|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Jag är på gång att beställa ett nytt avgassystem till bilen, från Eisenmann. Men jag undrar lite över hur pass mkt det låter, är skillnaden mellan "sport" och "race" väldigt stor? Sedan tror jag att en ovan slutdämpare gör sig snyggast på en touring. Skulle vara väldigt bra att se någon bild eller kanske ljudklipp om någon har ett sånt system på sin bil eller vet hur mkt bakspoilern måste moddas för att passa med den ovala slutdämparen. Mvh Björn | |
|
Funderar på samma sak, nämligen att sätta på ett Eisenmann system med fyra pipor. Var kan man köpa en difusser som passar detta system och M-paket (E92/E93)? //Jocke |
|
|
joafog: Diffusor till E92 finns hos Hamann. Pris 7980:- hos Carfasion :) Nästan gratis ;) ///Niklas "NIKEMAN" Johansson |
|
|
Har läst endel på forumet här om eisenmann och var ett musklick från att beställa igår =) Men fortfarande funderar jag över hur mkt bakspoilern måste bearbetas, måste man ta ur på diffusorn eller även ovanför ljuddämparen? Vore mkt tacksamt om någon har bild på detta. mvh Björn |
|
|
Björn, har du M-pkt? I så fall behöver du inte göra ett minsta dugg för att få plats med 2*76 Då passar det rakt av. Du ska dessutom välja RACE då sport nästan är lika samma som standard avgassystem i m-paketet. RACE och ett par 50 mils inkörning så låter det riktigt trevlit, som det borde gjort från början... Har ingen egen erfarenhet av bilar utan M-pkt men är kanonnöjd med mitt som är enligt ovan, 2*76 med RACE, dock utan soundrohr. Beställ hos Xerius-Racing (gjorde jag) eller Stylabilen. Niklas Fransosen |
|
|
Tackar för svaret, jag har inget m-paket så jag kanske får räkna med att ändra lite på bakspoilern då... Är väldigt tight som det är nu och med större utblås kommer det nog att ta i överkant om inte utblåsen på Eisenmanns ljuddämpare sitter längre ner mot backen än orginal. Har bestämt mig för ett Race nu =) Fransosen, du har ingen bild så jag kan se hur dubbla *76or ser ut? |
|
|
Björn, Jag ska se vad jag kan göra ang bilden på systemet. Vet att det funnits en bild här på forumet från en kväll på Brostugan i somras som Tozzy tagit men kan inte hitta den just nu. Kanske hinner jag knäppa en bild i kväll å lägga upp.... Niklas Fransosen |
|
|
Wendtan har några bilder på sin gamla 330 med 2x76mm Eisenmann i sin bilblogg, t.ex.: Länk Men han hade ju också M-Sport, du skulle väl vilja se en bild utan det. Jag tror inte att överkanten på rören är högre på Eisenmann än det är på original. |
|
|
Mm har sett den där bilden.. Men som sagt vore det bäst att se någon bil som inte har m-paket. Ser dock inte ut som att det behövs så mkt modifikation, får gå ut och mäta lite. tackar för svaren! |
|
| Bholmberg: Jag skickade ett powerpost till dig | |
| Igår beställde jag äntligen ett Eisenmann race, med cat-back rören och oval slutdämpare. 3 veckors lååång väntan! =D | |
| Är det någon som har extraktor grenrör tillsammans med eisenmann? Kollar på Ebay och det finns ju en uppsjö av headers till väldigt låga priser dessutom.. Är det kina-kvalité eller törs man köpa ett par? Antar att man får pyssla till det med lambdasonderna också.. | |
|
Skulle montera det ikväll..men klantig som jag är så har jag ingen ny packning för avgasflänsen.. Och fy fan för att få loss orginalsystemet! Hur sitter pinnbultarna fast i grenröret, alltså där man ska skruva avgassystemet? Mina var rostiga och dom gick sönder, så jag gängade om dom för att jag inte kom på hur fasen jag skulle få ut dom... Sen hur har ni gjort med soundrören, får ju inte plats med klämmor när rören sitter så nära varandra.. svetsa? Nu måste jag vänta till måndag för ny packning också, elelr kan man göra en engen av nåt bra matrial? / Björn |
|
|
Mina muttrar blev till pulver när jag försökte lossa dom (vittrat sönder), så jag tog gassvetsen och värmde tills dom lyste ordentligt och drog loss med en hylsa typ 5 storlekar för liten (!). Sedan monterade jag med nya packningar och nya rostfria muttrar. Jag hade iofs förberett mig för j-velskap så nya bultar var också inköpta men dom behövdes alltså inte. Soundröret monterades med klämmor, det var inga problem alls och passformen var suverän på alla delar. Jag är toknöjd. _________________ Tobias Andersson |
|
|
Ja, och ljudet det är ju alldeles..... alldeles underbart :) _________________ Tobias Andersson |
|
|
Okay så bultarna dras ut? Splines på dom eller? Förstår mig itne riktigt på hur dom sitter fast. Men jag hade hyfsat med matrial kvar på mina så jag gängade om dom igår =) Men skule vara bäst med nytt! Och inte finns det nån j**la butik som har öppet på allhelgona heller så jag får fan vänta med packnig... Hm jag får då inte platssss medklämma på soundrören, alltså där dom går ihop med bakre ljuddämparen.. Blir svetsen Trevlig allhelgona =) |
|
|
Monterat och klart! Vilken skillnad!! Det låter högt och vasst, lät en kompis köra och jag stog utanför, fy vilket skönt ljud! Men jag fick ett ganska kraftigt resonansljud vid 2000 rpm, nästan öronbedövande =P Monterade med rörklämmor men fick inte riktigt plats med en vid slutdämparen så får nog bli Tig-svetsen där. -- Eisenmann Race Exhaust |
|
|
Fick du bearbeta bakspoilern med tanke på att du inte har M-paketet? Går nämligen i tankarna på att köpa Eisenmann 2x76 mm men har endast Aerodynamikpaketet. Hur svårt var det att bearbeta den i så fall och hur gör man? |
|
|
Japp, jag fick ta ur spoilern. Hur enkelt som hellst, hängde upp systemet som det skulle sitta, do ligger det emot spoilern, sen ritade jag ut hur mkt jag ville ta bort. Använde mig av en Dremel med liten kapskiva, sen en slipskiva för att fina till kanterna. Bytte spoiler för en månad sedan, en verkstad gjorde jobbet och jag var väldigt noga med att be dom kapa ur som jag gjort för att det skulle passa. Fick man tillbaka bilen och vad har dom gjort..... JO kapat upp från mitten ca 1 cm och ut till kanten, skitfult och ljuddämparen ligger emot spoilern. Jag svor och skällde ut dom, sen blev det verkstaden och göra om allt på egen hand igen.. Så nu är det okej igen men itne lika bra som första gången. Kan fixa en bild om du vill se hur det blev =) -- Eisenmann Race Exhaust |
|
|
Idioter till personer det finns, vissa verkar inte bry sig över huvud taget vad man säger. Låter ju hyffsat enkelt att göra själv i alla fall. Fixa gärna en bild =) |
|
|
Om man bara kunde lägga upp bilden också .. PMa din mailadress så kan jag skicka. /Björn -- Eisenmann Race Exhaust |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.