|
|
|
|---|---|
|
Köpte en M3 E36 för 2 veckor sedan av en bilhandlare. Kollade upp bilen nog och provkörde den naturligtvis. Allting verkade bra så det blev affär. I torsdags när jag hade åkt ca tre mil så fick jag stanna vid ett vägarbete och av en slump var det ca 200 meter till bilhandlaren därifrån. hade stått stilla i ett par sekunder när det började ryka framtill på bilen. Stängde genast av motorn, trodde att det var någon elektronik som börjat brinna. Det började ryka mer och mer, fick in mycket rök i kupe´n. Öppnade dörren och skulle gå ut men då började blkön att röra sig, så jag startade upp bilen och märkte att jag hade lägre tomgång än vanligt. Tänkte att det var bäst att flytta bilen så att jag inte var i vägen och började åka mot bilfirman. Bilen gick ganska illa och det var ett vitt moln av rök bakom bilen. Stannade utanför bilfirman och hämtade försäljaren som följde med ut och kollade vad som hade hänt. Hela högersidan av bilen var nerfläckade med olja och när vi öppnade huven så var det olja precis överallt. Han bad mig starta bilen för att se var läckaget kom ifrån. Startade bilen och den hade då en tomgång på ca 600 varv. Försäljaren såg var oljan kom ifrån och då stände jag av motorn. Gick fram till försäljaren och han pekade på vanosen och sa att där läcker det olja. Sen sa han att han skulle vara snäll och ta in bilen på deras verkstad och undersöka vad som gått sönder,kostnadsfritt..Fick en lånebil så jag tog mig hem. Väl hemma så sökte jag på forumet och hittade genast att det troligen var oringarna till magnetventilerna som gett upp. Ringde försäljaren dagen efter och talade om detta och då ville han att jag skulle köpa dessa reservdelar och komma med dem till honom. Gjorde naturligtvis inte det utan ringde till en auktoriserad Bmw-vhandlare och frågade om råd. De tyckte inte att man enbart skulle byta oringar utan hela vanosen. Sen menade de också på att motorn kan ha tagit stryk, jag vet ju inte hur länge jag hann köra med läckaget. Efter det smtalet ringde jag åter till försäljaren och bad honom själv prata med en Bmw verkstad. Han lovade att han skulle göra det och vi kom överens om att jag skulle komma förbi så vi fick prata mer när jag slutat jobbet. När jag sedan kom dit så träffade jag en mekaniker som säger att en oring saknades och att han beställt en ny..han skulle sätta dit den nya oringen när han får hem den och fylla på olja och sen var det bra tyckrte han. Pratade med försäljaren och jag sa att jag inte vet hur länge jag hann och köra med läckaget och att jag vill häva köpet. Han säger då att det inte finns några som helst garantier och att jag får skylla mig själv som köpt en sådan bil,att jag får räkna med sådana haverier. Han påstår vidare att bilen var felfri när jag köpte den och att jag kört sönder den och att jag inte har några som helst rättigheter i detta fall. Har ni några bra ideér om hur jag ska gå vidare med detta? För mig är inte motorn i det skick som den var när jag köpte bilen. Tack på förhand | |
|
Det där är inte skäl att häva köpet, även om du hade garanti. Oljetryckslampan tändes väl aldrig? Om läckaget är fixat och motorrummet tvättat så är det ju som att det aldrig har hänt. Du kan anse att motorn är i samma eller bättre skick än när du köpte bilen. |
|
|
Tändes aldrig oljetryckslampan så tror jag att motorn klarade sig. Fast det beror kanske på hur mycket olja som rann ut.. Byt o-ringarna, så ska det nog bli bra. /Jonas |
|
|
Ja det ska ju saknas mycket olja innan motorn tar stryk så jag tror absolut inte det är någon fara, Se bara på oljesticka. Om jag inte minns fel skiljer det en hel liter mellan min/max-sträcket. __ /Chrille |
|
| men är det inte konstigt att det saknades en o-ring? då kan ju inte bilen varit körd mycket efter att man haft isär vanos, och då borde nästan försäljaren vetat om detta eller? | |
| Audidriver: Det är precis det,känns som om att försäljaren vet mer än vad han säger. Han försöker göra allt för att slingra sig och berättar vad snäll och schysst han är.Allt för att jag ska få dåligt samvete. Jag känner mig lurad. | |
|
Kändes inte bilen bra när du köpte den då? Eller va du även lite skeptisk vid köpet? Är bilen i bra skick i övrigt så ska du inte känna dig lurad.. hoppas de löser sig. /Jonas |
|
| Casy: Bilen kändes mycket bra när jag provkörde den, har absolut inget att klaga på. Det jag är riktigt rädd för är att jag inte vet hur mycket olja som försvann,men riktigt mycket är det. Finns en tråd här på autopower om ett liknande fall där det försvann 2 liter på 50 meter i stadskörning.. Jag körde 3 mil landsväg i 100km/h och kan inte säga när det gick sönder. Nu är det inte mycket kvar av säsongen och bilen kommer att ställas av om ca 2 veckor. Det jag är rädd för är ett motorras i vår eller sommar när jag tagit bilen i drift igen. Enligt konsumentköplagen anses fel som intrfäffar 6 månader efter inköp som fel som fanns vid köptillfället. | |
pg_ice |
låter lite överkänsligt där skulle det spruta ut olja från vanosen så skulle du inte få nåt oljetryck kvar och oljelampan skulle då tändas direkt! om nu inte lampan är ur funktion men det kan du väl testa. sälj inte bilen du kommer att ångra dig tror jag. |
pg_ice |
har nu läst igenom allt och jag tippar på att mekanikern snackar skit be att få se på magnetventilerna vart nu o-ringen som saknades skulle sitta. o-ringar försvinner inte även om den hade lossnat så borde den ligga innanför locket till magnetventilerna. glömmer man att sätta dit en o-ring då är det illa dom som gjorde det borde stå för garantin isåfall. jag slår fast vid att om oljelampan inte tändes så har motorn inte tagit skada. hur låter vanosen nu? rasslar det när du startar för att sedan bli helt tyst? |
|
Tjenare. Du har garanti på bilen vilket gör att firman som sålde den är skyldig att laga bilen. Men, problemet är att du kört en bil som varit trasig. Alla följdfel som detta orsakat behöver inte bilfirman stå för. Dvs, de ska reparera skadan, men om nåt annat gått sönder pga att du inte bärgade bilen, är det ditt ansvar. Men i ditt fall så skulle jag ringa förra ägaren och kolla upp bilen ifall vanosen är fixad etc. Om firman köpt bilen med trasig vanos och lagat den "tillfälligt". /Edvard BMW CS #4503 Min dagbok: Länk |
|
| Först vill jag tacka för alla svar. Uppdaterar med vad som hänt under veckan. Har varit i kontakt med både konsumentrådgivningen och med MRF, vilket bilhandlaren är ansluten till. De säger att bilhandlaren är skyldig att stå för reparationen enligt konsumentköplagen. Bilhandlaren får däremot bestämma var bilen ska repareras osv. Efter att ha pratat med MRF ringer jag bilhandlaren och de säger att de inte tänker stå får reparationen av läckaget, de lagar bilen men de vill att jag ska betala 1400 för det. De säger att en begagnad bil inte omfattas av konsumentköplagen och att det inte finns några garantier..Kräver att få prata med VD:n för företaget och han säger precis samma sak..dåliga oringar kan de inte st för..han kan dock tänka sig att stå för halva kostnaden. Eftersom jag vill se om motorn tagit skada eller inte så går jag motvilligt med på detta. Hämtade bilen i torsdags eftermiddag och bilen gick hur fint som helst, inga ryckningar när den är kall och allt var frid och fröjd. Ända tills idag, när jag startar bilen på morgonen och hinner åka ca 20 meter börjar bilen rycka..och sen lika fort som ryckningarna kom så försvinner de..Tänker genast att oringarna till magnetventilerna inte är ok. Åker några mil till och då tänder sig airbag-lampan..Tilläggas bör att den lampan lös när jag provkörde bilen innan köpet och att bilhandlaren åtgärdade det innan leverans..När jag väl kom hem idag kontrollerade jag kvittot jag fick av bilhandlaren när de reparerat läckaget så står det klart och tydligt att de bara bytt en oring..Är väl ganska troligt att det är fler oringar som är dåliga..? Nu är jag mycket trött på detta. | |
|
Men motorn lär väl inte ha tagit skada om oljelampan inte börjat lyst, eller? /Jonas |
|
pg_ice |
"Är väl ganska troligt att det är fler oringar som är dåliga..?" Garanterat! dom "innre" O-ringarna håller bara nåt år. det är när dom yttre börjar bli dåliga som det läcker. dom yttre O-ringarna har ingen/mindre betydelse för funktionen,där är det dom innre O-ringarna som påverkar ventilen. så byt skiten så ska du se på fan :) |
| Nej, motorn hann aldrig ta skada. Har även talat med en mekaniker hos en auktoriserad Bmw-verkstad så jag vet vad jag ska vara uppmåksam på. | |
|
Vilket sanslöst oflyt du har Mika, hoppas du kan få ha en lång tid av medflyt snart !! Trots att jag själv borde vara bra på ämnet, är bilar som är så pass relativt gamla och med så "mycket" mil, lite svårhanterliga för en bilhandlare, och befinner sig i lite utav en gråzon kan man nog säga. Som säljare skulle jag dock absolut vilja ta mitt ansvar i frågan, inte minst för säljföretagets framtida rykte, och även mitt eget ! Hoppas det ordnar sig på bästa sätt, lycka till !! Mvh / Martin |
|
|
"dom "innre" O-ringarna håller bara nåt år." hur menar du nu? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.