|
|
|
|---|---|
|
Jag går i tankarna på att köpa en ny M3, denna gången med en SMG låda. Jag har hittat en riktigt fin som gått 6000mil. Min fråga är om det än något speciellt som jag ska hålla ögonen efter när jag provar den? Hade en M3 E46 innan med vanlig låda. Kommer jag ha roligare nu? Hane80 | |
|
Hej, jag provade en av de som ligger på Blocket nu med SMG, en 02:a......men jag gillade INTE lådan...vet inte om det var nåt fel på just detta ex, men den växlade alldeles för sakta tyckte jag!! Och dessutom väldigt ryckigt i a-läget. Men enligt gubben som ägde bilen var lådan som den skulle, han hade haft bilen sen ny..... Bara min åsikt:-) |
|
| Min erfarenhet av SMG är att man måste ge lådan några mil innan man lär sig den ordentligt, sen har man grymt roligt =) | |
| men automatläget säger väl de flesta är ganska värdelöst? | |
|
Automatläget är värdelöst. Själv har jag aldrig brukat det då det fungerar alldeles utmärkt att köra med paddlarna i stan. Det är ändå så mycket smidigare än att hålla på att koppla o greja:-) Växlingslägena ställer du in mellan s1 till s5 på kosolen där växelväljaren sitter. Kopplar du ur DSC:n så kommer läge s6 upp. I detta läge sker växlingarna allt annat än långsamt. Tilläggas bör att bilen känner av hur du kör så om du har läge s6 i men ändå kör relativt lugnt sker växlingarna aningen mjukare ändå. Håller du däremot ner pellen i botten växlar den på 0,08 sekunder enligt BMW. Snarare 15/100 delar skulle jag säga i verklig hastighet. Men det är ändå samma tid som F1 lådan i 360 Challange stradale växlar på:-) Så enligt mig får den godkänt:-) M.V.H Dennis |
|
|
ok, tack för dessa svar. Till er som har SMGII, kan man höra eller känna om den är i dåligt skick? Denna bil är servad även mellan dom vanliga tiderna och är i bra skick. Kan man testa den på något sätt när man kör? |
|
|
Det är exakt samma låda som i den manuella. Det enda som skiljer är hydrauliken som sköter kopplingen samt lite elektronik. Så du kan testa den som man testar en vanlig manuell. Testa att kopplingen är ok genom att trycka gasen i botten genom hela registret på en ganska tung växel (typ 4:an) och kommer det inga missljud eller att varven börjar dra mer än bilen sas så har du ju kollat det som behövs på den punkten. Om du undrar hur du hör på växellådan om den är trasig så är det också samma som på en manuell. Dvs. den ska inte skrapa/gnissla/tjärva precis som en vanlig låda inte ska. Och hydrauliken märker du om den inte fungerar genom att växlarna inte går i som dom ska. Det finns ett klassiskt fel på bilar med SMG II. Lådan är inte nöjd när en dörr eller liknande inte är stängd. Ett fel som är relativt vanligt på tidigare årsmodeller är att magnetkontakterna som känner av om motorhuven är stängd kunnat glappa vilket i sin tur har gett fel signaler till SMG:n som då inte kunnat arbeta ostört med växlar som inte går i, safe mode osv som följd. Detta är någon form av säkerhets detalj som kanske inte blev helt lyckad. Men å andra sidan är det väl bra att inte köra med motorhuven öppen:-) M.V.H Dennis |
|
|
ok. det var ett perfekt svar på min fråga! Ska se hur den funkar nästa vecka då det nog är dags för affär. Ser sjukt mycket fram emot att köra M3 igen. va tvungen att sälja min när jag flyttade och har bara kört tråkiga bilar den senaste tiden. Denna bil är helt fullutrustad så jag vet att jag kommer bli nöjd. Mvh. Olof |
|
|
Tror du kommer bli supernöjd med den bilen , den är i bra skick och väl underhållen.. Henrik |
|
| har jag missat något, vilken bil är det? :) kanske hemligt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.