AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
3.144

Tappat kopplingen på en E3

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Har haft min 2500 garagerad i 2 veckor. Var och skulle starta och köra en runda idag, då märkte jag att kopplingspedalen var helt slapp. Ingen olja under bilen och inga oljud när jag startade bilen. Vad kan det vara? Bromspedalen var stum och fin, vet inte om de har samma cylinder?
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Kan det ha betydelse att den stått i lätt uppförslut?
Sa
519
Salesman
330e Touring -21
325 E90 -05
2002-71

Porsche 993 -94
Hej!

Läker den inte vid slavcylindern läker den i huvudcylindern, den sitter på torpeden . Bara byta alt packa om och åka vidare!

/Mats H
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
Det är olika cylindrar till kopplingen och bromsarna.
Däremot är det samma vätskebehållare. Halvvägs ner i behållaren är den delad i två utrymmen som försörjer var sin krets av bromssystemet.

Från behållaren går det två slangar rakt ner och in i huvudbromscylinderns två kretsar.
Kopplingscylindern får sin vätska från ett uttag på halva behållarens höjd riktat rakt bakåt.
Har du vätska i behållaren ovanför uttaget till kopplingen har du inget läckage i kopplingscylindern. Står vätskenivån precis i nederkanten av röret till bromscylindern så är det troligt att du har läckage någonstans i kopplingskretsen.

Fyll i så fall på bromsvätska och lufta kopplingen för att se om vätskenivån sjunker när du kopplat ur några gånger. Läcker det i huvudkopplingscylindern så rinner bromsvätskan in i bilen och ner på golvet. Det är enkelt att byta packningar i huvudkopplingscylindern.

Per L
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tack Per! Du är E3'ornas Hasso :)
Ska kolla nästa gång jag är där. Jag kunde inte se något läckage under bilen och den fungerade utomordentligt bra när jag körde in bilen i garaget. Skumt.
Pe
2.342
Per L
Jo, man har ju varit inne och skruvat på de flesta ställen i en E3:a under drygt 29 år och 58.000 mil i -72:an (och ytterligare några tusen mil i -74:an).

Det är nog bara klockan jag inte behövt gett mig in och skruva i hittills!

Per L
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ok, nu är det vår, E3'an framtagen. Tänkte ta tag i kopplingsproblemet, som tyvärr inte löst sig automagiskt över vintern ;)
Kollade nivån i behållaren, och den är alldeles för låg. Vad ska jag ha för olja? Den som är i nu är blå, vilket jag finner lite märkligt...
Pe
2.342
Per L
Köp bromsvätska på närmaste ställe som för sådan. Alla vätskor för moderna bilar passar. Jag köper min på BILTEMA.

Passa också på att byta olja i hela systemet när du ändå håller på. Det är lätt (om inte luftskruvarna är fastrostade). Bromsvätska suger lätt åt sig fukt vilket dels kan skada bromsdetaljer (rost) och dels så kan du få bromsbortfall (ångblåsor) om du bromsar hårt och länge. Minst vart annat år behöver man byta bromsvätska.

Per L

PS! Lyft på mattorna vid förarplatsen och titta om du har bromsvätska på golvet eller om det har sugits upp av mattorna. Läcker huvudkopplingscylindern är det på golvet läckaget hamnar. Inte bra för lacken förstörs och det börjar rosta i så fall.

Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Tack för tipset!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Så, olja påfylld, koppling luftad! Nu är det bara lack och besiktning kvar!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.