AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
538

ABS krångel på 535 E28a

mag
Fick en ny anmärkning på efterkonrollen att abs indikeringen var ur funktion dvs lampan lös ej, inte kostigt då det ej satt nån lampa där.

Har satt i en ny lampa i ABSen så den lös när jag vred nyckeln till läge 2, bra. Den slocknade dessutom när jag startade, ännu bättre (har bytt en givare efter en anmärkning på besiktiningen om det). Provkör tvärnitar och ABSen funkar, fantastiskt provar ett par ggr till, härligt. Också heltplötsligt när jag kör (inte bromsar) så börjar ABS lampan lysa, inte bra. Provar att bromsa men nu låser sig däcken, obra.

Vad kan detta bero på ?

När jag bytte sensorn fram var jag lite oförsiktig och lyckades paja koppen till sensorn. Vilket ledde till att jag var tvungen att kapa ner den lite för att få i sensorn. Fast det borde väl ändå inte han något med ovanstående att göra, eller ?

//Magnus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om ABS:en fungerade EFTER sensorbytet så borde det inte vara problem där.

Men vilken hastighet hade du när lampan började lysa då när du körde senare?

Om kuggkransarna(främst bakre)är rostangripna så börjar det i regel fallera med ABS:en vid en högre hastighet...Sen ju mer skadad kransen blir ju lägre hastighet krävs för att lampan ska lysa.

Mvh Janne.
mag
Tack det kan vara en förklaring, då jag körde långsamt först. Men jag stängde av och startade igen då lös lampan på engång nästan. Får prova lite mer.

//Magnus
mag
Mycket riktigt lampan börjar lysa först vid ca 20-50km/h olika varje gång.

Så det blir väl till att inhandla ett par kuggkransar, hoppas jag klarar mig igenom besiktningen så man slipper det på en gång.

//Magnus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Försök först att ta reda på vilken krans som är dålig.(om det nu är det).
Du behöver naturligtvis bara byta den isf.
Troligen inte så att bägge är felande.

Brukar vara den vänstra pga mera saltsprut där.

INTE lätt att byta dock....

Mvh Janne.
mag
Tackar, man måste väl svetsa har jag för mig eller ?
tänkte lämmna bort det jobbet till min kusin :), det gäller att han får tid bara.

//Magnus
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nej, svetsa inte.

Däremot bör du ju värma upp den nya innan du sätter dit den så att den krymper fast på axeln sen...+ att du kanske skulle inhandla ett nytt hjullager så att du inte står där med ett havererat efter dina försök att trycka ut det gamla(som kan ha skadats).

Mvh Janne.

mag
Tack det kanske är bäst att byta hjullagren på en gång, dom är väl inte så dyra bak har jag för mig.

//Magnus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.