AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.259

4hp22 växlings problem

ch
10
chondro
E46 320i touring
Har sökt och inte hittat någon lösning på mitt problem, försöker därför höra mig för om någon kan ha någon annan vinkel på mitt problem.

Lådan är en 4hp22 och har ca 25 000 mil bakom sig. sitter i en 320 e30 89, men det är vad jag förstått samma låda i både 5serien och 7serien, eller?

=======================================================
Problemet är följande.

# När bilen är kall och jag kör iväg vill inte lådan lägga i växel 2.

# Först när jag varvar ungefär 5500-6000 lägger lådan i växel 2. Sommar som vinter bör tilläggas.

# När bilen+lådan sedan är varm växlar den hur fint som helst, jag har även kollat att lamellerna är ok och den slirar ingenting.

Det jag gjort för att försöka avhjälpa problemet är.

* Bytt olja+filter i lådan, samt även oljan en andra gång.

* Provat att stå på tomgång längre än 3 minuter, vilket bör räcka för att kallstartsprogrammet skall "kopplas ur". (om det finns på min modell)

* Jag har även stått mer än 3 minuter med drivern i (för att värma upp lådan).

* Provat att köra på låga varv ca 2-3000 på ettans växel över 5 minuter utan att lådan vill växla, dock växlar den till 2:an vid lägre varv än 5-6000 om jag gjort detta.

Har någon någon trevlig eller otrevlig lösning på mitt problem eller är det en ny låda jag skall leta efter? eller kan det vara något fel med bilens dator, alltså inställningarna för kallstartsprogrammet etc..?

För att sumera: vid kall bil måste jag upp i 5-6000varv för att lådan skall växla, Kör jag ca 5-10min (på ettan) växlar den vid ca 4000varv.

När lådan väl växlat en första gång till 2:an växlar den sedan fint oavsett om den är kall eller varm.

hjälp

Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag antar att du redan har du kollat oljenivån med genomvarm låda i P eller N på tomgång?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det låter som nåt/nån ventil fastnar när lådan kallnar, nåt hydrauliskt??

molle325 Länk hittar nog denna tråd snart.

Mvh
ch
10
chondro
E46 320i touring
japp, oljan har jag kollat och kört igenom växlarna så den är ok.

ja det är ju en bra ide ang någon ventil som kärvar innan den blivit varm.. skall kolla upp det närmare.

är det någon som har någon skiss etc på hur lådan är uppbyggd, kanske kan man se där om det finns någon ventil etc som kärvar eller är sliten

//

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Hur har det gått?

Mvh
ch
10
chondro
E46 320i touring
Jag har fått reda på att det är någonting som kallas på engelska/amerikanska för "Governer", och är det fel på den eller att den är skitig? så uppstår följande symptom.

I knew the gearbox was on it's way - the classic symptom of the 4HP22 failing is 'hanging in first gear when cold'. That means that the governor is getting clogged with debris from a clutch

taget från.
Länk

Jag har varit i kontakt med BMW och hört mig för men de vet inte vad "governer" är för något, inte heller deras meckar hade någon aning!!

Antagligen kallas delen för något annat här på våra breddgrader!

Om någon vet vad "governer" är för något på svenska eller hur man byter den skulle jag vara enormt tacksam. Annars blir det till och byta låda :(

Governer är alltså ej att förknippa med Arnold :)

//
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Kolla hur många stift du har i kontakten. Jag misstänker att du bara har 2 stift (=mekanisk-hydraulisk 4HP22) eftersom det felet du beskirver är vanligt på dessa lådor.

När en sån låda ska växla bestäms av en centrifugalregulator (governor) som sitter bak i lådan på utgående axel. Slarv med oljebyte gör att partiklar från lamellbeläggen sätter sig i regulatorhusets ventil som kärvar när lådan är kall (oljan är tjock) och lådan kan inte växla upp förrän lådan blir varm (oljan blir tunnare).

Det är vanligt att detta problem uppkommer en kort tid efter ett (för sent) oljebyte. Den nya oljans detergenter löser upp gammalt slam som åker iväg med nya oljan och sätter sig i regulaturhuset.

BMW kan inte hjälpa dig. En automatlådeverkstad kan dock prova att ta loss och rengöra regulatorhuset. Om det inte hjälper måste den bytas.

molle
ch
10
chondro
E46 320i touring
Tackar och bockar för det svaret molle325, nu vet jag vad det är, och skall kolla upp detta snarast.

Irriterande när tidigare ägare int skött om bilen, men nu är jag med i matchen iaf :)

//chondro
ch
10
chondro
E46 320i touring
Hittar inte riktigt.

Bild från lådans alla delar från realoem!

Länk

Är det nummer 17 på nedanstående bild som jag skall rengöra?

Länk

Kan du molle325, eller någon annan?
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Nej nummer 1 Länk

Har du demonterat lådan?

molle
ch
10
chondro
E46 320i touring
Tack för snabbt svar!

Har dessvärre inte haft tid ännu med lådan, har dock varit i kontakt med en verkstad som specialicerat sig på lådor. De menade att det inte var någon större operation att göra det jag behövde göra, mest lossa lite delar och sedan göra rent och smälla ihop allt, vilket lät trevligt.

Jag återkommer om hur det gick om jag inte stöter på mer problem!

ch
10
chondro
E46 320i touring
Fick en pt-cruiser med taskigt komp att leka med, så låd problemet har legat på is ett tag. Det var för övrigt en mindre rolig bil att skruva i, då allt var riktigt riktigt trång. Visade sig att alu-toppen var skev.....aldrig mer skruva pt!

Men har iaf tagit mig an lådan och rivit ner den, och som du säger molle att det var mycket skit i centrifugalregulator, vilket gjorde att "cylindern" gick trögt. Gjorde rent hela kalaset med förtunning för att få det ordentligt rent. Bytte även packningarna på utgående axel, de 3 packningarna som sitter "inne" i centrifugalregulatorn.

Bilen växlar extremt mjukt och fint och uppför sig som en automatlåda skall göra. Samt att bilen för övrigt känns piggare.

Mycket stort tack för hjälpen molle, hade inte klarat det utan ditt tips :)
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Bra jobbat. Tidiga 4HP22 var de sista hydraul-mekaniska lådorna från ZF. Faktiskt kul att jobba med de gamla hydraul-mekaniska lådorna när man slipper all el och elektronik vid felsök och meckande.

molle
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.