AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
986

Luftning av M52TU

Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Idag bytte jag termostat och vattenpump i min Z3C 2.8 med M52TU motorn, alltså den med elektroniskt styrd termostat utan luftskruv på termostathuset.
Den har alltså bara 1 luftskruv som sitter på expansionskärlet.

Det jag undrar är, hur kan jag vara 100% säker på att all luft har kommit ur alla gömställen i systemet?
Jag är ganska nojjig över att det kan vara någon luftficka kvar nånstans.

Det jag gjorde var:
Pallade upp fonten på bilen.
Jag tömde kylaren och blocket, dock glömde jag slå på tändningen med värme för att tömma värmepaketet. Bytte termostaten, pumpen och återmonterade allt.
Började med att öppna expansionskärlet och luftskruven, fyllde på tills det var på max, slog på tändningen med max värme och fläkten på 3.
Såg nu att nivån sakta gick ner, fyllde på mer under tiden... efter 5-6 minuter låg nivån konstant.
En kompis satte sig i bilen, startade och höll ett öga på tempmätaren.
Jag fyllde i kärlet till max eftersom den sög i sig en del när motorn gick igång.

Lät den gå på tomgång med ett par varvningar till 4000rpm då och då, öppnade luftskruven med jämna mellanrum och det bubblade lite för att sedan komma ren vätska. klämde också på slangarna med jämna mellanrum. Upprepade hela denna procedur några gånger.

Efter ca 30-40 minuter var båda slangarna brännheta men ändå ganska mjuka. Tempen låg alltid på kl12.
Jag körde sedan bilen någon mil och stannade för att öppna luftskruven, det kom lite bubblor och sedan bara vätska.
Körde sen runt i säkert en timme eller så med tempen kl12 hela tiden.

Frågan alltså, kan jag känna mig säker på att allt är ok, eller har jag missat något.. Ska inte slangarna vara hårda vid driftstemp?

/Martin

Låter vettigt och slangarna blir mjuka av värmen, helt ok.

///Micke
Min cabrio Länk
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Undrar villken verkstad som skulle göra det lika nogrant som du gjort, och undrar vad det skulle kosta då???

Behöver snart byta min och har fått pris på ca 15-1600kr.
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Man har ju läst en del om att det kan vara svårt att lufta en bmw och att man måste ha tålamod. Finns ju en del trådar om misslyckade försök.

Därför blev jag ganska osäker på om man verkligen fixar det, när man inte har flera luftskruvar är det inte så lätt att veta om all luft har kommit ur.

Micke olsson: Att slangen blir mjukare av värmen vet jag, men jobbar inte kylsystemet med övertryck? Hade för mig att slangen ska vara hård/uppblåst vid driftstemperatur.

Ahab: Det lät billigt, jag fick ett kostnadsförslag på 3700kr. Minns inte om det var för enbart temostat eller både pump + termostat men det är ju inte så mycket mer tid för att byta båda när fläkten m.m är bortplockat.

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tycker nog du ska vara helnöjd med din luftningen, slangarna är hårda mest precis innan termostaten öppnat sedan sjunker trycket i systemet och bägge blir lika varma. Men termostaten är inte öppen speciellt länge utan stänger i igen och då ökar trycket i systemet igen. När du ligger o kör på vägen är den oftast stängd.
Se bara till att nivån är rätt när bilen är kall, om du överfyller så kan den trycka ur sig en massa vatten och du får börja om från början igen.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Med det som är beskrivet, skulle inte jag vara orolig för luft i systemet!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
fick priset av needforspeed i Malmö och dem har hela tiden gjort kanonjobb med mina bilar, han sa termostaten kosta 600 och resten var jobb.
//
755
/// M3 Frazze
M3 E30 -87
325 cabrio -94
Jag säger som de andra...verkar som du har gjort allting rätt...det som är viktigt är att inte tempmätaren stiger över kl 12...samt att kylvätskenivån i expansionskärlet är rätt...och den skall kollas när motorn är helt KALL...då ska nivån ligga precis mitt emellan min och max-markeringarna

Vissa motorer är lite mer svårluftade tex m50/m52...när expansionskärlets placering är ngn annan än den högsta punkten i motorrummet...då är det lite mer jobb med att få ut all luft...men i ditt fall tror jag inte du behöver vara orolig...du har ju upprepat proceduren ett par ggr...det är precis så man ska göra

Mvh Ferenc
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Tack för alla svar, då kan jag känna mig lugnare.. Det blir intressant att se var nivån ligger idag när motorn är helt kall.

Jag tror ändå ena ögat kommer sitta som klistrat på tempmätaren ett tag framöver :)

Hehe, tänk på dina medtrafikanter och håll ögonen på vägen i stället. :-)

///Micke
Min cabrio Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.