AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.700

Dags att byta bromsbeläggrn fram, BMW, Meca eller Mekonomen?

Ow
113
Owjan
320d (F30) -2012
Hej!
Det är dags att byta bromsbeläggen fram på X3-04 3,0. Min fundering är; kan man lita på Meca eller Mekonomen? Eller är det bara bmw verkstad som gäller? Eller någon annan verkstad? Jag bor i Uppsala så tacksam för tips och förslag på verkstäder i närheten.

Owjan
BMW´s bromsbelägg är inte på nåt sätt överlägsna så du kan lika gärna köpa bromsar på MECA eller Mekonomen. Vad det gäller bytet av bromsarna så är det ett simpelt jobb som vilken verkstad som helst fixar.
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Jag säger som jag alltid brukar, håll dig till orginal. har för mig att prisskillnaden mellan Mekonomen o BMW är marginell. Många tittar oftast på priset, det gör inte jag, orginal är orginal. Själv åker jag mycket i alpländerna o då vill jag kunna lita på det som får stopp på kärran.
( nu kommer säkert många att ha synpunkter men jag säger som jag brukar säga "och")

NoFear, kör med insidan.`oo00oo´
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst kan du köpa belägg hos Mekonomen el liknande, MEN se till att du får samma kvalitet/tillverkare som BMW använder! Räkna inte heller med att tjäna några stora slantar på att inte köpa dem hos BMW!

Mintex levererar t ex bromsbelägg till de flesta BMW-modeller och märks som BMW-originaldel och säljs hos BMW i "BMW-förpackningar". Samma belägg kan köpas under ursprungsnamnet "Mintex" hos t ex Mekonomen.

Tyvärr kostar Mintexbeläggen i princip lika mycket hos Mekonomen, som hos BMW....har du dessutom lite rabatt via BMW-Club-Schweden, är det troligt att det blir billigare hos BMW-handlaren!

Själv har jag lika långt till Mekonomen som till BMW och köper de flesta reservdelarna hos min BMW-handlare, då vet jag att det är rätt prylar från början och jag gynnar gärna en handlare som jag har en bra och fungerande affärsrelation till!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
OK, rätta mig nu om jag har fel, men görs inte originalbeläggen till BMW av Textar?
Mintex är väl snarare ett billigare alternativ hos t.ex. Mekonomen.
Exempel:
E36 belägg fram: ATE 697:-, Mintex 615:-
E36 belägg bak: ATE 682:-, Mintex 384:-

/Magnus
Bostongrün: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Mintex brukade vara hälften så dyra som Textar/Jurid (originalmonterat) hos Mekonomen som sålt både Mintex o Textar och då Mintex som lågprisalternativ åtminstone för några år sedan. Notera att jag blev förvånad att de visar Mintexbelägg som originaldel i TV reklamen men iofs är ju alla delar om de är tillverkade efter bilfabrikantes specar.
Men häromdan var det ATE belägg istället på TV.
Mintex har jag inte sett fabriksmonterat däremot Textar o Jurid på mina BMW och på dessa är ju prisskillnaden i princip lika mot när dom ligger i BMW kartong.
Mintex är väl svenska belägg skulle dom leverera till de stora tyska biltillverkarna BMW/MB AUDI nja ?? kanske det.
När jag gjorde inspektion 2 på 528an och blev tvungen att byta belägg bak på för att den skulle vara perfekt vid leveransen så fanns det bara Mintex på mekonomen att tillgå tror de kostade 250 kr eller nått sånt.
Men nu är dom lika dyra som Textar var då för 4 år sedan.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sorry, Textar skulle det vara, Mintex levererar INTE till BMW vad jag vet!

Skyller på att jag inte vaknat riktigt ännu så här på "morgonkvisten" en Lördag.... ;o))

Stod för övrigt Textar på "originalbromsbeläggen" för bakbromsarna till Mercedesen som jag köpte hos MB-handlaren förr-förra veckan...

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMW köpta med CS-rabatt alternativt MotorNord i Sundsvall. De senare haver prima svensktillverkade bromsbelägg enligt högsta SIS-norm och jag har precis monterat de senare för att testköra. 100 mil och dammnivån äro mycket låg.

Vilken verkstad du väljer äro en smaksak. Det viktigaste är kvalitet samt att de har erfarenhet ifrån bilmärket så du inte behöber betala deras inlärning...

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Lite information: Länk är de som haver ett flertal märken. Genom att nyttja Motornord i de fallen man haver en BMW så kommer bromsbeläggen ifrån TMD Friction stod det i deras katalog. Dessutom äro priserna förnämliga.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.