AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.313

Problem att förstå betalningsalternativen på tyska på ebay.

Ur
184
Urma
118d -08
Letade efter prylar till bilen på ebay. Till slut hittade jag intressanta prylar på tyska ebay. problemet är att sidan inte är översatt till engelska. Eftersom det är första gången jag ska handla på ebay och dessutom förstå tyska så uppstod problem! Uberweisung och barzahlung bei abholung var betalningsalternativen. Efter att ha slagit i tysk ordbok var förståelsen den samma. Blev till slut för-annad och valde uberweisung, vilket inte verkar fungera. Nu har jag mejlat köparen och frågat om jag kan skicka pengarna till deras konto direkt. Frågan är om det kan uppkomma problem då, eftersom jag inte fullföljer betalningen på deras hemsida på ebay utan jag sköter affären genom min internet bank. Kan problem uppstå då dom ska spåra betalningen till varan fast man skriver i meddelande till säljaren i banköverföringen? Tacksam för upplysningar!

Länk
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Förmodligen har du gjort rätt!
überweisung betyder överföring så då känns det ju som en fråga hur han vill få pengarna är riktig.
barzahlung bei abholung betyder betalning vid avhämtning

Jag har också ofta funderat på hur man enklast för över pengar till Tyskland eftersom Paypal och liknande inte verkar vara så vanligt. Informera oss därför gärna om hur det gick och hur du gjorde.

Per L
Th
441
The Stig
Mazda CX-5 -16
På mitt konto på SEB internetbank finns Utlandsbetalning och jag har använt det ett par gånger när jag köpt från Tyskland via Ebay. Funkar hur bra som helst och dessutom utan avgifter (kanske några ören i växlingsspread gissar jag). Vill man ha en utskriven avi på överföringen kostar den 10kr att få hemskickad.
Ur
184
Urma
118d -08
The Stig, skriv du i något meddelande till mottagaren när du gjorde överföringen. Den jag ska handla av verkar vara en stor BMW återförsäljare så jag är bekymrad att han inte kan "spåra" betalningen till varan.
en
922
enor
320i Cabrio -89
520i -94
Urma... skicka ett mail till firman! Ofta brukar det i ebay-fakturan stå vad du ska märka betalningen med. Men det står ju förstås på tyska det också!
Google har en väldigt användbar översättningstjänst : Länk

Det blir ju inte helt klockrent översatt men man förstår oftast vad det står ändå.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
eller loggar man in via ebay.uk så kommer texten hur man ska gå vidare upp på engelska. (annonsen är fortfarande på tyska)
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

När man skickar betalning till säljare som annonserar mycket så brukar dom be att man anger varans nummer vilket ju är unikt.

Jag har också SEB och brukar använda Utlandsbetalning -> EU-betalning precis som The Stig beskriver. Har även använt detta betalningssätt vid bilköp i Tyskland.

___
//Ulf
Ämnet är bekant: Länk

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
Ur
184
Urma
118d -08
Då har Blackline baklyktorna kommit Länk Gick tillväga så att jag skickade ett mejl till säljaren sent en kväll eftersom jag var osäker på betalningsalternativen. Fick svar dagen efter kl. 07:30! Kallar jag snabb kundservice. Svaret var att jag skulle använda mig av banköverföring. Alla handlingar som jag behövde fanns med mejlet, d.v.s deras IBAN, BIC nr, samt ebaynr på varan. Innan jag gjorde överföringen kollade jag upp kundnöjdheten hos säljaren, vilket var 100% Använde mig av handelsbankens internetbank, utlandsbetalning, EU-betalning. De tog en avgift men mycket liten. Pengarna skickades på en torsdag, fick svar på tisdagen av säljaren att de mottagit betalningen och att de hade skickat varan med DHL. På måndagen hade de varit hemma hos mig för att lämna varan, tyvärr var jag inte hemma så jag fick åka till posten för att hämta.

Säljaren var BMW återförsäljaren Hubauer i Landshut, kan rekommenderas. Dom har inte så mycket varor i ebay shopen men priserna är ok. Jag tjänade ca. 750:- inklusive frakt som var 17 euro än att köpa dom i Sverige.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.