AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
902

Elhissen "går fel väg" E36 coupe

Har två problem med elhissen på förardörren.

För det första, om jag trycker "ruta upp" åker rutan ner och vice versa. Har haft loss knappen och dörrsidan men ser inga hemmakopplingar osv. Den går alltså bakofram.

Sen ska rutan åka ner två centimeter när jag öppnar dörren och upp igen när dörren är stängd. Det fungerar inte heller på förarsidan.
Har ohm-mätat switchen i låskistan i B-stolpen, den fungerar. Jag verkar även ha samma spänning över kontakten som jag har på passagerarsidan där det fungerar.
Provade även kortsluta "förbi" kontakten, alltså direkt i B-stolpen, men det blev ingen skillnad (ifall microswitchen inte blivit påverkad av nån anledning). Ska ut och prova skifta plats på själva elhiss-knapparna och se om det blir nån skillnad...

Nu har jag slut idéer, någon som vet mer om detta!
Har provat skifta elhiss-knappar nu, men det blev ingen skillnad. Alltså inget fel i knapparna.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kan det vara så att kablarna till själva elhissmotorn är förväxlade?
Har felet kommit plötsligt och utan att något rörts i elhisseriet, eller kan det ha samband med något ingrepp/reparation?
Eftersom allt kablage i dörrsidan och till knappen i kupén är original (inga synliga ingrepp) så tror jag inte att det är skiftat någonstans. Bilen har jag just köpt och säljaren sa att det var nåt strul med elhissarna.

Skulle vara bra med ett elschema för elhissarna för att mäta upp det som nu går att mäta upp.
Ha
280
Hapsuno
E36 323 Ci -96
Tja,

Kanske är elhissknapparna fel placerade? Kanske hjälper att bara vända på knapparna?

På cab och coupe modellerna ska rutona åka ner/upp vid dörröpnning/stängning..

Gör de inte det, så kan det räcka med att spruta WD-spray (smörjning) på dörrens lås.. Alltså inte på dörrhandtaget, utan låset i dörrens kant..
Detta har jag gjort på två 1994 e36or, cab och coupe.

Sen så har jag även löst detta på en 1996 e36 coupe. Men då fick jag byta dörrnäsan i t-stolpen, alltså inte dörrens lås som jag gjorde på de andra 2 e36orna. Detta för att switchen finns i dörrnäsan och inte dörrlåset.
Jag uppskattar all hjälp, men om du läser igenom mina inlägg Hapsuno så ser du att jag redan provat skifta hissknapparna utan framgång. Samt att själva microswitchen i B-stolpen är hel (har ohm-mätat den) och det finns även spänning fram till den microswitchen.
Upptäckte nåt nytt som kanske gör det lite lättare att förstå vart felet sitter. När rutan är nästan längst ner och jag öppnar dörren går fönstret upp 2cm till när jag öppnar dörren och ner 2cm när jag stänger dörren.

Alltså går ALLT bak-o-fram.

Rutan går ner när jag trycker upp och den gör sin lilla 2cm förflyttning uppåt när jag öppnar dörren om rutan är nästan längst ner och ner igen när jag stänger dörren.

Vad kan göra att det blir så?
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kan mekanismen ha blivit monterad bakfram? Nån som råkat skifta motorerna i höger och vänster dörr?
Vet du om nån har mekat med elhissarna?
Det första jag tänker är också att något rent mekaniskt är monterat "bakofram". Vet inte exakt hur mekanismen fungerar, har mest funderat rent elektriskt tidigare.

Någon har varit i dörren och mekat förut, det vet jag, men vad de gjort vet jag inte.

Höger dörr fungerar normalt, det här är alltså bara på förardörren det är bakofram.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kan nån ha bytt elhissmotorn i förardörren och råkat få dit en 'högerdörrsmotor'?
Jag måste nog ta upp dörrsidan och kolla om jag kan se vad som är galet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.