AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
1.476

Varför blev det fläckar i lacken?

ma
91
mattiaskorp
320Da Touring M-Sport 2013
Jag rubbade och vaxade nyligen min bil och har upptäckt marginella nyansskillnader (fläckar) i lacken på motorhuven. Fläckarna har inte uppkommit någon annastans, utan bara där. Vad har hänt och går de att polera bort?

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej..

Svårt att säga utan att se fläckarna, normalt brukar det bero på att man inte lyckats få bort all oxid, men lacken är så pass ny att det inte borde vara nåt problem.
Fläckar kan också uppstå efter fågelspillning och kräver isof en mer grundligare bearbetning för att fösrvinna.
Har du polerat med maskin?...vilken färg är det på bilen?

Mvh
Skalman
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag nyttjar lite olivolja extra jungruelig kvalitet på platser medelst oxider samt tvättar utav det nästa dag. Fungerar utmärkt, det äro tråkigt att skaka sönder händer och nerver i armarna medelst en polermaskin.
Mvh
Asken
ma
91
mattiaskorp
Tack för era svar. Jag polerade för hand och bilen är svart. Fläckarna ser ut som flammor och uppträder över stora ytor. Det är ganska uppenbart att de uppstått av endera vaxet eller rubbingen. Hur skall jag göra? Är det att rubba om området fast mer grundligt som gäller eller går det bort genom ytterligare en vaxning, månne?

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hmm... använd inte rubbing på svart lack om du inte är van, du riskerar att få rosor och virvla som kan vara mycket svåra att få bort.

Polera huven ett par ggr med polish och var säker på att du inte missat någon del av huven.
Innan du lägger på vaxet, torka huven med IPA (isopropanol) så får du bort eventuella polishrester som kan göra att vaxet kan ha svårt att få fäste med fläckar som följd. ( lite som att försöka bre smör på olja)

IPA kan vara svårt att få tag på, men använd då sitället T-GRÖN eller sk "frysskydd för kompressorer", detta innehåller nästan uteslutande IPA.

Mvh
Skalman
ma
91
mattiaskorp
Det skall jag prova. Tack för råden.

Med vänlig hälsning

Mattias

Visa användare
25
Fredrik325
BMW 325i Coupé -95
om du har flexmaskin alltså en polermaskin med 2 spolar som går över sin egna axel så ta den och ett par hyffsat mjuka pads/rondeller och mixa lite vax samt lite "snäll" rubbing alltså inte för grov och kör på huven ca 10 min och torka av med mikrofiberduk så ska du nog se att det löser sig.

Diffe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.