AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.605

E32 V8 mot en ny Dieselbil

Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Då har jag kört min fina 730IA V8 -93 i flera år utan några större problem. På vintern har jag ställt av den och kört Alfa 155 -96 med stora mek insatser. Det har fått mig att fundera på en ny Diesel bil då jag ska börja vecko pendla med bilen. Ja det är ju ingen ide att försöka byta dessa gamlingar utan det blir väl att försöka sälja privat och renköpa ny bilen. I sommar har jag provat nästan alla nya diesel bilar (max skatt ca 4000 kr) och det blir ju knäppt då man kommer ur en tyst 7-ser till en ny mellan klass som kostar 250000 kr och har högre vägbuller än min gamla 19000 milare. Ja nu till min fråga har bla provat Bmw 118D och undrar går en 320D eller 520D mycket tystare ? är det någon som kört lite nyare Bmw ?
we
2.310
weeeman
X5 4,4 -01
Hur många mil i veckan handlar det om?
Totalkostnaden för att köra med din E32 kanske inte blir högre än vad en nyare bil kostar inkl värdeminskning och servicekostnader?
Åkte ca 30 mil med en V50 -07 diesel, jättefin bil men väldigt bullrig...

Bmw 730ia -93 V8
Ja det blir ca 4x30 dvs 120 mil i månaden i långpendling. Problemet är att jag i dag har 3 st bilar. Bmw 730 på sommaren och Alfa 155 på vintern hemma på ledig veckan. En Renault 5 mellan jobbet och pendlar bostaden utanför Stockholm (5km) under jobb veckan. I dag långpendlar jag med Tåg eller Flyg. Det blir mycket bilar att serva och besikta och jag börjar tröttna på det och vill köpa en snål miljö vänlig diesel bil med relativt låg skatt, Den ska givetvis vara komfortabel. Har provat bla nya diesel C5, Subaru outback, Mondeo, Lexus is220d, Mazda 6, Honda accord m,m. Jag vet att man aldrig kan räkna hem värde minskningen men jag har tänkt att behålla bilen i 15 år och rostskydda den extra. Har ej hjärta att köra ut min fina rostfria E32 i vinter saltslasken och köra slut på den trots att den betingar en 1/10 dels värde än en ny Svenne bil.
jag har lösningen till dig som vill åka som en kung
köp en utav dessa bilar

Länk

Länk

Länk

här har du både disel och bensin att välja på.
vi
191
vibbe
Z3Mc-98
120 mil i månaden är väl inget att tala om, behåll och åk med 730in året runt, jag åker 250-300 mil i mån, därför köpte jag min 728, har ju definitivt inte högre milkostnad med den mot en ny bil. Men vilken komfort, man kan sitta och prata i telefon utan problem mm.
Hu
382
Husse
Bmw 730ia -93 V8
Jag har beslutat att inte nöta på min 15 år gammla 730 som bruksbil pga bla att då måste jag montera dragkrok och lilla V8(300nm/4000rpm) med lilla automaten(max 310nm) är inte någon bra dragare pga dåligt vridmoment på låga varv och hög utväxling tung bil, den gör sig bäst som semmester bil för 2 pers bagage och marsfart 110-140 km/h då går den som bäst 0,9 liter milen, kort körning med kallstart på vinter då vill den ha 1.7 som mest. Jag vill ha en modern diesel man 6 växlad med goda låg varv egenskaper som enda bruksbilen sedan kan jag ev behålla 730 som semmester bil eller byta den mot en Z3 eller nåt. Bmw diesel som kvalar in med låg vägskatt är 118D,120D, 320D, 520D årmodell 06-08.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.