|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet hur man kollar om bilen (Z3 -99) är utrustad med eluppvärmda ytterspeglar. När jag körde hem i går kväll så var det imma på speglarna som ej försvann efter 15 min körning, temperatur ca 10 grader. Jag vet att styrningen är helt automatisk och ej går att påverka själv. Styrs det via temperaturen eller finns någon annan parameter inblandad ? Jag läste i instruktionboken att det är extrautrustning men bilen är svensksåld så man tycker ju att det skulle kunna vara monterat från fabrik. Går det att eftermontera? Vika grejor behövs då ? Pris ? /Anderz3 Bilen: Länk | |
|
Hej, på z4ran är dom tydligen alltid igång. och är det lika på z3 så är det bara att känna på spegeln, den bör vara varm. |
|
|
Tjena! Jag fick en spegel avkörd i somras. Någon drulle i en stor volvo Kunde inte ställa sig nog så nära.. Avslagen spegel och ett härligt märke i dörren. Tack för det! Nu fick jag ju turligt nog tag i en kille som hade två finfina speglar liggandes. Monterade lätt dit dom och kan nu kostatera att det INTE är eluppvärmt. Dom sitter med två kontakter och det går inte sätta dom fel. Så det är väl bara att inse faktum att alla inte har uppvärmda speglar. "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
| Om du har eluppvärmd stol så prova att starta den. Då startar du även värmen i ytterbackspeglarna. | |
|
Då är det nog så att jag ej har uppvärmda speglar. Undrar om kablaget är fördraget ? Vad kan nya/beg speglar kosta ? /Anderz3 Bilen: Länk |
|
|
Det ska ju vara fördraget. Dom gamla speglarna va uppvärmda och om jag inte minns fel så gick dom igång automatiskt. Utan att ha igång stolsvärmen. Men om du vill slippa imman på dom så testa ett av mina knep från min "badrumstid" Ta en handtvål och gnid in spegeln med (en hård tvål alltså) Sedan frottérar du av de. I ett badrum funkar de så att du slipper imma på speglarna när du duschar. "Hellre vind i nacken än blåst i huvudet!" |
|
|
Känner igen problemet. Värme i backspeglar lyser med sin frånvaro på min z3 från 00. Tar lång tid innan imman försvinner ... |
|
|
Var nog för snabb där med mitt svar. Rätt ska vara rätt. Har alltid bilen i garage så det är sällan jag behöver värma upp speglarna. Men en morgon när bilen stått ute och det var imma på speglarna så var det även lite rått i bilen så på med värmen och stolsvärmen. Vips så försvann imman på speglarna också. Fick för mig att de manövererades från stolsvärmeknappen. Enl instruktionsboken så ska dom fungera automatiskt. |
|
|
Anderz3: Hej Anderz, Jag hadde inte heller värmespeglar på min Z3 2,0-00 men så köpte jan en sats med m-seglar med värme, kopplade in och det funkade direkt. Altså verkar det som det enda som behövs är elglas då kab larna är fördragna, åtminstånde i mina båda spegelpar. H/anders |
|
|
anders74 Tack för tipset , skall kolla vad spegelglasen kostar. /Anderz3 Zätan: Länk |
|
|
Var kan man köpa spegelglasen? Svårt att byta ut själv? |
|
|
De bör finnas på din lokala återförsäljare, den är ganska lätta att byta, sitter med fyra hullingar. H/Anders |
|
|
Glasen till z4an kostar 1300kr hos BMW med värme och vidvinkel. vad finns det för andra alternativ? |
|
|
anders74: hur sätter man på värmen i speglarna? Måste man inte ha stolvärmare också? Annars finns det väl ingen strömbrytare. /soomg |
|
|
Värmen verkar gå helt automatiskt, gick igång direkt när jag kopplat in glasen, oavsett om stolsvärmen var på eller inte. H/Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.