AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.720

Stöldgods eller bara galen i BMW-delar...

ye
78
yerixon
X1 18d xDrive Sportline -14
Kolla länkar nedan:

Länk

Länk

Länk

Han måste ha många M-bilar och inte vara nöjd med ratten. Dessa annonser brukar ligga ute med jämna mellanrum. Rattar och xenonljus och navi. Jag tipsade polisen om att kolla upp det här spåret för ett par månader sedan, har inte hört något sen dess. Men dom tackade för tipset i alla fall.

Tycker att flera skulle "mailbomba" polisen med detta tips så kanske vi BMW-ägare får ha våra grejor ifred i fortsättningen.

(Obs att rubriken är ironisk...)
& hur vet du att personen inte jobbar på en bildemontering t.ex?
ye
78
yerixon
GE:

Det vet jag inte men det tycker jag inte verkar sannolikt. Motfråga: hur vet du att han gör det? Tycker du det verkar sannolikt så visst...

Jag tycker inte det verkar sannolikt pga att:

1. Antalet stölder av BMW-delar i Södermanland är ett känt problem som har ökat under 2008. I alla fall om man ska tro lokaltidningarna och polisen.

2. Det måste totalkraschas en jäkla massa M3, M5, M6 runt om i landet med tanke på hur ofta hans annonser finns ute. Och alla de bilarna hamnar på just den demonteringen han jobbar...En snabb sökning på www.bildelsbasen.se/ visar på att det inte finns värst många nya M-bilar för demontering i Södermanland/Östergötland.

3. Varför säljer han då inte "vanliga" delar som t ex grill, bakskärm, vita blinkers eller liknande? Varför bara stöldbegärliga delar?

Jag har ingen aning om vad personen ifråga sysslar med och tydligen inte du heller... Personligen tycker jag det känns som en dålig idé att hänga ut någon när man bara gissar.
ye
78
yerixon
Det har väl funnits värre trådar än den här?

Sen är det ingen som vet vem personen är eftersom telenumret är oregistrerat + att han verkar bo på två orter. Så hur kan man hänga ut en anonym människa?

Vad tycker du att det verkar som han sysslar med när du ser annonserna?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Man kan ju inte döma någon utan bevis, men jag håller med om att det finns en del misstänkligheter.

*MVH ingen

*P.g.a rattbyte + att det säljes en massa eftertraktade delar till andra modeller.

*Anonymt nummer och sparsmakad namninfo.

*Ekparketten känns malplacerad på en bildemontering...

Jaja, så länge folk köper så finns det en marknad. Marknaden finns för att det krockas för få M-bilar och ingen vill köpa nytt.

NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Det är inte stöldgods pris.

En E60 "M" ratt kostar drygt 1700-1900:- på skroten (Halva nypris)

st
3.460
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Jag undrar hur många som fått ratten stulen?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag har sett exempel på ihopstjälning av delar till krockade bilar så man blir alldeles mållös. I Västerås stod en Volvo på Scandicparkeringen med stulen airbag samt ena fjäderbenet! Hjulet hade man ställt löst i hjulhuset...
Säkert finns det dom som blir av med ratten, men man förundras över risktagandet kontra vinst. Jag tror att det finns drogberoende involverat vid stölder till dessa småbelopp.
Återigen, det är ju inte klargjort om just detta är oärliga delar..
Knappast trorligt att man knycker kompl navi MED kabelhärva.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Å andra sidan tror jag en Navi med 5cm kabelstumpar är ganska svårsåld.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Visst är det skumt, det kan jag hålla med om. Jag tycker det är helt ok att uppmärksamma på detta eftersom inget namn eller nr kopplat till person finns.

Vi är väl allihop här rädda om våra bilar och vill väl göra vad vi kan för att förhindra stölder av denna sorten. Det är upp till var och en tro eller inte tro att detta är stöldgods.

Bra jobbat.....
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det är faktiskt sällan man hör talas om rattstölder, däremot så är ju airbagstölder desto vanligare. En ratt (och navi också för den delen) är ju ofta intakta på en krockad bil så det finns nog betydligt fler lösa rattar i omlopp än många andra delar.

Vet inget om säljaren men ett möjligt scenario är ju att han ligger och budar på eBay och kommer över en del prylar till bra priser och sedan säljer vidare med förtjänst. Vissa BMW-prylar säljs ju till löjligt låga priser.

___
//Ulf
Hm hm - ja kabelstumpar ser ganska illa ut !.De jag menar är att de tar en stund att riva ut kabelhärvan ,att den finns med ser jag som ett positivt tecken.

Om nu kablarna och navin är från samma bil
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Omständigheterna känns ganska skumma, helt enligt punkterna Anders-72 påvisade. Till det kan läggas orter utan postnummer, likadana plastmattor i bakgrunden på båda orterna (om han ändå hade angivit den andra orten till parkettbilden) och att annonserna har väldigt liknande upplägg. Framför allt nämner han frakten i alla annonserna, vilket ändå är ganska ovanligt. Många kan ha samma säljnamn (hur många heter egentligen bmw?) men i det här fallet handlar det knappast om mer än en person. Det är nog inte heller en och samma bil grejerna kommer ifrån för annonserna har en spridning på

Å andra sidan kanske det är så att han har ett par rattar han inte får sålda som han lägger ut flera gånger? Som Programmer skrev kan han köpa billigt på e-bay eller liknande. Sen är ju många så paranoida att de inte ens kan lägga ut regnumret på bilen (vilket inte ens ger en adress), varför ska man då lasta honom för att inte vilja ha ett registrerat mobilnummer på blocket?

Det är många alternativ men inget som direkt säger att han gör något olagligt, även om det verkar övervägande skumt. Som vanligt gäller att man får se till att kolla på grejorna (skriva upp serienummer?), höra med polisen och se till att få ett kvitto med personnummer som överensstämmer med legitimationen.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
"...spridning på 60 dagar" skulle det stå. :-)

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
BM
683
BMW-Båstad
BMW 502 -57
BMW 2800 CS -70
BMW 635 CSI -79
BMW 850 ia -92
BMW M3 (325)-93
BMW 530 Touring -94
BMW 745 -02
Alpina B12 5.0 #243
Om ni krockat er bil, och fått behålla den av försäkringsbolaget, hade ni inte skruvat ut delarna och försökt sälja dem på blocket?

Diplomerad av leathermaster
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Isåna fall ska den idioten ha krockat x antal superbimmers och fått behålla dem för att sälja delarna. Om det skulle vara så borde vägverket se över denna killens behörighet att få framföra fordon på vägarna. Osannolikt.......
Att polisanmäla en person så att polisen får nagelfara ärendet är inte detsamma som att döma någon. Bra initiativ tycker jag. tjuvar bör jagas med blåslampa. Är personen ärlig har han inget att frukta av en anmälan./ Ärlighet varar längst.
Phille B
det är ju "Vi" som köpare som bestämmer antalet inbrott i våra bilar..köp inget som verkar för bra för att vara sant och av någon som dessutom har råkat tvätta kvittona i tvätten..eller liknande..så resnerar jag iallafall.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.