AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.962

m3:a -98a byte av bromsskiva + belägg

Hej!
Har sökt igenom en hel del om vad man skall köra med men kommer inte fram till nått som passar mig.Pratar om framskivorna + belägg. Bytte precis vänster ok fram och trodde det skulle bli bra, men icke, vibrationerna var kvar så skivan är sned/vind. Vill ha samma eller bättre bromsverkan som orginal, jag kör bara på gata inget på bana.Och de uppsättningar jag hittar blir så dyrt.

De 2 olika varianterna jag kollat på är dessa.
Racing bromsskivor zimmerman ca 2500:-/st.
Ebc greenstuff belägg ca 850:-/st

2a varianten är:
Mekonomens bremboskivor ca 1100 /st
Mintex belägg ca 500:- /st eller ATE belägg ca 1100 st

Har haft lite otur med bilen så jag har lagt ut mycket pengar på kort tid därför skulle jag vilja höra med er om en billig lösning för mig. Skulle helst välja variant 1 men den kostar mer =/ Eller om ni har nån annan billig lösning.

mvh
//Tommy
pg_ice
jag kör med Slitsade Skivor från GE Motorsport och Ferodo Belägg.
Länk

Skivorna verkar hållla bra då slitsarna fortfarande är kvar efter ett halvår.
dom förra skivorna(Brembo) tog slut på mindre än ett år
då var skivorna fram så nedslitna så att slitsbanan var borta ;) (bromsbeläggen var inte slut så det var inte det som var problemet)
Även jag kör med samma uppsättning som pg_ice och är faktiskt riktigt nöjd.. tog ett tag innan man "kört in" dom men nu fungerar dom bra! Har även bytt bak..
pg_ice
Ringwing: en fråga
var ditt belägg fram snett när du satte dit det?
jag trodde jag hade satt dit det fel först då bara halva anläggningsytan på belägget låg emot skivan.

det tog ju nån vecka innan man fick full bromsberkan då man hade slitit ner belägget så det låg jämt mot skivan :)

pg_ice
bromsberkan=bromsverkan :)
pg_ice
bild på hur gamla skivorna såg ut efter 1 års "normal" körning
Länk

bild på nya skivorna och beläggen
Länk
pg_ice det du hittade var ju kanonbra pris på TACK! Iofs behöver jag bara byta skivor fram., men för det priset 4 skivor + belägg är det inte mycket att tveka på. Hoppas att det är samma bett i grejerna som det är i orignal bromsarna. ÄR det så att de är likvärdiga med orginal pg_ice ?

Glömde nämna detta i mitt förra inlägg. Det är inte flytande alucentrum eller vad det kallas på dessa va pg_ice ? Har för mig att jag läst att det är det på 3.2ornas framskivor orginal. Så hoppas dessa inte blir mycket tyngre.
pg_ice
tyvärr så har jag inget att jämföra med då det satt Ferodo Belägg och slitsade skivor på när jag köpte bilen.

du ser ju hur skivan ser ut ;)
hårdare belägg så slits skivan istället,det är sånt man får offra för bättre bett.

att låsa upp framdäcken är inga problem
det är nästan så det låser upp lite för lätt ibland men man vänjer sig.
pg_ice
ingen aning vad som skiljer 3.2ornas skivor
ring och fråga GE Motorsport då dom borde ha koll.
Haha alltså klart tillräcklig bromsverkan för vanligt gatbruk =).

Såg att det priset gällde BMW M3 E36 91-97
undrans om det blir dyrare om man har en 98a eller är det så att skivorna är mindre än 3.2ans orginal, nån som vet ?
pg_ice: mina belägg fram blev inte sneda.. var så precis jag fick dit dom överhuvudtaget så de kan omöjligt ha varit sneda :)

gibb: Jag körde med originalbromsarna innan, vet inte hur mycket det sklijer mellan 3,0 och 3,2ans bromsar plus att mina original var lite slitna men jag fick då mycket bättre bett i bromsarna! Fast största skillnaden är ju att när originalgrejerna blev för varma för mig så tappade jag i princip all bromsverkan.. och det händer aldrig nu på samma sätt :)
pg_ice
Du kan komma in i en kurva under inbromsning och fundera på varför bilen inte vill svänga in.
då kör du med upplåsta framdäck ;)

så man får ta det lite försiktigare med bromspedalen
upplåsta? ingen abs? :)
pg_ice
ändrar det till halvt upplåsta däck :)
det tar ju ett tag innan absen aktiveras.

Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Jag kan varmt rekomendera Performance Friction bromsskivor i kombination med Carbotech bromsbelägg!

Körde tidigare på med orginal 3,2 skivor i kombination med Ferodo belägg, funkar bra till inspirerande gatukörning men funkar sådär under bankörning.
Problemet med Ferodo beläggen att dom har en tendens att leda förmycket värme in i bromsskivan och resultatet av det blir nedsatt bromsverkan, skeva skivor samt att belägget slutligen smetar ut sig på skivan.

Kanske inget budget alternativ men ett extremt bra alternativ!

Länk

In God we trust, All others pay cash///
Verkar vara samma dimensioner på belägg +skivor + ok, men jag skall ringa och höra med dem. Det ser iaf ut som att jag skulle kunna använda eran konfiguration.Stort tack!!!!!!!
pg_ice
"Problemet med Ferodo beläggen att dom har en tendens att leda förmycket värme in i bromsskivan"

skitsnack
har du svart på vitt på det?

möjligen på original skivorna

varför kör man slitsade skivor?
jag trodde det var för att få bättre kylning :)?
Visa användare
1.274
1BJÖRN
X5 -07 Sportpaket samt Aerodynamikpaket
Porsche GT3
Pg_ice

Taggarna utåt som vanligt!

Egen erfarenhet samt att du kan ringa Per Stacke på Pean sweden så får du samma svar av honom. Han kan säker få fram något svart på vitt till dig.

In God we trust, All others pay cash///
Visa användare
1.556
mixim
325 Coupé -94
Ok grabbar, ni som har bytat till GE Motorsport grejerna, hur är det med rost på skivan? Är den behandlad med något? Är det Ferodo's DS man får, DS2500? eller vanliga gatuserien?

Bilder på skivorna såhär under en vinter ?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.