|
|
|
|---|---|
|
Lämnade in bilen idag för att jag tyckte att det vibrerade i motorvägshastighet som jag tyckte mig härleda till höger bakdäck. De kollade på det och konstaterade att däcket hade någon skada på insidan av däcket som inte gick att reparera. Han skulle leta runt efter ett nytt däck åt mig och återkomma med ett pris. Nu till min fråga, efter att ha kollat däckonline och alla andra leverantörer som jag har hittat på nätet verkar det som att mina Goodyear Eagle F1 (Länk inte längre säljs vilket också får mig att tro att han inte kommer att hitta något. Är den enda lösningen på problemet att byta båda bakdäcken nu (byta alla fyra är väl i allafall inte nödvändigt), eller finns det något annat bra alternativ? Uppskattar all feedback. | |
|
Det allra bästa är att byta alla 4 samtidigt, men det är ju en kostnadsfråga, så byta båda bak är det billigaste alternativet för att lösa det. =) |
|
|
Här finns ju F1an: Länk ...men jag vet förstås inte vilken dimension du behöver... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Dimension borde jag ju förstås ha skrivit. Jag har orginal dimensionen (som jag fick levererade med bilen) 205/50 17" Den finns inte på däckonline. Men frågan är om jag skulle kunna få på ett par 225 breda däck på orginalfälgarna. 20mm i bredd borde ju logiskt sett kräva en tum extra på fälgarna, men däck var ju som ni förstår inte mitt favoritämne i skolan...;) Tror ni att det går att klämma på ett par 225/45 på mina fälgar, eller ska jag helt enkelt välja ett annat märke eller en annan modell med dinension 205/50 som jag har nu? Glömde jag säga tack för svaren? |
|
|
Vilka fälgar har du? 225/45-17 var, så vitt jag vet, standarddimensionen på 330. _________________ Tobias Andersson |
|
|
Jag har likadana fälgar som dessa: Länk Jag ska kolla om jag kan hitta den faktiska bredden på fälgarna i en gammal e46-katalog. Har alltid trott att 225-däcken var de som ingick om man tog M-sport. Hur som helst skulle jag inte misstycka att köpa 225/45-däck om nu den bredden skulle kunna få plats på mina fälgar. |
|
|
Jag tror som gtotobbe... Mysko med 205/50-17 som "standard"-sommardäck... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
| Jo 205/50-17 var väl standard, och fälgarna 7x17 tror jag. Det ser nog inget vidare ut med 225/45 på 7". | |
|
225/45-17 är i vart fall tillåtet på 7" fälg Du kan om du vill byta ut enbart det skadade däcket, inte det bästa alternativet, men ok och fullt lagligt, men byt du båda bakdäcken om de fram är ok så funkar det bra |
|
|
Har letat och fälgarna du har heter Styling 79 (7x17 tum) och levererades mycket riktigt med 205/50-17. Så nu vet vi :) Om det var den s.k. standardfälgen på 330 vet inte jag, men min bil levererades med Styling 44 (8x17 tum ej M-sport) med 225/45-17. Första ägaren kanske kryssade i en ruta och betalade några spänn extra för det, vad vet jag. _________________ Tobias Andersson |
|
|
Såg just att denna rad finns i extrautrustnings-specen till min bil: 290 LT/ALY WHEELS STAR SPOKE 44 Se här: Länk Då är det kanske så att dina fälgar godich var standard? _________________ Tobias Andersson |
|
|
Blev många inlägg nu men här är en användbar länk: Länk _________________ Tobias Andersson |
|
|
Tack så mycket för hjälpen allihopa! Länken med listan på alla BMW-fälgar var super. Kul att bläddra igenom och se vilka man känner igen. Som IKEA-katalogen, fast för oss på autopower...;) Säljaren sa 2001 att 205/50 var de enda däcken som han kunde rekomendera. De bredare tyckte han var obekväma och bullriga. Faktum är att jag har varit fullt nöjd med dem tills jag insåg att till och med en Golf kan utrustas med 18" redan ifrån fabrik nu. I jämförelse med många andra bilar ser mina däck ganska tunna ut numera. Dock för mig som kör ganska måttligt har de fungerat ganska bra greppmässigt. Det lutar nog mot att jag köper två nya däck och sätter på mina fälgar bak. Däcken var inte så gamla och däcken fram syns knappt att de är använda. Men, jag tror att jag byter till vinterdäck lite tidigare i år, så har jag vintern på mig att jaga fram ett par bra sommardäck. Då har jag ju dessutom en stund på mig att fungera på om jag ska köpa nya fälgar och skaffa lite bredare däck när man ändå är på gång. och återigen, tack för hjälpen!...=) |
|
|
Dubbeleker 79 Länk heter de fälgarna, var standard på 330i-00 och -01. Jag har dessa på min E46 och har bytt ut däcken från original 205/50 till 225/45, det fungerar utmärkt och är en godkänd dimension på 7x17. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
| Erik: har du bytt till 225 runt om eller bara bak? Mina framdäck är i bra skick, men skulle uppträdandet kunna bli konstigt om jag byter till 225 bak och behåller mina 205 fram? | |
|
Saab och Volvo kör väl med 225/45 på 7", så det fungerar nog bra. Vad man tycker om utseendet är ju bara en smaksak. Att ha 225/45 bak och 205/50 fram förändrar förmodligen balansen något, men det är kanske inte hela världen det heller. Skillnaden är nog inte större än mellan olika däckmodeller av samma dimension. |
|
|
Tack! Då ska jag fixa ett par 225/45 däck som faktiskt fortfarande säljs någonstans. Ska bli spännande att testa om det blir någon skillnad med bredare bakdäck. |
|
|
JAg har 225/45-17 runt om, men det är inga problem att ha bredare bak. BMW monterade t ex 225/45-17 fram och 245/40-17 bak på E46 med M-paket. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.