|
|
|
|---|---|
| Allt gick bra. Jag har inte hunnit göra någon hjulinställning än. Undrar därför om det är någon annan som gjort det. För det som slog mg när jag satte dit kitet var att Caster vinkeln såg ut att bli helt anorlunda. Mer - caster. Inte så att man fick -caster men i alla fall mindre än med orginal dämparen. Nu har jag som sagt inte mätt den ännu, men tittar man ner i stötdämpar tornet från motorrummet så ser man att stötdämparen ligger mitt i centrum i stället för att peka mot bakkanten av hålet som den gör orginal. Castern går väl inte att justera och det verkar ju konstigt om man skulle vilja ha minder caster? Är jag ute och cyklar eller är det någon som vet? | |
| Är det ingen annat som monterat Ksport Coilovers och gjort hjulinställning efteråt, eller är det jag som varit för flummig i min fråga? Nu hoppas jag få tid för hjulinställning nästa vecka men man skulle ju sova lugnare om någon redan visste att det går att ställa Caster inom orginal värdena. Tack på förhand! | |
| Låter konstigt och de är klart ingen höjdare om de är "sämre" än original. Har dock inga erfarenheter av Ksport så jag kan inte hjälpa dig. | |
| Äntligen gjort 4:hjulsmätningen idag. Tyvärr besannades misstankarna. Caster vinkeln är "bara" 5 grader mot rekommenderade/ orginal 7,12. Tycker det känns att den är mindre stabil i mittläget på ratten, drar liksom inte tilbaka till centrum lika bra. ev även lite understyrd i tvära kurvor. Inte riktigt vad som var tänkt. Är i övrikt mycket nöjd dock. Jag kanske är lite över känslig och inbillar mig. Har ställt frågan till Ksport om det är rätt att Castern skiljer så mycket, väntar svar... | |
pg_ice |
läget på stöten ska väl inte ändra sig,då är det nåt glappt nånstans. en fördel är ju att mäta upp alla lägen med micrometer innan man sliter bort grejorna då vet man om man hamnar fel. |
pg_ice |
digitalt skjutmått duger...skrev fel :) |
|
Sitter det inte justerbara topplagringar på k-sport, där man kan justera caster. Typ dessa från intrax Länk |
|
pg_ice |
man är inte påläst tydligen ;) trodde bara det var D2 kittet som hade justerbar caster Länk Rogga_M3 Castern kan du ändra steglöst det är därför det inte stämnde troligen tror ej du kan ändra cambern på dom. som sagt du skulle ha mätt upp vinklarna innan man lär sig av misstagen :) |
|
Tack för ditt svar pg_ice. Det är dock Cambern som går att justera K-sport kitet har "Justerabara camberplattor" inte Castern Länk Kitet från Intrax har både Caster och camber justeringsmöjlighet. Det är ju normalt Camber man vill justera. |
|
pg_ice |
kan du ta en bild rakt uppifrån tornet så kan jag jämföra lite hur jag kör på min. tänkte på en annan sak om du minskar cambern så minskar väl även castern. men jag antar att du har ökat cambern mot original det är väl det som är meningen med dom där stötarna,då borde castern bara bli mindre |
pg_ice |
fel: mer castervinkel om man ökar cambern är det väl |
|
Castervinkeln visar hur hjulet är centrerat i kontra karossen/hjulhuset. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
|
Ok, jag tar en bild uppifrån tornet och lägger in. Men har vi inte en liten begreppsförvirring? Jag tror du menar att med ökad Caster får man mer Camber/ hjullutning när man vrider/ svänger hjulet. Antingen har jag fått övre fjäderbenslagringen till en "vanlig" E36:a Se länk bild 1. (Syns tydligt att stötdämparen siter centrerad i fjäderbenslagringen) Länk På M3:an är det förskjutet bakåt ca 20mm Se länk bild 1 Länk |
|
pg_ice |
men kunde du inte justera caster och camber eller hur var det? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.