|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 750iA, E38, 1995, 217xx mil som har funkat som en klocka, tills nu. När jag åker väldigt lugnt så går bilen hur bra som helst, inga konstigheter alls. Men när jag gasar på och framförallt på 1ans och 2ans växel så känns det som om bilen "slirar" och sen vips så står det "getriebenotprogramm" (failsafe eller nödprogram på svenska) och så vill den bara gå på 4an växel. Stänger man av bilen så funkar den hur bra som helst igen, tills man gasar på någon av växlarnaoch det börjar om igen. Gasar man där-i-mot på på någon av de högre växlarna så går den hur bra som helst, gör kickdown som den ska och är som vanligt, om än kanske en aning ryckigare än förut. Det sitter ju bmws automatlåda 5HP30 i den och jag tänkte kolla om någon vet vad det kan vara för fel? Vad kan jag om möjligt göra själv för att se vad det kan vara för fel? (kolla färg/lukt på oljan i lådan tex?) och om det kan vara farligt att fortsätta köra med den tills vidare? Och sedan även hur mycket ni tror det kan kosta att fixa? Snackar vi 5tusen eller 35tusen? Även tips på någon bra och kompetent verkstad som fixar automatlådor i närheten av dalarna är av intresse (svartjobbare är ett plus ;) /Johan | |
| Dom klassiska plastkulorna? | |
|
Mjo tänkte på det jag med, men stämmer symptomen överens med detta fel? Kan väll tilläggas att min blyfot väger ett x antal kilo att och låda/motor har fått jobba en del på sistonde /Johan |
|
|
A-kopplingen slirar. Två möjliga orsaker Drivkoppling A slut. Lådan måste demonteras och vid det miltalet blir det totalrenovering med utbyteslåda. 25000-30000 kr komplett inkl arbete på lådverkstad. Budgetalternativet är ca 10000 kr i materialkostnad för en "gris i säcken" på skroten med byte själv. Pytteliten chans att hydraultrycket fram till koppling A lågt pga fel i ventilhuset men i 9 fall av 10 är det dessvärre kopplingen själv inte minst på bilar med blyfotade förare och höga mil. Åk till en lådverkstad så kollar dom snabbt kopplingen. Lådan går i nödprogram då lådan slirar "för mkt". Kör inte om det slirar, oljan bränns (oxiderar) redan efter några mil av värmen och slammar igen både låda och oljekyl. molle |
|
|
Okej då åker jag till en lådverkstad pronto på måndag då och ber dem kolla kopplingen, främst A-kopplingen. Fråga är nu bara var jag kan hitta en sån någon stans i soliga dalarna eller i närheten? Det ska även tilläggas att det kommer en liten del missljud från lådan, framförallt när den är kall eller "slirar" /Johan |
|
|
Hur gick det? molle |
|
|
En låda från skroten som gått 16.000 mil för 10.000kr, Och på bmw tog de 5000kr för bytet komplett, så väntar bara på att köra in den på bmw och byta nu :) /Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.