byte, någon som har en beskrivning på hur arbetet ska utföras? Hur rengör jag systemet om det visar sig att det behövs? Renoverar man eller byter man injektorer om det visar sig nödvändigt? Vilka kostnader får jag räkna med? Finns det någonting annat som kan orsaka dylikt fel som jag har på min bil eller ska man lita på att det är ett pumpbyte som måste göras "om det visar sig att injektorerna är bra". Och sist men inte minst så tycker jag att det är lite knepigt att bilen går att köra på fullgas när den är kall utan att DDE lampan tänds om det är fel på högtruckspump eller injektorer, de borde väll inte ändra sig så fort bilen blir varm, Humm. //Gravis |
|
|
materialet expanderar ju när det bli vart så det är ju fullt möjligt att det är skillnad på spridarna varma och kalla. Ägaren innan mig hade problem med min bil. har för mig att det va samma kod, Där läkte 2 spridare över i returen vid start. Tydligen såg man det när man drog bort returslangen från spridaren. Lycka till |
|
|
byta pump om det skulle vara aktuellt är lite stök, men jag kan ordna beskrivning på hur du ska gå till väga. behövs inga spec verktyg eller så. spridarna byter man helt enkelt ut, till en kostnad av 3900:- st;) jag tycker du ska skicka spridarna på koll till att börja med, dumt att chansa med pumpen, samtidigt känns det inte som pumpen är dålig. dålig pump resulterar oftast endast i svårstartad och går allmänt dåligt. |
|
|
Att material påvärkas av värme "Termisk utvidgningskoefficient" känner jag väl till men hur är de med spridarna, hålls dom kalla mha dieselkylaren eller ökar tempraturen i materialet i spridarna vart efter motortempen höjs? Om så är frågan hur är spridaren konstruerad, släpper den igenom mer när materialet utvidgas vartefter motortempen stiger. Om samtliga komponenter i spridaren som släpper igenom dieseln är konstruerade i samma material så borde förhållandet mellan de olika komponenterna map tjocklek osv vara försummbart vilket borde göra att de växer tillsammans och således borde dom inte sälppa igenom mer när spridaren blir varm. påstående ovan är bara min egne hypotes och jag reserverar mig för eventuella felaktiga påståenden. Det låter possitivt med erfarenheten från din bil, det är bara att hålla tummarna för att någon spridare är kass så att man slipper byta pump. |
|
|
Hej. Jag har tid på el och diesel i örebro nästa onsdag för koll av spridarna. Jag återkommer med info om hur de har gått där Om det blir aktuellt så skulle det vara suveränt med en beskrivning av pumpbyte. Glömde att tacka för alla svar som jag har fått, SUVERÄNT TACK!! |
|
|
Hej! Nu står bilen på El & Diesel i Örebro för felsökning. Som det verkar så är en spridare kass, den kommer att bytas på deras verkstad imorgon. Nu är det bra att hålla tummarna för att del löser mina problem med rail-trycksfelet på BMW'n. Om det inte finns några fler fel på bilen tex högtryckspumpen som BMW vekstan rekommenderade mig att byta efter deras felsökning så kommer jag att vara mycket lycklig imorgon.... |
|
|
Förmodligen så blir du jättelycklig. Bra med support eller?? Att mäta är att veta Min verkstad Länk MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
Grymt bra support både från dig och från El och Dieselteknik i Örebro. Nu vet man vart man ska vända sig nästa gång man behöver lämna in en Diesel. Tack för att du tog dig tid och för ditt support, det är beundransvärt!! //Gravis |
|
| skriv vad det blev för resultat av spridarbytet! | |
|
Hej! Idag så är man återigen en lycklig BMW ägare!! EL & Diesel teknik i Örebro bytte injektor nr 1 som returmängdmätningen påvisade var felaktig. Nu går bilen som en dröm igen!! Jag svängde förbi BMW i Örebro på vägen hem från El och Diesel teknik och påpekade att felsökningen som de hade utfört var totalt felaktig "se foruminlägg ovan" utan större diskussion så återbetalade de felsökningskostnaden som jag hade lagt ut vid tidigare besök. Det får man ge dem en eloge för då dom på det vist tar ansvar för sina misstag. Tack alla för tips och råd, ingen nämnd och ingen glömd. PS, Dieselmeken och Edström ni har grym diesel kompetens. //Gravis |
|
|
Tack för det. Bra att BMW verkstaden tog sitt ansvar och återbetalade för den felaktiga diagnosen. Man kanske skulle skaffa ett betalnummer för support....????? Ha det Att mäta är att veta MVH Göran dieselmeken Lindgren |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.