|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Precis Jonas.. vi spelar vi samma liga märker jag :) Fjädrarna är ju tyvärr mindre ute i kanterna och speciellt på E39:or 520-528. Vad tror ni om att kapa ett varv och sedan värma fjädern och böja in den så att den blir mindre ute i kanten som den var innan? Skulle ett varv göra susen? Har aldrig kapat fjädrar innan, känns lite klåpigt men verkar ju inte finnas någon annan utväg. __ /Chrille |
|
| Tur det inte är en sedan, då hade du misstänkts för en kokainlangare. | |
|
Jag har också funderat på att kapa ett varv och böja in fjädern, men är inte fjädrarna härdade? Hur går det med härdningen om man hettar upp fjädern igen? |
|
|
Rullar din 528 i Jönköping? Tyckte jag såg den idag under förmiddagen nämligen :) __________ |
|
|
Jonas: Jag tänkte det på det också. Känns inget vidare o börja värma. vad händer med materialet egentligen. Sen e frågan om man verkligen klarar att böja in den. Weeman: Ajjemänn.. visst gör den det. Jag såg dig också, vad kan klockan varit.. typ 09.40.. Du kom från bymarkshållet. En polares föräldrar bor där så jag har sett din bil stå där uppe. I dag fick jag i alla fall svar från GE, denna gång från Daniel. Andreas är enligt Daniel på semester så det är därför ingen svarat på mina mail. Daniel har nu lovat att han direkt ska ta kontakt med SuperSport och reda ut det här problemet med 50 mm sänkningsfjädrarna. Fjädrarna som är till 530-540 verkar dock sänka vad dom lovar men inte de som är till 520-528. Jag håller er uppdaterade om vad som händer. __ /Chrille |
|
|
Har du kollat så det inte var M-chassie på bilen? Tror att jag tog fram ngn utr lista på den, inte 100% men ganska säker. Då så kanske några av de saknade mm makes sense. Snygg! Inte dags för en M front snart? -Phil |
|
|
Vill börja med att be om ursäkt för att jag varit lite dålig med att hålla er uppdaterade i ärendet. Daniel på GE fick tillslut svar av SuperSport där dom tittat på mitt ärende och tagit på sig det hela. En deal gjordes mellan mig GE och SuperSport och fjädrarna kommer att returneras till GE för vidare transport till SuperSport under veckan. Till en e39 verkar det inte finnas några genvägar till den perfekta sänkningen: Länk Monteringen gick plättlätt, inga som helsta frågetecken. Var som att bygga lego. Man kan inte göra så mycket fel liksom. När jag var klar och chansade på en lagom höjd skulle jag montera på 19":arna... där tog tyvärr det roliga slut. Fälgen tar i nedre delen på coiloverbenet, fast kör man 19x9,5" även fram så får man väl skylla sig själv :) Blir till o inhandla spacers... En breddning på 2530mm per axel borde göra susen. Kommer se sjukt gott ut också, inte för att dom utseendémässigt innan satt för långt in tidigare men det finns plats kvar utåt eftersom jag bara kör 245or på dom (gott tyskstuk). Kommer bara bli snyggare ändå! Rotade ur garaget fram ett par rondell 58:or i 18" med i mitt tycke lite för höga däck på men dög fint för att testa höjden med (svårt att se med plåtisar på) På bilderna är dom ställda så att det finns ca 20 mm till att få ner den (lär dock inte behövas) Här följer lite bilder på montering och reslutat, bilen är inte sänkt bak än men skall lura nivåregleringen under veckan. Länk Länk Länk Länk Länk Stort tack till GE Motorsport och speciellt Daniel för bra bemötande och att detta löstes så pass snyggt! Jag är mycket nöjd. __ /Chrille |
|
|
Edit.. 19" fälgen tar alltså inte i själva coiloverbent utan nedre delen på självafjädern. Gick lite fort där.. Och Philip, M-front ligger i planeringen, tycker dock att folk vill ha hutlösa priser för dessa så väntar på att det ska ramla fram en till rätta pengar. __ /Chrille |
|
| Oj.......ja nog blev det tillräckligt lågt iaf! Får man fråga vad såna fina grejer kostar? Hur mycket sämre blev komforten jämfört med fjädrarna du hade innan? | |
|
Jorå, o mer går det skruva ner den ;) Vet tyvärr inte vad Coiloversena kostar efter som de vanligtvis inte har dessa i sortimentet men dra i väg ett mail till Daniel på GE så kan han säkert ordna fram ett bra pris till dig. Kortfattat håller produkten verkligen vad den lovar, ser bra ut och känns gedigen. Väghållningsmässigt är det en helt annan bil. Det är klart att den blev hård och vägljud samt ojämnheter i vägen visar sig mer men sånt får man ju räkna med. Jag vill dock aboslut inte påstå att den är komfortlös nu. Den blev i mitt tycke helt perfekt förhållande hårdhet/komfort. __ /Chrille |
|
|
Hur mycket avstånd har du mellan centrum på fälgen och skärmkanten nu? |
|
|
Jag kör monterade de 50mm sänkningsfjädrarna som det diskuteras om här i tråden. Då jag hade läst denna tråden innan och även pratat med GE så visste jag att fjädrarna inte var tillräckligt låga. Det jag gjorde då var att jag kapade ett varv på fjädrarna och värmde och bockade sen in fjädern så att den passade på fjäderskålen. Tycker att resultatet blev riktigt bra. Innan hade jag 39cm mellan skärm och nav, nu hamnade jag på ca 34cm. Länk Länk Länk |
|
|
Har tyvärr ingen "efterbild" på hela bilen men det kommer. Nu måste jag bara få ner bilen bak så den slipper se ut som en epatraktor :( Vad brukar man få ge för en omprogramering/sänkning bak? |
|
|
Såhär ser min ut nu när jag har ca 33,5cm fram mellan skärm och hjulnav och ungefär lika mycket bak. Sänkt ca 50mm fram och 40mm bak. [IMG]Länk Nu väntar man bara tills det ska bli sommar så man får jaga tag på några roliga hjul så kan det nog se bra ut! Är det någon som har tips på snygga 19 tumshjul som gör sig bra på en e39 touring? Gärna med bild. Mvh Jonas |
|
|
Blev knas på förra inlägget men såhär ser det ut nu, står lite snett så den är lite för låg vänster bak: Länk Länk |
|
| Det där blev helt perfekt. Så det går att sänka nivåregleringen 40mm bak? Har hört att 15mm. är max. | |
|
Hej!! Har själv satt på nya "quick strut" fjäderben från eu bildelar av märket monroe! Dessa ska hålla samma mått som orginal. Har orginal chassi på bilen och gick inte i några direkta sänknings tankar...... Efter bytet så ser inte bilen riktigt klok ut, grymt hög fram trotts att jag kört i 3 månader efter montering. Har kollat med Bmw och dom har mått från nedre fälgkant till skärm kant med olika alternativ på fälgstorlek. Orginal ska ha 607mm med 17" fälg. min står på ca 630mm. Finns ett paket med fjädrar o dämpare för dåliga väglag och då ska måttet ligga på ca 627mm. Har ingen förklaring till varför det blivit så, fjäderbenet jag monterade va ju komplett och det är nertryckt ordentligt i infästningen. Har kollat runt lite på andra bmw bilar och har inte sett någon som ser så hög ut. Den är så hög att camber står på minus som nån jäkla traktor. Jag vill ju ha min bil lägre det e ju klart, men vad jag ska ha det e frågan. M3Jonas bil ser ju inte alls fel ut.......Tänkte försöka få tag på justa 19" till sommaren så dom får ju inte ta i!! Första bmw´n.....men inte sista!! |
|
|
Jag har precis köpt en rejält sänkt 540 ia Touring med M6 19-tummare som får plats. Se bilder under mina bilar på min profil. Jag har mailat förra ägaren för att kolla om han vet vilken sänkningssats som använts fram. Bak är det luftfjädring som justerats. Jag har inte mätt avståndet mellan hjulcentrum och skärmen men kan göra det om du vill. Länk |
|
|
MrSpeed: Har du fått svar gällande vilka fjädrar du har? Detta börjar komma upp på tapeten igen eftersom jag nu köpt en Touring till som vill komma ner lite mer mot marken. M3Jonas: Grymt bra blev ju din ju. Men vad är det för nåt? 528 eller 530? Verkar ju vara lite olika typer av fjäder, vad skiljer egentligen? I mitt fall är det till 530 jag letar. __ /Chrille |
|
|
Har tyvärr ingen mer koll på vilka fjädrar som funkar ur kartongen utan att behöva göra om nånting. Vet itne vad som skiljer mellan 528 och 530 fjäder. Jag har en 528 som numera ser ut såhär med sommardäck: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.