AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.316

Byte av bromsbomb, hjälp

-:BeeMWe:-
Bromsen har börjat bli otroligt hård och ovillig att bromsa vid panikinbromsningar för att sedan släppa helt och bete sig normalt, med följd att man får en oanad lång bromssträcka.

Behöver lite hjälp med byte av bromsbomben. Är det någon som vet en sida som har en utförlig beskrivning av detta arbete? Gärna med bilder.

mag
Nä har ingen länk till nån sida, men jag bytte för ett litet tag sedan sök på bromsbomb under 5serien här och läs

"Forum | BMW 5-Serien | Hur byter man bromsbomb (bromstrycksackumulator) på en E28 enklast ?"

Jag tog bort hela "paketet" tyckte det verkade enklast. sedan satte jag det i ett skruvstäd (ovandelen) med ett par masonitbitar som skydd. Skruvade därefter på en slangklämma och knackade loss den med en hammare.

Det jag saknade i min verktygs låda var en 19 mm öppen nyckel, men det gick lika bra med en skiftnyckel. Använd gärna en hammare för att knacka muttrarna som håller slngar och rör till "överdelen".

//Magnus som hoppas du förstod nått av det lite röriga svaret
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag använde en oljefiltertång med lite sandpapper emellan och det funkade fint.
Dum som jag var så tänkte jag inte på att dokumentera bytet med digitalkameran....det kan ju vara till hjälp för andra.
-:BeeMWe:-
Ok jag har allvarligt ingen koll på nånting när det gäller det där bytet. Hoppades på en dokumentation med bilder så jag förstår något. Haynes tog inte upp bytet heller.

Blir väl tvungen att lämna in den :(

mag
Det är faktiskt jätte lätt, titta under huven hur det ser ut, den sitter vid huvudbromscylindern dvs vänster sida nära torpedväggen.

OBS glöm ej att dekomprimera bomben, tryck på bromspedalen ca 20 ggr med motorn avstängd.

Ett tipps är ochså att märka upp el kablarna med tejp så du vet var dom ska sättas tillbaka, minnet är ju som bekant mycket bra men kort :)

//Magnus
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Mycket enkelt att byta "bomben" på e28:an. Jag behövde bara lossa på bultarna som håller i hela paketet och ta bort elkabeln som går till bromsvätskebehållaren. Sen var det bara att lossa "bomben" med en oljefilteravdragare (en trevlig variant med en kedja, inköpt på Biltema), och lirka upp bomben.
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Sen när man fått ut den, så tar man alltså bara loss den ifrån kontakterna och sen sätter dit den nya och kopplar på sladdarna igen, klart sen? Eller måste man göra nåt mer, lufta bromsarna? Trycka ner bromspedalen ett visst antal gånger för att få fram bromsolja i bomben?

Behöver man ta suga ur bromsoljan innan man börjar med bytet av bomb?

The Dude
mag
Broms oljan behöver du inte bry dig om ej heller att lufta bromsarna. Däremot behöver du fylla på servo olja i den alufärgade cylindern lite framför bomben.

Har för mig att du fyller upp den till ca 1 cm under kant, sätter på locket startar och har bilen på tomgång i ca 1 min och fyller upp allt eftersom och vrider på ratten några gånger (fulla rattutslag) och fyller på servo olja kontenuerligt. sen bör du trycka på bromsen några gånger också har jag för mig.

Kan kolla upp det vet ej var jag har beskrivningen just nu bara.

Någon annan kanske kan rätta eventuella fel och missar

//Magnus

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Det är bara att montera bort hela grejen.
Bytte på min 733 och det enda jag kommer ihåg var att det vart kladdigt av all servo olja.
Plocka bort hela paketet, sätt fast ena delen i ett skruvstäd eller något annat som sitter fast, så är det bara att snurra loss bomben.
Sätta dit den nya.
Sätta tillbaka hela paketet och fylla på med servoolja och se till att få lite rotation i systemet.
Sväng med hjulen, bromsa, så ska det fungera fint.
Länk
OBS. Du ska inte lossa några bromsledningar...!!!
Th
100
The Dude
535i-87
540iA Touring-94
Servooljan är inte samma som bromsoljan va?
Bromsolja i huvudcylindern och servo olja i ABS behållaren?

The Dude
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Dude, det stämmer...häll inte tvärs om bara ;-)
En kompis till mig gjorde det när han skulle vara duktig och fylla på bromsvätska...det skummade på rätt så bra i servooljan, plus att JAG fick det stora nöjet att dränera och byta ut servo oljan

MVH
Pelle
cs4605
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.