AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.454

rostkant på skivor

Jo
11
Johan.G
M3-CAB -03
Hej!!

Har precis köpt en 740ia-95, är ny inom bmw så välkommnar gärna lite tips. tycker det hittils har varit en underbar bil, har haft en audi 80 och en golf 1 innan, så nu har man äntilgen hittat rätt...

Skulle få min skivor avsvarvade av en kompis för förra ägaren sa att de var lite skeva, men det gick tydligen inte få det bra när man plockade av dem och svarvade för när man fick på dem igen så var det bara värre.

Så köpte nya skivor för man vill ju inte ha vibrationer när man bromsar, och vibrationerna försvann direkt.

Men nu till min fråga, nu tar inte beläggen över hela skivan utan det blir en rost kan t på båda skivorna. Det var inte så på de gamla skivorna, har jag gjort nått knas när jag plockade dit de nya eller måste jag köpa nya belägg(beläggen svarvades också av men bara så de fick en ny yta för de var frächa)

Mvh Johan
ri
699
riku
740iA -97
Hej Johan jag har också en kant längst ut på skivan,tror att beläggen inte ska gå ända ut.Mina är monterade av BMW
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej och varmt välkommen in i ett bilmärke som prioriterar all glädje bakom ratten.

Jag förstår att du är van att skruva och gillar kanhända lite mek då och då?

BMW är ett bilmärke där 10.000-tals ing. Prof. Dr samt Prof. Dr. Dr. har ägnat åratal åt att just du skola kunna sitta bakom ratten och flina varje kilometer du kör. Därav det tyska uttrycket "Freude am Fahren". Trevlig åktur, enkelt översatt.

Det som sker i ditt fall med en bekant som skola svarva skivorna äro att dennes svarvutrustning icke äro försedd med tillräcklig precision såsom bromsskivorna som äro tillverkade för just din fina bil.

Vissa bilverkstäder haver en speciellt utvecklad svarv just för att svarva precisionstillverkade bromsskivor som slagit sig.

Det glädjer mig att du har bytt bromsskivor till helt nya skivor. Det som är rekommenderat är att samtidigt byta bromsbelägg. Firma Motor Nord i Sundsvall haver prima svensktillverkade bromsbelägg till BMW som jag själv använder och är jättenöjd med. Byt även slitagevarnaren samtidigt samt smörj gärna in hjulbultar mm med lite kopparpasta så blir det enklare att byta hjul när vintern kommer på.

Varmt lycka till och grattis till en trevlig bil.
Mvh
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vet man bara hur man skall göra för att svarva bromsskivor, går det att använda vilken svarv som helst!

Problemet är att chucken inte alltid är helt centrerad/rak.

Lösningen på problemet är att ta ett grovt (grövre än navhålet i bromsskivan) järn/stålrör, detta svarvar man av och låter sitta kvar i chucken

Den nu helt raka snittytan används som anläggningsyta mot bromsskivans nav och sedan spänner man upp dobben i centrumhålet (är dobben för smal kan man använda en plan plåtbit med ett hål i mitten som mellanlägg mellan skiva och dobb.

Skarpt skär och sedan är det bara att använda automatmatningen...

Detta ger 100% raka bromsskivor om det inte är smuts/rost på navet av bromsskivan, men är lite pyssligt...

Jag tycker det är lite onödigt att byta ut slitagevarnare som inte är "utlösta", bara att försiktigt plocka över dem från gamla till de nya beläggen... (då slipper man dessutom att dela kontaktstyckena för elledningen, vilket riskerar att leda till otät koppling med korrosion som följd...)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
11
Johan.G
M3-CAB -03
jodå van å skruva är man ju, när man har åkt skit bil så behövs det ju ganska ofta. Då var det väll inte så underhållande man ville ju bara få de att gå.

Men nu är det ju roligare när man har lite bättre bil!!
Men varför denna rostkant, är det belläggen som är dåliga eller oket som inte fungerar som det ska?? Har aldrig varit med om det tidigare, är ju tråkigt med en rost kant på nya och fina skivor. Tyckte som sagt att mina bromsbelägg inte var speciellt slitna.

Skivorna som han svarvade felade på nån hundradels millimeter när han kollade efter svarvningen men likväl var de skeva när jag satte på dem.
Dina beläggs yta är ju formade efter skivorna som dom var före svarvning.
Ny belägg, plana av beläggen eller bromsa mera :-)
Jo
11
Johan.G
M3-CAB -03
ok, men får väll ta å inhandla nya belägg då verkar det som.

För beläggen är nämligen avplanade, gjordes samtidigt som svarning av skivorna, och körde bara 1 dag med skivorna efter svarvning, sen bytte jag till nya, men beläggen kanske han ändra form ändå
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Problemet med Svea Rike äro att alla skola skruva med allt. Det äro mycket enklare att proffs går till proffs. Det äro icke speciellt kostsamt heller. MotorNords belägg äro kostnadsgynnsamma. Tiden i en svarv skola också betalas utav någon.

I Tyskland våra kära bilars hem, Vaterland, där äro det en stolthet att sköta om sin pärla och sedan njuta utav den i små utflykter.

Till nya skivor hör nya belägg. Du kan däremot i förebyggande syfte spraya lite rapsolja runt och på oken. Det gör att de inte korroderar fast lika lätt.

Gamla belägg som nyttjas på en ny skiva gör att skivan deformeras utefter hur de gamla beläggen ser ut om det bromsas hårt och blir tillräckligt varmt.

Kör och njut, det äro du värd med en sådan fin bil du haver.

Pengar kan sparas på andra vis om det nu är det det hänger på.

Mvh
Asken
Jo
11
Johan.G
M3-CAB -03
ok, nej pengar är inte problemet, bilen går i första hand.
Handlar ju inte om så många hundralappar med belägg. Men trodde attt de gammla beläggen efter svarvning skulle vara fräscha men hade visst fel. SÅ nu blir de väll å beställa nya!!

Eller är det redan försent?? Har bara kört i 3 veckor snart med nya skivorna.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror inte att beläggen blivit förstörda!

Om skivorna är skeva, är de fortfarande "plana"...

Kör du några mil med beläggen, kommer alla ev. små ojämnheter att slipas ner med nya skivor!

Angående rostkanten längst ut (några mm), så kommer den att vara där oavsett vilka belägg du köper - bromsarna är konstruerade så att beläggen lämnar en liten kant längst ut och längst in på skivan...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du har ju inte gjort något som inte varit korrekt, du har frågat de som kan på forumet, de haver svarat och vi alla haver delat med oss och lärt varandra.

Skivorna klarar sig utmärkt om du inte kör banracing med bilen tills dess nya belägg anländer.

Du har inte köpt vilken skrothög som helst då du valde en 740, du haver valt en automobil såsom man kunna färdas underbart uti. Att förstå sådant tog migsjälv ett par månader då jag köpte min första BMW för många år sedan.

Om du vill köpa nya belägg eller svarva om de du har det avgör du själv, enbart du vet vad som är bäst för din bil.

Du får köpa en gammal risig enkel BMW och renovera till bra skick så har du något att pillra med:)

Mvh
Asken

Jo
11
Johan.G
M3-CAB -03
tackar för svaren, nu har jag lite mer kött på benen.
blir nog att köpa nya belägg då rostkanten på skivorna är olika stor på båda sidor 5mm på höger och 10mm på vänster.

Jo
11
Johan.G
M3-CAB -03
var visst 15mm och 10mm när jag tittade lite närmare:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.