|
|
|
|---|---|
|
Försöker få ihop idéer till vinterpysslet och det lutar åt att bli lite mer effekt i min lilla oljebrännare i vinter.. Det jag undrar först och främst, var handlar man smidda stakar? Om jag svarvar ur mina kolvar i kompsänkande syfte, behöver jag då belägga dem igen, eller är de ens belagda från början? Det fanns ett inlägg här någonstans på forumet för ganska längesen, där någon hade en excelfil för att beräkna totaltryck i cylindern i förhållande till kompförhållande och laddtryck.. Vet nån vad/vem jag menar då? Är det sen någon som vet vad man kan använda för programvara för att mappa en diesel från -01 med VP44 pump, så vore det kanon! Diesel-räsern /Rickard | |
|
Gör inte någon kompsänkning, det är ju väldigt känsligt för startegenskaper på dieslar. Dessutom har dom ju (förutom äldre förkammardieslar typ 524td) en avancerad kolvtopp med förbränningsrum i som spridaren dumpar bränslet ner i för en snygg virvel. Inget man labbar med i första taget som hobbyskruvare om man säger så. VP44 är inte känd för att vara så hållbar som du kanske vet, utsätter man den för trim som t.ex. chip eller trimbox så belastas den mer och håller sämre. Jag hade satsat på så friflödande avgassystem som möjligt och en uppgraderad pump (som ger mer bränsle rent mekaniskt) och spridare. Och så kanske en stor kina-IC. Hör t.ex. med den här firman som är relativt billiga, renoverar och har Bosch testrigg för VP44: Länk Kan antagligen fixa uppgraderad pump och kanske även spridare åt dig. Mer än så ska man nog inte göra, förmodligen ger sig kolvarna före stakarna, så jag tror inte det är någon ide att byta stakar. Eftermarknadskolvar till diesel växer ju inte på träd direkt. Eftersom pumparna har en tendens att haverera så är det bättre att lägga pengarna där, det är den svaga punkten om du ska trimma. |
|
|
Jo jag vet om det med kolvtoppen osv, och den har diskuterats en del på andra forum. Men om man bearbetar radiella och axiella ytor procentuellt lika mkt så borde det inte störa förbränningen så mkt! Anledningen till sänkt komp är ju för att jag vill ha samma topptryck i cylindern som tidigare, fast med mer syre i helt enkelt. Kompet på denna ligger på 19.0:1, och laddar original 1.1 jämfört med tex 150hk som visserligen har commonrail, och laddar 1.4 original, med 17.0:1 i komp. Funderar istället på då att kanske leta reda på andra kolvar med lägre kompförhållande i från början. Tror du verkligen stakarna håller längre än kolvarna? Av vilken anledning då? Jag är rädd för att ett högt vridmoment på låga varv, som jag är ute efter, frestar stakarna ganska rejält! Pratade lite snabbt med dieselmeken (han som byggde bilsport-skodan och nån mer räcer) angående pumpen, och han menar att VP44 slits inte så farligt mekaniskt. Varför vet jag inte, men tydligen är det oftast elektroniken som ger upp först på dem. Jag har kört min nu drygt 13 tusen med KCR, och gasar friskt i stort sett varje dag! Men visst, en mekaniskt anpassad pump för effekten är ju det bästa! Har ej heller bytt turbo än trots att bilen rullat 26 snart, vilket verkar ovanligt. Kan det bero på täta oljebyten kanske. Däremot ligger en VNT20 på hyllan och väntar på montering! Avgassystemet blir helt friflödande, och IC blir ganska säkert en kinamodell. Tack för dina ideer, men som sagt, jag är nyfiken ang stakar vs kolvar.. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Dieselmeken borde väl veta vilket komp som funkar och om ett eventuellt kolvbyte är behövligt... ;) Mvh /Robban |
|
| eventuellt kolv/stakbyte skulle det vara... | |
|
Du kan ju skaffa en större toppackning istället så kompsänker du den. För att laborera med kolvarna som lekman i en diesel är till 99% bara till nackdel. Världens bästa dieselbyggare (banks) med många miljoner och dataprogram har haft stora problem med att få till ex insuget/kolvarna trots att dom har tävlat i 10 tals år och vet vad dom sysslar med. Och på en diesel gör det en stor skillnad om inte bränslet finfördelas tillräckligt. På tal om kompet så är jag nog övertygad att kolvarna/vevstaken håller. Du har ju trots allt bara 19kilo i komp. jämför det med 324/524:an som har 22.0:1 och klarar med lätthet 2bars laddtryck i 10 tusentalsmil utan att kolvarna/stakarna rasar. Livet börjar vid 3bar min bmw 324td hemsida Länk |
|
|
Byta toppackning gör man inte på en direktinsprutad diesel, det har jag fått lära mig! Då få man en del av den tidiga explosionen över hela kolven. Direktinsprutade dieslar är fruktanvärt tighta mellan kolvtopp och topplock för att hålla squisharean (tror det är så den heter) stängd! Ska man ändra komp så är det genom att äka volym i urtaget på kolven, ingen annanstans! På en förkammare som M21/M51 osv går det fint med tjockare packning. Men jag har nog beslutat för att testa att köra som det är, med orörd bottendel. Ska dock öppna tråget och undersöka hur omfattande det är att få dit en stödgördel. Sen kanske det blir andra vevlager från 150hk, som har släta lager utan spårurtag för oljan vilket ger lite större yta av oljefilm. Diesel-räsern /Rickard |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.