|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej. Jag beställde 50 mm sänkningsfjädrar fram och monterade i hopp om att bilen skulle bli lagom låg. Tyvärr blev det knappt någon skillnad mot innan. Jag tycker den ser hög ut för att vara sänkt 50 mm. Måttet mellan skärmkant och nav är: 36 cm Om ni kunde ta samma mått fram på era E39, både icke sänkta och sänkta är intressant samt skriva ut hur mycket era är sänkta vore jag tacksam. Jag vet att det är mycket begärt att ni skall kräla runt med tummstocken men jag vore evigt tacksam om ni ville hjälpa mig med detta. Märket på fjädrarna är Supersport 50mm från GE Motorsport. __ /Chrille | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Min 540 med standard sportchassie är det 38 cm centrum nav till skärmkant. Undrar om inte Janne Söderman också tyckte skillnaden blev för liten med fjädrar från GE på sin 540 den blev nästan högre vid första försöket, nu vet inte jag vilka fjädrar han köpte iofs men har för mig de ursprungligen kom från GE. Men det är nått jag hört i andra hand så jag kan ha fel. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Min erfarenhet av fjäderbyten (inte E39 då) är att fjädrarna kan sätta sig något efter ett tag. |
|
|
Min bil har 37,5 cm mellan mitten på navet och skärmkanten. Det stämmer som Hasso säger. Jag köpte till min 540-touring en Supersport 30mm-sats från Styletech som är återförsäljare för GE Motorsport. Fjädrar fram och stötdämpare runt om. Precis samma modifiering gjorde jag till mina bägge f.d. 523:or. På bägge 523:orna var det till full belåtenhet, blev ungefär 25 mm lägre vilket är helt OK för mig. Till 540n nu gick det inte lika snörrätt. För det första gick inte fjäderbenet ända ner i fästet, stödringen tar i godset på fästet. Så var det inte på 523 trots likadan stödring (såvitt jag minns). Bild 1: Länk Bild 2: Länk Fjäderbenet sitter lika bra för det men om man slipar lite på stödringen just där det tar i så går det säkert ner i botten så att stödringen vilar på fästet istället. Originalstötdämparna som satt på hade ingen stödring, bara en svag kona. Jag gjorde ingen slipmodifiering då utan monterade ihop det med 30 mm-fjädrarna. Så här såg den ut innan: Länk Så här ser den ut nu, med 30 mm-fjädrarna: Länk Andra hjul visserligen men samma dimension. Den blev några mm högre med sänksatsen, och då var den inte det minsta låg innan. Men slipar man lite på stödringen så fjäderbenet åker ned så bör det bli samma höjd som innan. Jag har fått tillgång till 50 mm-fjädrar att testa med vilket jag tyvärr inte hunnit göra än. Men jag tror och hoppas det blir bra. Det där med att fjädrarna sätter sig med tiden har jag kommit att betrakta som lite av en myt. Vad skulle åstadkomma det (förutsatt att man monterar dom rätt)? Jag har varit med om att montera nya framfjädrar på närmare tiotalet bilar de senaste åren. Främst E34, någon E36 och nu 3 st E39. Jag har mätt före och efter på ett plant garagegolv. Så snart hjulvinklarna återställts efter lyftningen så har ingen av bilarna sjunkit mätbart, varken förr eller senare. |
|
|
Rent materialmässigt finner jag inte heller någon orsak till att en fjäder skulle plasticeras och bli kortare under första användningstiden. Men faktum är att jag upplevt det på Mercedes (Om man äger Mercor, får man förr eller senare praktisera fjäderbyte). Då det inte varit McPerson-ben på de Mercedesar jag haft så misstänker jag att det kan ha med inbyggnaden att göra. Stora gummimuffar där fjädern sticks in ca 100 mm djupt i sätena i karossen. Kanhända allt inte bottnar direkt, för de har sjunkit ihop efter ett fåtal mil. Vad gäller 523 vs. 540 så har de ju olika spindlar så det kanske är någon måttskillnad där som gör att dämparen inte bottnar. Är det en maskinbearbetad axiell yta där som stödringen skall bottna mot? Kunde vara kul att veta då jag måste byta själv. Dämparna ligger i en kartong till ingen nytta nu.. |
|
|
Har 523 Touring -97. Mellan skärmkant och centrum nav mäter den 375mm, tror det är orginalchassi. Mvh Peter |
|
|
Tack för alla svar. Jag har nu mailat till GE och frågat hur vi löser det här. För ett resultat av en sänkning på ca 10-15 mm på ena sida och 5 mm på andra sidan är ej acceptabelt när det utlovas en sänkning på 50 mm. Här kommer några bilder jag tagit: Länk Länk Länk Länk __ /Chrille |
|
| Min 530 touring är sänkt med H&R 40mm. sänkfjädrar och har ca. 36 cm. mellan nav och skärmkant. Det är åt h-vete för mycket och jag är grymt besviken. Jag trodde(hoppades) att jag skulle behöva sänka den även bak, men det behövs inte för den är fortfarande högre fram än bak. | |
|
Japp, jag försår precis hur du känner dig. Jag har heller inte sänkt bak än eftersom det knappt känns att det behövs än, man vill ju inte ha hängröv. Mvh Chrille, Nu med 19" AC Schnitzer Type II = E39 Touring X5-style!! __ /Chrille |
|
| Någon som provat om man monterar org M-tech fjädrar och dämpare? Sänker det något? | |
| På 540 E39 touring då förståss:) | |
|
Kan tänka mig att den blir som min är nu ungefär. __ /Chrille |
|
|
Jag har då M-chassie med nivåreglering där bak. Vill sänka den lite till vad ska man köpa då? 30, 40 ,50mm? Av någon konstig anlednng sså är baken högre inställd så får väl ta en tur till bmw för att sänka ner den lite, men först vill jag byta fjädrar fram som sagt. MvH Bmw 4-ever Saknar v8 ljudet |
|
|
Janne: Du skriv i din blogg att GE skötte ärendet på ett bra sätt, vill du definiera "bra sätt" Jag har vid en första kontakt med GE fått ett bra bemötande där jag skickade med bilder på min bil både före och efter sänkning och både dom och jag anser ju förstås att så är ska det inte vara. Fjädrarna sänker ju verkligen inte i närheten av 50 mm. GE lovade att titta vidare på detta, jag frågade även om dom hade fjädrar från någon annan leverantör som jag kunde få i stället vilket dom tyvärr inte hade. Detta var nu ett antal veckor sen och jag har nu flertalet gånger mailat dom med frågan om hur det går med mitt ärende, dock verkar de inte ha tid med mig efter som de inte behagar att svara på mina mail. Detta tycker jag är tråkigt speciellt eftersom GE Motor lär vara införstådda att deras 50 mm sänkfjädrar fram till E39 är rena rama lurendrejeri-produkten. Peter: Eftersom det inte går att lita på hur mycket sänkfjädrar sänker så kan jag absolut inte säga vilken sänkning du ska ha. Efter mina mätningar som jag gjort verkar det dock som att 50 mm skulle kunna se riktigt bra, tyvärr fick jag inte se det. Jag har god lust att skicka tillbaks fjädrarna till GE men hittar ju heller ingen annan som säljer 50mm fjädrar som INTE är av märket supersport. Jag blir galen snart. jag har 50 mm sänkning på min bil och 19" fälgar och den ser ut som en X5:a... Jag har inte sänkt bak än eftersom jag ville se hur det blev fram först (man vill ju inte ha hängröv) Med denna setup är bilen jämn hög mellan däck och skärmkant fram och bak. __ /Chrille |
|
|
deejaywasp: Mina direkta kontakter var visserligen med Kent på Styletech. GE skickade upp ett par 50 mm-fjädrar som jag fick testa och då blev jag nöjd. Men just det förfarandet hjälper ju inte dig, det finns möjligen inga som är specade lägre. Skumt detta, jag sänkte två 523:or i fjol med Supersport 30 mm-fjädrar från GE, och dom ramlade ned en bra bit, om än inte riktigt lika långt som dom var specade. |
|
|
Tog några bilder med 19":arna på för att visa hur bedrövligt det ser ut. Länk Länk __ /Chrille |
|
|
Jag tycker det där är precis lagom höjd fram. Lägre skulle se bedrövligt ut. :-) Möjligen skulle den ner någon centimeter bak, alternativt upp någon centimeter fram. Det är vad jag tycker, men jag har förstått att jag är i minoritet som ogillar framåtlut och superlågt fram. |
|
| Det ser ungefär ut som på min bil, dvs. den ska ner åtminstone 2-3 cm. till. Och som din bil ser ut nu så är den definitivt inte 50 mm. lägre än original. Måste man verkligen ta till coilovers eller luftfjädring för att få en lagom låg e39 touring? | |
|
Tycker det ser perfekt ut! Sänker du mer ser det "bonnigt" ut... __________ |
|
|
Nä supersport fjädrarna är ett riktigt fjasko. Jag har sökt med ljus o lykta efter andra fjädrar men alla som säljer 50 sänkning har bara SuperSport. Gjorde en photoshop hur jag skulle vilja ha bilen i höjd. Vad tycker ni, visst är det snyggare. Självklart ska den inte vara zigénar-låg utan lagom. Översta bilden är som den är nu, Understa är photoshoppad. Jag tycker den nedersta bilden är lagom... Vad säger ni? Länk __ /Chrille |
|
| Ja, så ska det se ut. Jag menar, det ska ju synas att bilen är sänkt, annars är det väl ingen vits med att ha sänkfjädrar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.