AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.366

Vad blir konsekvenserna om luftmassemätaren inte fungerar?

Bm
6
Bmwollee
Bmw 325 e36-91
Hejsan jag har en bmw 325 e36-91 och förmodligen funkar inte luftmassemätaren, Undrar bara om nån vet vad konsikvenserna blir av att den inte fungerar? Mvh olle
bu
49
buster_66
528iA -97
320i -88
bilen går i i ett nödårogramm. åk o felök så nollsställer dem och hoppas att lmm håller längre annars är det bara att byta! har du satt på ett öppet luftfilter?
Bm
6
Bmwollee
Bmw 325 e36-91
så det går alltså inte att köra utan llm ? nej det har jag inte köpte bilen nyligen och uppmärksammade inte att den var borttagen tyvärr! vad menar du med nödårogramm ?
to
112
tomb
BMW 318d F31
Har förre ägaren tagit bort lmm????
Låter ju idiotiskt.

nödårogramm = nödprogram (å sitter bredvid p på tangentbordet)

Först säger du "förmodligen funkar inte luftmassemätaren" sedan säger du att den är borttagen???

Har du en lmm eller inte?
Om den saknas bör du skaffa en ny, det kommer att bli skillnad.

Har du en lmm kan du kolla funktionen genom att lossa kabeln. Går bilen sämre då är lmm hel. Blir det ingen skillnad är förmodligen lmm trasig. Om lmm är trasig eller går bilen på ett nödprogram för att man ska kunna ta sig hem eller till verkstad. Men den går mycket sämre.

Om lmm saknas så antar jag att man får samma resultat som med en trasig.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Lite OT, men hur ska bilen reagerar när man lossar kablen?

Om bilen går ner i varv lite kvickt men fortsätter som vanligt sen, är lmm då ok eller kass?

//Bjersér

BMW - over 300 (s)miles/hour
Bm
6
Bmwollee
Bmw 325 e36-91
Jag formulerade mig lite fel, llm är ikvar men själva stickkontakten hade förra ägaren dragit ut. och nu när jag stoppar in den så går bilen konstigt den dör ibland när man kör och när jag kör utan går den som den ska göra, och ska snart besikta den tänkte bara om det blir några problem med avgasvärden osv när man besiktar den ?
Jag kan inte svara på hur avgasvärdena blir men bortsett från det så får du en betydligt trevligare bil om du stoppar i en hel lmm.
Bm
6
Bmwollee
Bmw 325 e36-91
Vad blir konsikvenserna av att den inte fungerar ? jag har bara kört ytters lite när den var i, för när inte kontakten är i stoppad så fungerar bilen klockrent men när jag stoppar i den så dör den ibland, om jag inte kör med den i stoppad tar motorn stryk då eller ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vanligtvis om inte LMM fungerar el. är urkopplad, styrs insprutningen direkt via värden från spjällägesgivaren. D.v.s den går miste om att mäta lufttäthet, lufttemp o.s.v. Bränslemängden blir mindre exakt, men det funkar som ett nödläge för att man skall kunna köra vidare med en trasig LMM. Möjligen påverkar det avgasvärdena också.
Bm
6
Bmwollee
Bmw 325 e36-91
Okej, men motormässigt tar den inte så mycket stryk om man kör på nödläge ? tänkte ska köra några mil imorgon på besiktning och känner inte för att kugga på att få fel avgasvärden nån som vet hur man kan fuska ? funkar det att tanka kanske 30% etanol?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.