AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.188

Varför glapp i framhjulen på kvart-i tre-grepp?

Har varit under bilen och känt på styrlederna och tycker att dessa är väl slappa och det låter dessutom när vickar på ratten. Hissade även upp bilen nu och kände på dem... halv-tolv-greppet då var det helt normalt men när jag kände på kvart-i-tre-greppet så var det glapp på båda framhjulen...Ett litet "Klonk" tyckte jag mig höra också... ¨

Vad kan detta bero på ? Styrlederna är kass eller kan snäckan glappa?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

upptäckte samma sak på min nu i våras.
Hade lyft bilen på ena sidan och upptäckte glapp på höger sida.
Trodde då att jag hade glapp i styrleden.
Eftersom jag skulle besiktiga bilen så åkte jag till en verkstad för få den bytt.
Hela bilen lyftes och kontrollerades. Hittade endast glapp i "klapper staget" till krängningshämmaren.
På besiktningen så hittades det inte heller några glapp. Och då kontrollerade de framvagnen ordentligt! Misstänker att det kan vara styrsnäckan.
Märker inget när jag kör bilen.

//Håkan

Okej jag ska åka och besiktiga bilen imorgon...Ändrade det nu så slipper jag eventuellt åka på felsökning på verkstaden, bilen ska ju ändå besiktigas, så har jag tur så slipper jag felsökningstid/avgifter...

Men bytte du klapperstaget? Jag har ju lite vibbar i ratten nu om man säger så..För att vara mild:).

Nåja nåt är det iaf som glappar... Men frågan är om besiktningsgubbarna gör något åt det? Kanske kan man be han kika lite extra på det? Och få en 2a som man hjälpte han med att fixxa fram på protokollet..Nåja återkommer med mer info imorrn.
Btw...Styrsnäckan ska du ju kunna justera på något sätt vet jag. Rätt enkelt också... Men det kanske inte är ditt problem?
2.429
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Hej,

ja, jag bytte staget.
Hade lite oljud vid ojämnheter, vilket försvann efter bytet.
Staget kostade ca 200:- och bilen blev som ny!

Lycka till med besiktningen!

//H
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.